باشگاه فوتبال آوکلند سیتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آوکلند سیتی
پرونده:Auckland City FC logo 2020.png
نام کاملباشگاه فوتبال آوکلند سیتی
لقب‌(ها)آبی‌های دریایی
تاریخ بنیان‌گذاری۲۰۰۴، ۱۷ سال پیش
نام ورزشگاهورزشگاه کیویتئا
گنجایش۳،۵۰۰ نفر
مدیرعاملایوان ووکسیچ
سرمربیالبرت ریرا
لیگلیگ برتر نیوزیلند
وبگاه

باشگاه آوکلند سیتی، یک باشگاه فوتبال ساکن در آوکلند، نیوزیلند است که در قاره اقیانوسیه فعالیت می‌کند. این تیم در حال حاضر در لیگ برتر نیوزیلند رقابت می‌کند. تیم آوکلند سیتی یکی از مدعیان اصلی نه‌تنها کشور خود، بلکه قاره اقیانوسیه است و تقریبا هرسال قهرمان این رقابت‌ها می‌شود. این تیم با داشتن ۹ قهرمانی از ۱۸ دوره لیگ قهرمانان اقیانوسیه رکورددار قهرمانی در این لیگ معتبر است. و همچنین این تیم با ده‌بار حضور در فصل‌های مختلف جام باشگاه‌های جهان که مهم‌ترین تورنمنت فوتبال باشگاهی است، رکورددار است. البته لیگ اقیانوسیه مدعی‌های چندانی غیر از این تیم ندارد.[۱]

این باشگاه در سال ۲۰۰۴ با شروع لیگ برتر نیوزیلند تاسیس شد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۶ توانست به جام باشگاه‌های جهان راه یابد. این تیم در ورزشگاه کیویتئا بازی‌های خانگی خود را انجام می‌دهد.[۲] تیم آوکلند سیتی موفق شده قهرمان ۷ فصل متوالی لیگ قهرمانان اقیانوسیه(از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷) شود و بالاتر از رکورد رئال مادرید(۵ قهرمانی متوالی ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰) قرار گرفته و بیشترین تعداد قهرمانی‌های متوالی در لیگ قاره‌ای در جهان را در اختیار بگیرد.[۳] نوار این قهرمانی‌ها در سال ۲۰۱۸ و بخاطر قهرمانی تیم ولینگتون(دیگر تیم نیوزیلندی) پاره شد. این تیم در سال ۲۰۱۴ در جام باشگاه‌های جهان با باخت برابر سن لورنسو و برد مقابل کروز آزول، مقام سوم در این رقابت‌ها را بدست آورده که بهترین نتیجه یک تیم اقیانوسیه‌ای در این رقابت‌های دشوار است.[۴][۵] تیم جوانان آوکلند سیتی که در لیگ ملی جوانان بازی می‌کرد با ۷ عنوان قهرمانی، بهترین تیم آن رقابت‌ها شد.[۶]

تاریخچه[ویرایش]

این تیم از زمان تاسیس خود، یازده‌بار قهرمان لیگ برتر نیوزیلند شده است. همچنین در سال ۲۰۱۷ این تیم برای نهمین بار(هفتمین بار متوالی) قهرمان لیگ قهرمانان اقیانوسیه شد. با گرفتن مقام سوم جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۴ تنها تیمی از اقیانوسیه شد که به نیمه نهایی این رقابت‌ها صعود کرد. هر تیم از اقیانوسیه که قهرمان می‌شود باید در ابتدا در دور پلی‌آف این جام بازی کند. بعد از برد احتمالی، باید در مرحله یک‌چهارم نهایی، سپس نیمه نهایی و در صورت برد، در فینال حاضر شود. آوکلند سیتی همچنین تنها تیمی است که سه بار موفق به گرفتن ۳گانه(لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان) شده است.

