خامسان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خامسان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانکامیاران
بخشبخش موچش
دهستانسورسور
نام محلیخامسان
نام‌های دیگرخامسان
نام‌های قدیمیخال مستان
سال بنیادپیش‌از‌میلاد
مردم
جمعیت۱۴۰۵ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتمنفی‌به‌دلیل‌مهاجرت
آب‌وهوا
بارش سالانه۴۵۰ میلیمتر
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۴۱۶۲
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۷۳۵۶۲
جاذبه‌گردشگری=صد‌گاوشان،سراب‌سرکییه

خامسان، روستایی از توابع دهستان سورسور بخش موچش شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است .خامسان یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران است ، دارای تقریبا 3000 هکتار زمین کشاورزی مرغوب و چند هزار مرتع مرغوب می باشد.کی از قدیمی ترین قنات های ایران وکردستان در خامسان واقع شده است قلعه باستانی داخل روستا به اسم قه لا و کوهی سنگی در غرب روستا بنام قه لازه که احتمالا دژ نطامی بوده است اهمیت باستانی روستا را بالا می برد ، مردم فعلی روستا همگی مسلمان شافعی مذهب و با زبان کوردی سورانی شبیه به لهجه لیلاخی صحبت می کنند .

خامسان مرکب از دوکلمه خام و سان می باشد سان به معنی سرزمین به احتمال زیاد سرزمین تولید لبنیات بوده و یا خال مسان (خال مستان ) به معنی داشتن خال های زیبا برچهره است ، بسیاری از مردم خامسان دارای موی بور ویا درکوردی کال می باشند و به نسبت جمعیت درمقایسه با محیط اطراف درصد بالایی است و بعید نیست سورسور به این معنی باشد .

مردم خامسان مردمانی فوق العاده با استعداد تلاشگر آرام و متشخص و مهربان می باشند و یکی از روستاهای نخبه پرور کردستان است .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۹۰۱ نفر (۴۵۶خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.