سوپر جونیور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوپر جونیور
سوپر جونیور در کی‌کان ۲۰۱۵
سوپر جونیور در کی‌کان ۲۰۱۵
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدSuper Junior
نام(های) دیگرSuJu,SJ
ژانرکی-پاپ، موسیقی رقص، آراندبی معاصر، بابلگام پاپ، ایثریال، آلترنتیو راک، سینث‌پاپ، جی-پاپ
سال‌های فعالیت۲۰۰۵ - اکنون
ناشر(ان)لیبل اس‌جی
اس. ام. اینترتینمنت
اوکس
مدیا آسیا
یونیورسال میوزیک گروپ
همکاری‌های مرتبطسوپر جونیور-کی. آر. وای.
سوپر جونیور-تی
سوپر جونیور-ام
سوپر جونیور-اچ
دونگهه‌انداونهیوک
اس‌ام تاون
اعضا
  • لیتوک
  • هیچول
  • یسونگ
  • شیندونگ
  • اونهیوک
  • دونگهه
  • شیوون
  • ریووک
  • کیوهیون
اعضای پیشین
  • هانگنگ
  • کیم کیبوم
  • سونگمین
  • کانگین
وبگاه

سوپر جونیور (به کره‌ای: 슈퍼주니어، به انگلیسی: Super Junior) گروه موسیقی پسرانهٔ اهل کرهٔ جنوبی است که در سال ۲۰۰۵، توسط لی سو-مان، مؤسس اس. ام. اینترتینمنت، شکل گرفت. این گروه در ابتدا با حضور ۱۳ عضو، لیتوک، هیچول، هان‌گنگ، یسونگ، کانگین، شیندونگ، سونگمین، اونهیوک، دونگهه شیوون، ریووک و کیبوم آغاز بکار کرد. کیوهیون نیز در سال ۲۰۰۶ به گروه پیوست.

سوپر جونیور در سال ۲۰۰۹، با انتشار تک‌آهنگ موفّق «ببخشید، ببخشید» از آلبومی با همین عنوان، در سطح بین‌المللی مطرح شد و عنوان «پادشاه موج کره (هالیو) و پادشاه کی پاپ» را از آنِ خود کرد[۱][۲] و ۳ سال متمادی جایگاه «پرفروش‌ترین هنرمند» کی-پاپ را حفظ کرد.[۳]

طی سال‌ها، زیرمجموعه‌های متعدّدی از این گروه شکل گرفت (سوپر چونیور_ام، سوپر جونیور_هپی، سوپر جونیور_تروت، کی آر وای، دی. اند. ای، ام. اند. دی) هدف از این کار، فعّالیت در سبک‌های متنوّع و جذب مخاطبان بیشتر بود.[۴] علاوه بر موفّقیت‌های تجاری، سوپر جونیور ۱۳ جایزه از جشنوارهٔ جوایز ام‌نت آسیا و ۱۹ جایزه از جشنوارهٔ جوایز گلدن دیسک دریافت کرده‌است. همچنین دوّمین گروهی بود که در جشنوارهٔ ۲۰۰۸ جوایز ام‌تی‌وی آسیا، عنوان «هنرمند محبوب کره‌ای» را از آنِ خود کرد، نخستین بار گروه جی‌تی‌ال در سال ۲۰۰۳، به این مقام دست یافته بود.[۵] در سال ۲۰۱۲ نیز نامزد تندیس «بهترین فعّالیت آسیایی» در جشنوارهٔ جوایز موسیقی ام‌تی‌وی اروپا شد.[۶] سوپر جونیور همچنین در مراسم جوایز برگزیده نوجوانان ۲۰۱۵، عناوین «هنرمند بین‌المللی» و «بزرگترین کلوپ هواداران» را از آنِ خود کرد. این گروه در سال ۲۰۲۰ برنده رای گیری بهترین گروه سال از نظر بیلبورد شد و فندومش "الف" هم بهترین فندوم سال شد. سوپرجونیور در سال ۲۰۲۰ با کمپانی امریکایی قرارداد بست و به طور رسمی پروموت خود در امریکا را شروع کرد. این گروه البوم سالگرد پانزده سالگی خود را در سال ۲۰۲۱ منتشر خواهند کرد. [۷]

