حمیدرضا احمدآبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمیدرضا احمدآبادی
احمدآبادی در حال ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶
زادهٔ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۸ (۵۴ سال)[۱]
تهران[۲]
محل زندگیتهران[۱]
تحصیلاتکارشناسی حقوق بین‌الملل، روابط عمومی[۱] کاردانی[۳]
محل تحصیلعلمی کاربردی[۱] واحد ۷ تهران[۲]
پیشهکارگر دبیرخانهٔ شهرداری[۲]
سال‌های فعالیت۷۵–۱۳۶۷ نظامی
از ۱۳۷۵ سیاسی[۲]
کارفرماشهرداری منطقهٔ ۱۴ تهران[۲]
شناخته‌شده برایشرکت در راهپیمایی‌ها و تجمعات حکومتی[۲]
کارهای برجستهسوار بر اسب سردر سفارت بریتانیا[۴]
والدینپاشا احمدآبادی[۲] فرزند اسمعیل[۵]
یادداشت‌ها
حمیدرضا احمدآبادی دو شناسنامه دارد.[۴]
احمدآبادی در تجمع دانشجویان در اعتراض به اظهارات دونالد ترامپ و خروج آمریکا از برجام ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
احمدآبادی در راهپیمایی روز دانش‌آموز ۱۳ آبان ۱۳۹۶ با پلاکارد من هم یک سپاهی ام روبروی سفارت سابق ایالات متحده آمریکا در تهران
احمدآبادی در راهپیمایی روز قدس ۲ تیر ۱۳۹۶ در کنار موشک ذوالفقار با پرچم مرگ بر آمریکا
احمدآبادی در تجمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران مقابل سفارت سوئیس با پرچم بحرین و پلاکارد پایان وال استریت ۳۰ مهر ۱۳۹۰

حمید رضا احمدآبادی ملقب به بسیجی دهان گشاد[۱][۲][۴][۷][۸][۹] از چهره‌های شناخته‌شدهٔ بسیج[۱۰][۱۱] است.[۱۲] او معتقدی سرسخت به حاکمیت دینی در ایران است[۱۳]، و در نماز جمعه جایی همیشگی دارد.[۱۴] در رسانه‌های ایرانی، آنقدر از او عکس و فیلم منتشر شده‌است که خود را «معروف‌ترین» بسیجی می‌داند. خود او در اولین مصاحبه رسانه‌ای که انجام داده، می‌گوید که اطلاع دارد که به این نام مشهور شده و از این بابت هیچ ناراحتی ندارد.[۲][۴]

زندگی شخصی[ویرایش]

حمیدرضا احمدآبادی، متولد تهران با اصلیت فلوجردی است. او فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ شروع کرد و همزمان با تحصیل در دانشگاه علمی-کاربردی، کارمند شهرداری نیز می‌باشد.[۲] [۴] احمدآبادی دانشجوی روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی است.[۴] وی پیش تر دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بود[۷] که به دلیل سنگینی هزینه نتوانست از پس آن برآید.

احمدآبادی همچنین کارگر دبیرخانهٔ شهرداری تهران (منطقهٔ ۱۴) است.[۲]

فعالیت‌های اجتماعی[ویرایش]

حمیدرضا احمدآبادی فعالیتهای دانشجویی خود را از ۱۳۶۴ و فعالیت سیاسی خود را از ۱۳۷۵ شروع کرد.

او دارای دو شناسنامه است تا در صورت لزوم بتواند دوتنه به جنگ مخالفان نظام و ولایت برود.[۴] احمدآبادی تا سال ۷۵ نظامی بوده و به زندان اوین می‌رفته و متهم تحویل می‌داده‌است.[۲]

احمدآبادی همیشه سعی کرده از زمانی که توانسته در همه تظاهرات‌های دولتی در ایران شرکت کند.

احمدآبادی در عاشورای سال ۸۸ به معترضان به نتیجه انتخابات در خیابان‌ها حمله می‌کرد. سردسته کسانی بود که در ۸ آذر ۱۳۹۰ به سفارت بریتانیا در تهران حمله و آن را تعطیل کردند که منجر به قطع روابط دو کشور به مدت چند سال شد.[۱۵]

به نوشتهٔ روزنامهٔ اعتماد، احمدآبادی در راهپیمایی دلواپسان مخالف توافق هسته‌ای در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ با صدای بلند شعار می‌داد و دیگر دلواپسان تکرار می‌کردند.[۱۶] همچنین وی در گفتگو با رادیو فردا اعلام داشت، که در تظاهرات ۱۵ دی ۱۳۹۶ به طرفداری از حکومت در جریان اعتراضات سراسری حضور داشته‌است.[۱۷]

احمدآبادی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ ثبت نام کرد[۱۸] ولی صلاحیت وی تأیید نشد. او در واکنش به کاندیداتوری احمدی‌نژاد و بقایی در این انتخابات، آن‌ها را خواستار ایجاد جنجال در کشور خواند و حمایت خود از سید ابراهیم رئیسی را اعلام کرد.[۱۵]

شهرت رسانه‌ای[ویرایش]

از او عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده‌است و به گفته خود «معروف‌ترین» بسیجی است. عکس‌های مربوط به او در تظاهرات‌های مختلفی در ۲۲ بهمن و روبروی سفارت‌های غربی منتشر شده‌است. در عکسی از تهاجم به سفارت بریتانیا، او سوار بر اسب سردر سفارت بریتانیا، با تیشه به آن می‌کوبید.

