بحث:افسانه طوفان

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آیا می‌دانستید که
یک جمله از این مقاله در هفتهٔ ۲۸ سال ۲۰۲۲ در ستون «آیا می‌دانستید که...؟» صفحهٔ اصلی ویکی‌پدیا به نمایش درآمده است.
متن ورودی به شرح زیر بود: آیا می‌دانستید که … افسانه طوفان در دین‌های ابراهیمی به شکل داستان کشتی نوح و در حماسه گیلگمش با محوریت اوتنپیشتیم روایت شده است؟


طوفان بزرگ؟[ویرایش]

من وقتی شروع به ایجاد صفحه افسانه طوفان کردم٬ یکی از افراد باسابقه به من گفت که صفحه‌ی طوفان بزرگ موجود است بنابراین تصمیم گرفتم به جای ایجاد صفحه جدید٬ همین صفحه موجود را بهبود ببخشم و لینکهای تکمیلی را هم اضافه کنم.

TalentedMoron ‏۱ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۳:۲۰ (UTC)[پاسخ]

یعنی افسانه طوفان می بایست در طوفان بزرگ ادغام شود؟-- محمددین سنچولی ب ‏۱ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۴:۰۶ (UTC)[پاسخ]

صفحه ای به نام افسانه‌ی طوفان وجود نداشت تا چند روز پیش. من به قصد ایجاد مطالب مرتبط با طوفان نوح اقدام به ساختن آن کردم که یکی از مدیران یادآوری کرد که صفحه ای به نام طوفان بزرگ با همان مضمون وجود دارد. بنابراین٬ فکر می کنم باید صفحه‌ی جدیدا ایجاد شده حذف شود و صفحه‌ی موجود تکمیل شود. TalentedMoron ‏۲ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۳:۱۱ (UTC)[پاسخ]

با ادغام موافقم. سهند (بحث) ‏۲ ژوئن ۲۰۱۴، ساعت ۱۸:۳۴ (UTC)[پاسخ]

حذف سریع افسانه طوفان[ویرایش]

مقاله افسانه طوفان که شما اخیرا ایجاد نموده‌اید طبق معیارهای حذف سریع برچسب حذف سریع خورده‌است. دلیل حذف آن به جای این مقاله در حال گسترش مفاله‌ی موجود: طوفان بزرگ هستم. ذکر شده‌است. زیرا مقالاتی که در ویکی‌پدیا می‌مانند باید حداقل از معیارهای کیفیتی همچون داشتن حداقل اطلاعات، سرشناسی و نقض نکردن حق تکثیر برخوردار باشند.

اگر شما فکر می‌کنید که مقاله اشتباه برچسب حذف سریع خورده‌است می‌توانید الگوی {{دست نگهدار}} به بالای صفحه و زیر الگوی حذف سریع بیافزایید، و دلیلتان را در بحث صفحه بیافزایید. اما اگر با معیارهای حذف سریع مطابقت کند، جلوی حذف مقاله را نمی‌گیرد. برچسب حذف سریع را هم برندارید. با تشکر از مشارکت‌هایتان. TalentedMoron ‏۲ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۳:۱۳ (UTC)[پاسخ]

در این صفحه {{حذف سریع|درخواست کاربر}}‎ بزنید.--همان ‏۱ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۶:۲۹ (UTC)[پاسخ]

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (سپتامبر ۲۰۱۹)[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۱ پیوند خارجی موجود در طوفان بزرگ را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۰۵ (UTC)[پاسخ]

قهرمان طوفان در بین‌النهرین باستان و متون اوستایی[ویرایش]