حرفهٔ موسیقی[ویرایش]

۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷: تو، پول، پول و موفقیت تجاری[ویرایش]

در اواخر ۲۰۰۶، کیوهیون، ریووک و یسونگ، زیرمجموعهٔ سوپر جونیور-کی. آر. وای را به عنوان اولین زیرمجموعهٔ گروه، تشکیل دادند.[۸]
در فوریهٔ ۲۰۰۷، لیتوک، هیچول، کانگین، سونگمین شیندونگ و اونهیوک زیرمجموعهٔ سوپر جونیور-تی را تشکیل دادند. این گروه در ۲۳ فوریهٔ ۲۰۰۷، اولین تک‌آهنگ خود را با عنوان «روکوگو» ، منتشر کرد.[۹]

دومین آلبوم رسمی سوپرجونیور، «پول، پول!»، در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۷ منتشر گردید و با فروش ۱۶۰٬۰۰۰ نسخه، به دومین آلبوم پرفروش سال تبدیل شد.[۱۰][۱۱]

۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹: (sorry sorry) و موفقیت حرفه ای[ویرایش]

در آوریل ۲۰۰۸، زیرمجموعهٔ چینی «سوپر جونیور-ام» تشکیل شد که اعضای آن عبارت بود از: هانگنگ، شیوون، دونگهه، کیوهیون، ریووک، هنری و ژومی.[۱۲][۱۳] این زیر گروه، به موفق‌ترین زیرگروه سوپر جونیور تبدیل شد و به دنبال انتشار اولین آلبوم خود، «ابَر دختر»، در چین به محبوبیت چشمگیری دست یافت.

پنج عضو سوپر جونیور-تی به همراه یه‌سونگ، زیرمجموعهٔ «سوپر جونیور-اچ» را تشکیل دادند. این گروه اولین آلبوم چندآهنگه خود را در ۵ ژوئن ۲۰۰۸ منتشر کرد.

در ۲۲ فوریهٔ ۲۰۰۸، سوپر جونیور اولین تور آسیایی خود، سوپر شو، را در سئول آغاز کرد.[۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷] و به دنبال آن، تک‌آهنگ «تو/ضربه فنی» را منتشر نمود که شامل نسخهٔ ژاپنی ترانهٔ «تو» بود. این اولین تک‌آهنگ از یک هندمند کره ای زبان بود که در ۱۰ ردهٔ اول جدول هفتگی اُریکن جای گرفت.[۱۸]

در ۱۲ مارس ۲۰۰۹، سومین آلبوم استودیوئی گروه با عنوان «ببخشید، ببخشید» ، منتشر شد.[۱۹] این آلبوم با مجموع فروش بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ نسخه، به پرفروش‌ترین آلبوم سال ۲۰۰۹ در کره جنوبی، تبدیل شد.

در ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۰۹، سوپر شو ۲ در سئول آغاز شد.

۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱: بونامانا، تغییر در اعضای گروه و محبوبیت جهانی[ویرایش]

در مه ۲۰۱۰، آلبوم «بونامانا» منتشر شد. این آلبوم به مدت ۶۱ هفته در صدر جدول موسیقی کره‌ای-ژاپنی تایوان جای داشت.[۲۰]
سوپر شو ۳، در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ برگزار شد.[۲۱] نسخهٔ سه بعدی این تور کنسرت، به پرفروش‌ترین فیلم سه بعدی کره جنوبی تبدیل شد.[۲۲]
سوپر جونیور به همراه دیگر هنرمندان اس.ام. اینترتینمنت، در ۱۰اُمین تور جهانی اس‌ام‌تاون، در لس آنجلس، پاریس، توکیو و نیویورک، به اجرا پرداخت.[۲۳]

۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲: آقای ساده(mr.simple) و تور جهانی، سوپر شو ۴[ویرایش]

آلبوم «آقای ساده»، با فروش اولیهٔ ۲۸۷٬۴۲۷ نسخه، بلافاصله پس ار انتشار، درصدر جدول گائون قرار گرفت و با فروش بیش از ۴۴۱٬۰۰۰ نسخه، به مدت چهار هفته صدرنشین جدول ماند.[۲۴] این آلبوم همچین، در جایگاه سوم جدول بیلبورد جای گرفت.