دیدگاه‌های سیاسی-اجتماعی احمدآبادی در وبسایت یوتیوب و نیز وبلاگش با هواداریها و مخالفتهای بسیاری روبرو بوده‌است؛ و باعث شده در شبکه‌های اجتماعی با القاب مختلفی از او نام برده شود.[۲][۴][۷]

او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی به سؤالات این رسانه پاسخ داد که مورد انتقاد برخی اصولگرایان قرار گرفت. ابنا-خبرگزاری مجمع جهانی اهل بیت پاسخ‌های او را همسو با خواست این شبکه دانست و او را به ارائهٔ چهرهٔ خشن از بسیج متهم کرد،[۱۹] اما امیر فرشاد ابراهیمی معتقد است: احمدآبادی و شخصیت غیرعادی او در میان افرادی که حکومت بر ضد مخالفان و منتقدان به کار می‌گیرد منحصربه‌فرد نیست، ۶۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها این‌گونه‌اند.[۲۰]

در ژوئن و اوت ۲۰۱۰ روزنامه‌های القدس العربی و الشرق الاوسط با انتشار تصویر احمدآبادی در صفحهٔ نخست خود[۲۱][۲۲] به شعار نمازگزاران علیه آمریکا و اسرائیل در نمازجمعهٔ تهران پرداختند.[۲۳][۲۴][۲۵] همچنین برنامهٔ آنتن بخش فارسی صدای آمریکا در برنامه‌ای به او پرداخت.[۲۶]

در ژانویهٔ ۲۰۱۵، توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک تایمز در ایران، از زندگی او برای شبکه تلویزیونی وی‌پی‌آراُ[۲۷] هلند گزارشی تهیه کرد. او در این مصاحبه گفت: «مخالفان ما یا خفه شن، یا گم شن از کشور برن بیرون، یا برن زندان.»[۱][۹] اردبرینک در بخشی از مستند ساخته سال ۲۰۱۸ خود برای پی بی اس با عنوان آدم ما در تهران با احمدآبادی در خانه او گفتگو کرد.[۲۸]

دیدگاه‌ها[ویرایش]

احمدآبادی معتقد است، که اسرائیل در آینده‌ای نزدیک نابود خواهد شد و در مسجدالاقصی نماز خواهد خواند.[۲۹] وی انسانی را آزاد می‌داند که او توانایی به راحتی سخن گفتن را داشته باشد.[۳۰]

دهن‌گشاد یعنی دهانش همیشه باز است. دهان ما هم همیشه باز است و می‌گوییم: ما با دشمنانمان دشمنیم و با دوستانمان دوستیم.

— حمیدرضا احمدآبادی، [۲]

تهدیدها[ویرایش]

در رابطه با مشارکت و امضای نسرین ستوده در بیانیه فراخوان برای انجام رفراندوم به منظور تعیین نوع حکومت ایران، به گفتهٔ ستوده در گفتگو با دویچه وله، احمدآبادی در یک پیام با عنوان «ما میایم سروقتت» در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نسرین ستوده را تهدید کرده‌است.[۳۱]

