گلیان (کامیاران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گلیان شهرستان کامیاران
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانکامیاران
بخشبخش مرکزی
دهستانژاورود
نام محلیگلیان
جمعیت۱۸۸ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۰درجه سانتی گراد
بارش سالانه۳۱۵میلی‌متر در سال
روزهای یخبندان سالانهدو ماه در سال
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۴۱۸۹
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۷۳۵۵۹

گلیان (کامیاران)، روستای از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و طبق آمار دهیاری و شورای اسلامی، جمعیت ان۲۸۶نفر (۸۰ خانوار) بوده‌است.

روستای گلیان در ۴۵ کیلومتری شهرستان کامیاران و از توابع کامیاران، بخش مرکزی، دهستان ژاورود بعد از روستاهای شاهینی و پشاباد قرار گرفته و جمعیت آن حدود۲۸۶ نفر و دارای ۸۰ خانوار می‌باشد شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری است و بخاطر قرار گرفتن آن در منطقه‌ای معتدل کوهستانی، دارای چشمه‌های فراوان می‌باشد. اهالی این روستا بیشتر باغ‌های گردو، زردالو و باغ سیب و گیلاس و انارهای با کیفیت هست، و نصف زمین‌های روستا دیم هست و مابقی آبی است که مردم به کشت گندم و جو نخود و توت فرهنگی و فلفل سبز و گوجه فرنگی مشغول هستند ولی به دلیل نبود بازاری مناسب در استان و عدم آسفالت جاده روستا عایدی آنچانی ندارند اکثر جوان‌های روستا به کار قنادی و سنگ کاری مشغول هستند.

از سری امکاناتی که در روستا فراهم است می‌توان ۱: اب آشامیدنی سالم و دارای لوله‌کشی شبکه ای در روستا ۲: خط تلفن روستای ۳: آنتن دهی شبکه موبایل با اینترنت پر سرعت۴: گاز شهری ۵: خانه بهداشت ۶: مدرسه ابتدایی ۷:پارک کودک و … در روستان نام برد.

از سری کمبودهای روستا می‌توان به: ۱ عدم آسفالت جاده روستایی ۲: عدم اجرای طرح هادی در روستا ۳: نبود مدرسه راهنمایی که به این دلیل سالانه تعداد چشم‌گیری از دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند. ۴: نبود یک تعاونی روستای جهت خرید محصولات کشاورزی مردم آن منطقه که به دلیل این امر مردم باید به میدان بارهای کرمانشاه و سنندج روی بیاورند.

منابع[ویرایش]