اولین تور جهانی سوپر جونیور، سوپر شو ۴، در نوامبر ۲۰۱۱ آغاز شد.[۲۵] اولین ترانهٔ همکاری دونگههو اونهیوک، «اوپا، اوپا» در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۱ منتشر شد.[۲۶]

۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳: جذاب، رها و تک و تور جهانی، سوپر شو ۵[ویرایش]

ششمین آلبوم سوپر جونیور، «جذّاب، رها و تک»، در جداول آی‌تیونز چندین کشور از جمله استرالیا، فرانسه، پرو و ژاپن، در صدر قرار گرفت و همچنین به رتبهٔ سوم بیلبورد دست یافت.[۲۷]
سوپر شو ۵، در مارس ۲۰۱۳ از سئول آغاز شد و سپس در چین، ژاپن، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و اروپا ادامه یافت.[۲۸]
در ۱۰ نوامبر، اونهیوک، کانگین، شیوون و کیوهیون، سخنرانی ویژه‌ای را در دانشگاه آکسفورد، ارائه دادند.

۲۰۱۴: ماماسیتا و تور جهانی، سوپر شو ۶[ویرایش]

سوپر جونیور در ۲۹ اوت ۲۰۱۴، هفتمین آلبوم خود را با عنوان، «ماماسیتا» ، منتشر کرد.[۲۹] که تنها پس از سه روز فروش، در رتبهٔ اول جدول بیلبورد قرار گرفت.
سوپر شو ۶ در سپتامبر ۲۰۱۴، آغاز شد. سوپر جونیور اولین هنرمند کره‌ای است که ۱۰۰ کنسرت جهانی برگزار کرده‌است.[۳۰]

۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷: شیطان، جادو و لیبل اس‌جی[ویرایش]

سوپر جونیور در سال ۲۰۱۵ به مناسبت ۱۰اُمین سالگرد تشکیل خود، آلبوم ویژهٔ «شیطان» را منتشر کرد. همچنین در مراسم جوایز برگزیده نوجوانان ۲۰۱۵، عناوین «هنرمند بین‌المللی» و «بزرگترین کلوپ هواداران» را از آنِ خود کرد.[۷]

در ۶ نوامبر، اس. ام. اینترتینمنت به مناسبت ۱۰ سالگی سوپر جونیور، حق مدیریت لیبل اس‌جی را به عنوان ناشر انحصاری، به گروه اعطا کرد.[۳۱] اولین آلبوم منتشر شده زیر نظر این ناشر، آلبوم «شازده کوچولو» از ریووک بود.

2017: play[ویرایش]

سوپر جونیور در ۶ نوامبر ۲۰۱۷ بعد از ۲ سال وقفه و بازگشت اونهیوک و دونگهه و شیوون از سربازی هشتمین فول آلبوم خود را به نام play منتشر کردن.

در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ تک آهنگ one more chance منتشر شد متن و تنظیم این آهنگ توسط دونگهه انجام شده‌است و اونهیوک قسمت رپ این آهنگ را نوشته

تایتل این آلبوم به اسم black suit طرفداران زیادی را کسب کرد و موفقیت‌های زیادی داشت از جمله برنده بهترین موزیک ویدیو در فیلیپین شد.

لیتوک و هیچول و یسونگ و شیندونگ و اونهیوک و شیوون و دونگهه در این آلبوم حضور داشتن.

اعضا در نوشتن آهنگ‌های این آلبوم نقش داشتن

اونهیوک: Scene Stealer و One More Chance و Good Day For a Good Day و Girlfriend و Spin up

دونگهه:One more chance

هیچول:Spin Up و I DO

ریووک و کیوهیون به علت سربازی در این آلبوم نبودن و سونگمین طی بیانیه ای که از طرف لیبل اس جی منتشر شد در این آلبوم حضور نداشت.