در اسفند ۱۳۹۶ احمدآبادی به مسیح علی‌نژاد، که از چهره‌های شاخص اعتراضات به حجاب اجباری است پیام‌های خصوصی و علنی فرستاد و او را به مرگ تهدید کرد.[۱۲] او معتقد است چون علی‌نژاد بی عفتی ترویج می‌دهد باید زبان او را برید.[۸][۳۲][۳۳]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ THOMAS ERDBRINK (۱۴ آوریل ۲۰۱۵). «Mr. Big Mouth, Our Man in Tehran - Episode 4». نیویورک تایمز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۷ فوریه ۲۰۱۸.
  2. ۲٫۰۰ ۲٫۰۱ ۲٫۰۲ ۲٫۰۳ ۲٫۰۴ ۲٫۰۵ ۲٫۰۶ ۲٫۰۷ ۲٫۰۸ ۲٫۰۹ ۲٫۱۰ ۲٫۱۱ ۲٫۱۲ ۲٫۱۳ «به من می‌گویند بسیجی دهن گشاد». روز آنلاین. ۹ آبان ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲.
  3. «لیست دانشنامه‌های چاپ شده - کاردانی». دانشگاه جامع علمی کاربردی. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ فروردین ۱۳۹۷.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ ۴٫۵ ۴٫۶ ۴٫۷ «از 'مرگ بر آمریکا' تا ترانه‌های حمیرا: گفتگو با 'بسیجی مشهور'». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۳.
  5. «جزئیات متوفی». سازمان بهشت زهرا. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ فروردین ۱۳۹۷.
  6. Юля Кузнецова (۱۲ آوریل ۲۰۱۷). «Человек-объектив: как иранский библиотекарь стал телезвездой». Иран Сегодня. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ‏۲۹ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ «حمیدرضا احمدآبادی کیست و چه می‌گوید؟». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۳.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «بسیجی دهان گشاد در گفت‌وگو با ایران‌وایر: مسیح علی‌نژاد گوشمالی خواهد شد». IranWire. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۶ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۲۶.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ واحدی دهکردی، مریم (۲۰ آوریل ۲۰۱۵). «بسیجی دهن گشاد و خاطرات اسدالله علم». Iranwire. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۶ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۸.
  10. «شوک انتخاباتی احمدی‌نژاد». مردم‌سالاری (روزنامه). ۲۴ فروردین ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ‏۲ مه ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  11. «خندق اصولگرایان» (PDF). عطر یاس (روزنامه). ۲۴ فروردین ۱۳۹۶. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ‏۲ مه ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «اعتراض به حجاب اجباری؛ آیا سخنان اخیر رهبر، فرمان "آتش به اختیار" بود؟». BBC Persian. ۲۰۱۸-۰۳-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۱۴.
  13. «Encounter with an Iranian loyalist» (PDF). International New York Times. APRIL 15, 2015. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ‏۱۱ مه ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  14. Markus Springer (۱۹ آوریل ۲۰۱۵). «Einblicke in ein unbekanntes Land». Sonntagsblatt. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ‏۲۹ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «گفتگو با بسیجی "معروف": احمدی‌نژاد می‌خواهد در کشور جنجال درست کند». BBC Persian. ۲۰۱۷-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۲۳.
  16. احسان بداغی (۹۳/۲/۲۰). «خلوت دلواپسی در میدان انقلاب». روزنامهٔ اعتماد. دریافت‌شده در ‏۲۶ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  17. Farangis Najibullah (January 09, 2018). «'Big Mouth Basiji' Takes Offensive In Defense Of Iranian Regime». رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی. دریافت‌شده در ‏‏۲۴ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  18. «گزارش ایلنا از دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۱۷-۰۴-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۲.
  19. «الگوی بسیجیان ایران به روایت بی‌بی‌سی!». خبرگزاری اهل بیت علیهم السلام. ۲۶ دی ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۳.
  20. Golnaz Esfandiari (November 05, 2012). «A Look Into The Mouth Of The 'Big Mouth Basiji'». رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی. دریافت‌شده در ‏۴ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  21. «تصویر بسیجی معروف در روزنامه معروف عربی». عصر ایران. ۲۳ مرداد ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ‏۲۷ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  22. «بسیجی معروف در صفحه اول رسانه‌های عربی (عکس)». عصر ایران. ۲۹ خرداد ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ‏۲۷ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  23. «روسیا تشحن المفاعل بالوقود.. وامریکا تؤکد ان طهران لا تحتاج لتخصیب الیورانیوم ایران: تدشین محطة بوشهر النوویة الاسبوع المقبل» (PDF). القدس العربی. 14 August 2010. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۸ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ‏۲۷ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  24. حسام أبوطالب (19 June 2010). «معارضون یحذرون النظام المصری من تسهیل مرور القوافل لضرب طهران» (PDF). القدس العربی. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۸ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ‏۲۷ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  25. «إیران تهدد الغرب: سنفتش سفنکم فی الخلیج بالمثل». الشرق الاوسط. 19 June 2010. دریافت‌شده در ‏۲۷ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  26. مصاحبهٔ اختصاصی با چهرهٔ شناخته‌شدهٔ بسیج در یوتیوب «آنتن 28 Sep». صدای آمریکا. ۷ مهر ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ‏۴ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  27. Onze man in Teheran: Mr. Bigmouth در یوتیوب
  28. "Our Man in Tehran". FRONTLINE (به انگلیسی). 2018-08-13. Retrieved 2018-11-27.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (link)
  29. Terese Cristiansson (2018-04-14). «"Man kan inte hota Iran utan konsekvenser"». Dagens Nyheter. دریافت‌شده در ‏۲۴ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  30. «مفهوم «آزادی» در میدان «آزادی»». ایسنا. ۲۲ بهمن ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ‏۲۶ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  31. میترا شجاعی (۱۶ فوریه ۲۰۱۸). «نسرین ستوده: ۴۸ ساعت پس از انتشار فراخوان رفراندوم تهدید شدم». دویچه وله. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۷ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹.
  32. Masih Alinejad (March 28 2018). «Iran's Basij promised to butcher me for fighting compulsory hijab». The Washington Post. دریافت‌شده در ‏۲۹ مارس ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  33. VOA (۲۰۱۸-۰۳-۳۰). «یادداشت مسیح علینژاد برای واشینگتن پست: بسیج بخاطر مبارزه با حجاب، من را به سلاخی تهدید کرد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۰۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]

ویدئوهای بیرونی
Mr. Big Mouth By Thomas Erdbrink