  • نوبت پیش که سراغ این مقاله و ویرایش آن آمدم، متوجه شدم با وجود کار باارزشی که در زمان ایجاد این مدخل شده است (سال ۲۰۰۸)؛ به مرور زمان و با چاپ منابع جدید به روز نشده است. منابع مربوط؛ مشخص و قابل بررسی، و در نتیجه اصلاح نیست.
  • از آن جایی که به نظر بخشی از این ضعف، ناشی از همین اشتباهات و ابهامات در ویکی انگلیسی (و ترجمه آنها به فارسی) بود، بهترین کار این می‌توانست باشد که مقالات را جداگانه بوجود آورد و گسترش داد. ایجاد یا گسترش آترا-هاسیس، زیوسودرا، ور جمشید، حماسه گیلگمش و خود این مقاله در ادامه کار انجام شد.
  • برای به روز کردن (بر اساس کتابهای اندرو جرج)، نرگاو آسمان و گیلگمش انتخاب‌های بهتری بودند تا بازکردن کلافی سخت درهم‌پیچیده. با این حال تلاش کردم تا جای ممکن همین مقاله را نیز اصلاح کنم؛ اکنون نیز سعی خواهم کرد اشتباهات موجود در این بخش مقاله را کمی کمتر کنم.
  • در بین‌النهرین باستان، تفکیکی را که دیگر مشخص شده است باید (حداقل) سه‌گانه باشد، می‌توانید علاوه بر کتابهای اندرو جرج در منبع زیر ببینید:

RousouR (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۳۶ (UTC)[پاسخ]


  • در بررسی منابع مربوط به اسطوره طوفان بین‌النهرینی، به موردی برنخورده‌ام که «انکی تصمیم به نابود کردن بشر گرفته باشد» یا چند مورد دیگری که به نظرم اشتباه بودند و حذفشان کردم. با این حال، فرض را بر این می‌گذارم که مطالب حذف شده از یکی از منابع فارسی که از قبل وجودداشتند، نقل شده باشند؛ ولی باید دقیق معلوم شود کدام و کجا (حالا بماند که حتی اگر طومارهای دریای مرده یا متن‌های اوگاریت دیگری در راه نباشد، بدیهی است این اساطیر آنقدر روایت‌های شفاهی گوناگون داشته‌اند که بعید نیست در یکیشان هم انکی نابودکننده با طوفان باشد. ولی کدام و کجا).
    • تمرینی در نقد ادبی (بعل، ایشتارِ خبردهنده و انکیِ نابودکننده با طوفان؟؟؟):
      • نام خدایی که به قهرمان طوفان دستور ساختن کشتی داده در الواح سومری انکی ولی در سنگ‌نبشته‌های بابلی و آشوری نام او ایشتار نوشته شده‌است.
      • در این متن از این که چرا انکی تصمیم به نابود کردن بشر گرفته بود، سخنی نرفته‌است.
      • زیودسورا هم در اساطیر بابلی و آشوری، اوتاناپیش‌تیم است. ایئا از خدایان باستان سومر بوده‌است که نسل آدمی را از طوفان می‌رهاند. چون بعل از گناهکاری آدمیان در زمین خشمگین می‌شود، و از شهر شوری‌پک کینه به دل می‌گیرد، با فرستادن طوفان، شهر شوری‌پک را ویران کند، و آدمیان گناهکار را بکشد.
      • چگونگی داستان طوفان در اسناد بابلی، که جدیدتر از اسناد سومری‌است، با طوفان سومری اندکی اختلاف ظاهری دارد. در این هنگام، ایئا از تصمیم بعل آگاه می‌شود و با شتاب به اوتاناپیش‌تیم که پادشاه بابلیان بود و مردم او را به نیکی می‌شناختند، رفته و او را از خواست بعل آگاه می‌سازد.

RousouR (بحث) ‏۲۵ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۱۹ (UTC)[پاسخ]

ابزار جمع‌بندی آمیک[ویرایش]

@Sunfyre: سلام، همه بحث‌ها حذف شده بودند. برگرداندم. RousouR (بحث) ‏۲۷ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۵۵ (UTC)[پاسخ]

درود و سپاس. باگ ابزار است ‏ SunfyreT ‏۲۷ ژوئن ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۰۵ (UTC)[پاسخ]

اساطیر[ویرایش]

@Kave: سلام، به نظرتان انتقال از رده «اساطیر» به «اسطوره‌ها» یا «اسطوره‌شناسی» (در خیلی از مقاله‌ها و الگوها به شکل‌های مختلف انجام شده) درست و لازم است؟ RousouR (بحث) ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۲۹ (UTC)[پاسخ]

@RousouR: درود، هر سه این شکل‌ها رواج دارد و به نظرم یکدست شود بهتر است.کاوه خوشحال (بحث) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۴۶ (UTC)[پاسخ]