در طول پروموشن‌های این آلبوم شیوون به علت فیلم‌برداری سریال عشق انقلابی حضور نداشت

۲۰۱۸ تا زمان حال: Replay[ویرایش]

در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۸ تک آهنگ Super Duper منتشر شد لیتوک در نوشتن متن و تنظیم این آهنگ همکاری داشته

سوپر جونیور در ۱۲ آوریل ۲۰۱۸ ریپکیج آلبوم خودشان را اسم Replay منتشر کرد

آهنگ اصلی این آلبوم به اسم Lo Siento با همکاری هنرمندان خارجی Leslie Grace و Play -N- Skills

اعضا همانند آلبوم Replay در نوشتن متن اهنگ‌های ریپکیج نقش داشته‌اند

لیتوک: Super Duper

هیچول:Lo Siento با همکاری اونهیوک و لزلی

یسونگ:Hug

اونهیوک: Lo Siento با همکاری هیچول و لزلی

و Me & U

در سال ۲۰۱۹ این گروه با نهمین البوم خود یعنی time slip بازگشتند و ریپکیج این البوم را درسال ۲۰۲۰ با ترک 2ya2yao منتشر کردند.

سوپرجونیور در سال ۲۰۲۱ با البوم دهم خود برای سالگرد ۱۵ سالگی برمیگردد. البته دو ترک از این البوم در اواخر سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.

زیر گروه سوپرجونیور یعنی D&E اواخر سال ۲۰۲۰ با البوم جدیدی به نام BAD BLOOD کامبک دادند و یک سینگل ژاپنی با تایتل wings نیز منتشر کردند.

ساب یونیت دیگر سوجو K.R.Y نیز با اولین البوم کره ای خود در سال ۲۰۲۰ با نام WHEN WE WERE US کامبک دادند.

نخستین مینی آلبوم:2018

جنتلمن‌های سوپر جونیور از ابتدا فعالیت خود در سال ۲۰۰۵ تا الان تماماً فول آلبوم منتشر کردند اولین مینی آلبوم خود را به سبک لاتین و به زبان اسپانیایی و کره و انگلیسی منتشر کردند

تایتل این مینی آلبوم با همکاری گروه RIEK که در هتل MGM ژاپن فیلم‌برداری شد OTRA VEZ یاONE MORE TIME است

اعضاء[ویرایش]

در دسامبر ۲۰۰۹، هانگنگ پس از ارائهٔ دادخواستی علیه ناشر مربوطه، گروه را ترک کرد.[۳۲] این دادخواست در دسامبر ۲۰۱۲ به نفع وی پایان یافت.[۳۳] جدایی او از گروه، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱ به‌طور رسمی از جانب کمپانی تأیید شد.[۳۴][۳۵]
در ۱۸ اوت ۲۰۱۵، کیبوم پس از اتمام قرارداد با اس. ام. اینترتینمنت، جدایی رسمی خود را از گروه، اعلام کرد.[۳۶] هنری لا در سال ۲۰۱۷ پس از اتمام قردادش با اس.ام. اینترتیمنت. جدایی خود را رسماً از کمپانی اعلام کرد.

کانگین در سال ۲۰۱۹ نیز از گروه جدا شد.

