مارنج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مارنج دهی از دهستان گاو رود است که در بخش کامیاران در استان کردستان واقع است
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانکامیاران
بخشبخش موچش
دهستانامیرآباد (کامیاران)
نام محلیمارنج
نام‌های قدیمیمارانگاه
سال بنیاد۱۰۹۰ (بیشتر از ۳۰۰ سال قدمت دارد)
مردم
جمعیت۸۸۷ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
بارش سالانه600mm
کد آماری۲۰۳۸۸۹

مارنج، روستایی زیبا و دیدنی از توابع بخش موچش شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. قدمت این روستا به ۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد‌ ، و یکی از روستاهای قدیمی منطقه است.

فاصلهٔ روستای مارنج تا بخش موچش یک کیلومتر است ، تا شهرستان کامیاران ۵۵ کیلومتر و تا شهرستان سنندج مرکز استان ۶۵ کیلومتر.

پیشه اهالی روستای مارنج باغداری: گردو، زرد آلو، هلو و … و کشاورزی: گندم، نخود، عدس و … است.

باتوجه به موقعیت جغرافیایی مناسب ، در سالهای گذشته فیلمسازان و عکاسان بسیاری در این روستای دیدنی پروژه هایشان را ثبت و ضبط کرده اند که این خود بیانگر پتانسل های بسیار بالای مارنج هم است .

دانش آموزان مارنج ی تا پایه ششم ابتدایی در روستای خود درس می‌خوانند و برای مقاطع بالاتر به مدارس بخش موچش می‌روند. فامیلی اهالی روستای مارنج ساعدپناه می‌باشد. یکی از فیلمسازان مشهور ایران در این روستا زاده شده است . سیاوش ساعدپناه دارای سی جایزه ی بین المللی در سطح جهان است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۵۵ نفر (۲۷۰خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.