در سال ۲۰۱۷، تیم آوکلند سیتی به مناسبت سال نو قمری، به یک تورنمنت دوستانه در هنگ کنگ دعوت شد. آوکلند سیتی موفق شد در نیمه نهایی، تیم سئول کره جنوبی را شکست داده و به فینال راه یابد. در فینال مقابل میزبان، کیتچی هنگ کنگ بازی کرد و با یک گل برنده و قهرمان شد. در سال ۲۰۱۹ این تیم مجددا به این تورنمنت دعوت شد و این‌بار از تیم شاندونگ تایشان چین شکست خورد و در رده بندی نیز مقابل تیم دوم هنگ کنگ تن به شکست داد.

جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۹[ویرایش]

تیم آوکلند سیتی در این فصل از رقابت‌های جام باشگاه‌ها در مرحله پلی‌آف با تیم الاهلی امارات که قهرمان لیگ برتر امارات و میزبان مسابقات بود قرار گرفت و توانست با ۲ گل حریف خود را شکست دهد. این تیم در مرحله ۱/۴ نهایی مقابل آتلانتی مکزیک، ۳–۰ شکست خورد. در رده بندی برای مقام پنجم، پائول پوسا مربی این تیم، این بازی را بزرگترین شب در تاریخ باشگاه آوکلند سیتی دانست. آوکلند سیتی در این بازی مقابل تیم مازمبه از جمهوری دموکراتیک کنگو که قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا شده بود برگزار کرد و ۳–۲ برنده شد. این دو برد اولین بردهای تاریخ یک تیم نیوزیلندی در این رقابت‌ها و همچنین اولین برد یک تیم آماتور در این مسابقات بود. آوکلند سیتی با برد در این بازی مقام پنجم را بدست آورد.

جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۴[ویرایش]

آوکلند سیتی در ابتدا مقابل تیم مغرب تطوان مراکش که میزبان مسابقات بود ایستاد. این بازی در وقت‌های قانونی گلی نداشت اما تیم آوکلند سیتی در ضربات پنالتی به برتری ۴–۳ رسید و به مرحله بعدی رفت. در مرحله ۱/۴ نیز با دیگر تیم آفریقایی این فصل مسابقات به نام وفاق سطیف الجزایر روبرو شد و با نتیجه ۱–۰ این تیم را شکست داد.[۷] در نیمه نهایی، این تیم در دیداری جنجالی به مصاف قهرمان جام لیبرتادورس، یعنی سن لورنسو آلماگرو آرژانتین رفت. در این دیدار با وجود امید بالای تیم آوکلند سیتی، این تیم ۲–۱ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.[۸] در دیدار رده بندی برای مقام سوم، این تیم در مقابل کروز آزول مکزیک، قهرمان جام طلایی کونکاکاف ۱–۱ مساوی کرد و در پنالتی کشی، ۴–۲ برنده شد[۹][۱۰] تا در یک بازی تاریخی به مقام سوم این رقابت‌ها دست پیدا کند.

کار دشواری که تیم آوکلند سیتی موفق به انجام آن شد، بازتاب زیادی در جهان داشت. زیرا تیمی در سطح آماتور موفق شده بود کاری را که باید انجام می‌داد انجام دهد. همچنین ایوان وایسلیج، مدافع برجسته این تیم که در صعود این تیم به این مرحله تاثیرات مستقیمی داشت بعد از کریستیانو رونالدو و سرخیو راموس از رئال مادرید، سومین توپ طلا را دریافت کرد.[۱۱]

در رقابت‌های بین المللی[ویرایش]