ترانه‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «SJ satisfies Hallyu fans». Yahoo! Taiwan. ۳ نوامبر ۲۰۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  2. «SJ's Sorry, Sorry becomes Asia's most popular hit». CRI Online. ۸ ژانویهٔ ۲۰۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  3. «Super Junior to place 1st in 'most albums solds' for 3rd consecutive year». E-daily via Naver. ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  4. «Super Junior: Promoted 19 albums in four years». 10 Asia. ۷ آوریل ۲۰۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  5. «2008 MTV Asia Awards Honors The Best From The East And West». MTV Asia. ۲ اوت ۲۰۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «WINNERS OF TEEN CHOICE 2015 ANNOUNCED». Teen Choice on Fox. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵.
  8. "Three members from Super Junior establish new group". Daily VC (به چینی). 2006-10-27. p. 1. Archived from the original on 26 April 2012. Retrieved 2008-08-26.
  9. "Super Junior forms six-member trot group". Sina (به چینی). 2007-02-12. p. 1.
  10. "Super Junior, SG Wananbe first and second place in 2007 album sales". Moneytoday (به کره‌ای). 2007-12-12. p. 1. Retrieved 2007-12-12.
  11. "Album Sales of 2007". Recording Industry Association of Korea (به کره‌ای). p. 1. Archived from the original on 8 May 2008. Retrieved 2008-01-15.
  12. "Super Junior debuts today, Hankyung as group leader". Jinhua.cn. 2008-04-08. Archived from the original on 12 April 2008. Retrieved 2008-04-08.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ "SuJu to tour nine Asian countries". Hankooki.com. 2006-02-26. Archived from the original on 2 March 2008. Retrieved 2008-02-26.
  14. "Super Junior tries hard". Khan.co.kr (به کره‌ای). 2007-10-23. Retrieved 2007-10-28.
  15. "Super Junior's first tour begins in Seoul". Newsen.com (به کره‌ای). 2008-01-10. Retrieved 2008-01-10.
  16. "One extra show added to Super Junior's first concert". Stoo.com (به کره‌ای). 2008-02-05. Archived from the original on 7 February 2008. Retrieved 2008-02-05.
  17. "Video: Super Junior has high popularity, will release their Chinese album". Sohu.com (به چینی). 2008-02-28. Retrieved 2008-02-28.
  18. "Super Junior breaks new record". My Daily (به کره‌ای). 2008-07-22. Retrieved 2008-07-25.
  19. "Super Junior release third album on March 16 after 1 year and 6 month hiatus". Newsen (به کره‌ای). 2009-03-02. Retrieved 2009-03-02.
  20. "SJ's Taiwan performance drew in 12,000 fans". Oriental Daily (به چینی). 2011-11-29. Retrieved 2011-11-28.
  21. "G마켓 - 새로운 세상을 여는 문, G마켓". Genticket.gmarket.co.kr. Archived from the original on 26 April 2012. Retrieved 2012-08-25.
  22. "그룹 슈퍼주니어, 영화 '슈퍼쇼3 3D'로 흥행몰이: 네이트 뉴스". News.nate.com. Retrieved 2012-08-25.
  23. "S.M. Entertainment to launch world tour". koreatimes.co.kr. The Korea Times. July 2, 2010. Retrieved 2010-07-05.
  24. "Gaon Weekly Albums Chart". Gaon Charts (به کره‌ای). 2010-10-06. Archived from the original on 19 January 2012. Retrieved 2011-10-06. (Subscription only)
  25. Koreaboo (2011-09-04). "Super Junior reveals Super Show 4 concert dates". Archived from the original on 18 October 2011. Retrieved 8 February 2016.
  26. allkpop (2011-12-08). "Super Junior's Donghae and Eunhyuk to release duet, Super Junior-D&E, "Oppa Has Arrived"".
  27. World Albums : Jul 21, 2012 - (Chart position) | Billboard Chart Archive. Billboard.com (2012-07-21). Retrieved on 2013-07-28.
  28. Choi, EunHwa (11 March 2013). "Super Junior to Tour South America with Super Show 5". enewsWorld. CJ E&M. Archived from the original on 11 April 2013. Retrieved 27 October 2015.
  29. Hea, Jung Min (28 August 2014). "[Photo] Super Junior Talks Comeback with ′Mamacita′". enewsWorld. CJ E&M. Archived from the original on 3 March 2016. Retrieved 2014-08-28.
  30. "Super Junior Writes History with 100th World Tour Concert ′Super Show 6′". Mwave. Newsen. 22 September 2014. Archived from the original on 3 March 2016. Retrieved 2014-09-27.
  31. http://www.allkpop.com/article/2015/11/super-junior-to-have-their-own-exclusive-sub-label-under-sm-entertainment
  32. «Hankyung announces solo concert». People. ۲۳ ژوئن ۲۰۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  33. «Hankyung wins lawsuit over S.M. Entertainment». allkpop. دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  34. «S.M. Entertainment's official position: Hankyung has "come to a mutual agreement, and will terminate proceedings"». news.naver.com. سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  35. «Hankyung's official position: S.M. Entertainment has amicably agreed». 10asia.co.kr. سپتامبر ۲۰۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.
  36. «Super Junior′s Kim Ki Bum Announces End of Contract with SM». mwave. ۲۰ اوت ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۱۵.
  37. ۳۷٫۰ ۳۷٫۱ ۳۷٫۲ ۳۷٫۳ «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]