فصل مسابقات مرحله باشگاه نتیجه
۲۰۰۶ جام باشگاه‌های جهان یک‌چهارم نهایی مصر الاهلی ۰–۲
مقام پنجم کره جنوبی چونبوک هیوندای موتورز ۰–۳
۲۰۰۹ جام باشگاه‌های جهان پلی آف امارات متحده عربی الاهلی ۲–۰
یک‌چهارم نهایی مکزیک آتلانتی ۰–۳
مقام پنجم جمهوری دموکراتیک کنگو تی‌پی مازمبه ۳–۲
۲۰۱۱ جام باشگاه‌های جهان پلی آف ژاپن کاشیوا ریسول ۰–۲
۲۰۱۲ جام باشگاه‌های جهان پلی آف ژاپن سانفریس هیروشیما ۰–۱
۲۰۱۳ جام باشگاه‌های جهان پلی آف مراکش الرجا کازابلانکا ۱–۲
۲۰۱۴ جام باشگاه‌های جهان پلی آف مراکش مغرب تطوان ۰–۰ (۴–۳ پ)
یک‌چهارم نهایی الجزایر وفاق سطیف ۱–۰
نیمه نهایی آرژانتین سن لورنسو ۱–۲ (و.ا.)
رده بندی مکزیک کروز آزول ۱–۱ (۴–۲ پ)
۲۰۱۵ جام باشگاه‌های جهان پلی آف ژاپن سانفریس هیروشیما ۰–۲
۲۰۱۶ جام باشگاه‌های جهان پلی آف ژاپن کاشیما آنتلرز ۱–۲
۲۰۱۷ جام باشگاه‌های جهان پلی آف امارات متحده عربی الجزیره ۰–۱
۲۰۲۰ جام باشگاه‌های جهان پلی آف قطر الدحیل انصراف[۱۲]
۲۰۲۲ جام باشگاه‌های جهان پلی آف مصر الاهلی ۰–۳
۲۰۲۳ جام باشگاه‌های جهان پلی آف عربستان سعودی الاتحاد ۰–۳

قهرمانی‌ها[ویرایش]

کشوری[ویرایش]

لیگ برتر نیوزیلند[ویرایش]

۸ قهرمانی: ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۰.

لیگ شمالی[ویرایش]

۱ قهرمانی: ۲۰۲۱.

چاریتی کاپ[ویرایش]

۵ قهرمانی: ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۸.

لیگ جوانان[ویرایش]

۵ قهرمانی: ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷.

بین‌المللی[ویرایش]

جام باشگاه‌های جهان[ویرایش]

مقام سومی: ۲۰۱۴.

مقام پنجمی: ۲۰۰۹.

لیگ قهرمانان اقیانوسیه[ویرایش]

۹ قهرمانی: ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷.

جام رئیس جمهوری اقیانوسیه[ویرایش]

۱ قهرمانی: ۲۰۱۴.

جام‌های دوستانه[ویرایش]

جام سال نو قمری[ویرایش]

۱ قهرمانی: ۲۰۱۷.

مقام چهارمی: ۲۰۱۹

منابع[ویرایش]

  1. "National League". ultimatenzsoccer.com. Archived from the original on 1 December 2018. Retrieved 16 December 2018.
  2. "Contact". Auckland City FC. Archived from the original on 7 December 2018. Retrieved 16 December 2018.
  3. "Seventh heaven for Auckland City". FIFA. 8 May 2017. Archived from the original on 9 May 2017. Retrieved 16 December 2018.
  4. "Auckland City FC win international praise for Club World Cup effort". Stuff. 18 December 2014. Archived from the original on 16 December 2018. Retrieved 16 December 2018.
  5. "FIFA Club World Cup Morocco 2014 – Matches – Cruz Azul-Auckland City FC". FIFA. Archived from the original on 20 December 2014. Retrieved 16 December 2018.
  6. "NYL – Auckland City claim title". nzfootball.co.nz. Archived from the original on 20 November 2018. Retrieved 16 December 2018.
  7. "Moghreb 0 Auckland 0". Goal.com. 10 December 2014. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 11 December 2014.
  8. "Auckland City FC win international praise for Club World Cup effort". Stuff. 18 December 2014. Archived from the original on 16 December 2018. Retrieved 16 December 2018.
  9. "Auckland sink Setif to book spot in semis". FIFA. Archived from the original on 14 December 2014. Retrieved 13 December 2014.
  10. "'Maybe now they'll know me in Nigeria!' – Auckland City's Club World Cup hero Sanni Issa – Goal.com". goal.com. Archived from the original on 1 December 2018. Retrieved 16 December 2018.
  11. "FIFA Club World Cup UAE 2018 – News – Ramos outshines the rest – FIFA.com". FIFA. Archived from the original on 17 November 2018. Retrieved 16 December 2018.
  12. "Auckland City FC withdraw from FIFA Club World Cup™". FIFA. 15 January 2021. Archived from the original on 2 February 2021. Retrieved 15 January 2021.