گربه‌ها (فیلم ۲۰۱۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گربه‌ها
کارگردانتام هوپر
تهیه‌کنندهتیم بوان
اریک فلنر
دبورا هیوارد
تام هوپر
فیلمنامه‌نویسلی هال
تام هوپر
بر پایه
بازیگرانجنیفر هادسون
تیلور سوئیفت
جیمز کوردن
ایان مک‌کلن
لوری دیویدسون
ادریس البا
جودی دنچ
فرانچسکا هیوارد
استیون مک‌ری
ربل ویلسون
جیسون درولو
موسیقیاندرو لوید وبر
فیلم‌بردارکریستوفر راس
تدوین‌گرملانی آن اولیور
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-۱۲-۲۰)
کشور
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۰۰–۸۰ میلیون دلار
فروش گیشه۷۵ میلیون دلار[۱][۲]

گربه‌ها (به انگلیسی: Cats) یک فیلم فانتزی موزیکال در سال ۲۰۱۹ است که بر اساس تئاتر موزیکالی به همین نام (۱۹۸۱) از اندرو لوید وبر ساخته شده‌است که به نوبه خود از مجموعه شعر گربه‌های اهل عمل نوشته تی اس الیوت الهام گرفته‌است. این فیلم به کارگردانی تام هوپر، در دومین نمایش موزیکال بلند او پس از بینوایان (۲۰۱۲)، از فیلمنامه لی هال و هوپر تهیه شد. در این فیلم گروهی از بازیگران شامل جیمز کوردن، جودی دنچ، جیسون درولو، ادریس البا، جنیفر هادسون، یان مک کلن، تیلور سویفت، ربل ویلسون و فرانچسکا هیوارد حضور دارند.

فیلم‌برداری این فیلم از دسامبر ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ انجام شد. این فیلم در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در بریتانیا و ایالات متحده توسط یونیورسال پیکچرز اکران شد و منتقدان و تماشاگران به‌طور یکسان از کارگردانی هوپر، جلوه‌های بصری، فیلمنامه، آهنگسازی و تدوین فیلم انتقاد کردند؛ با این حال عملکرد سوئیفت تا حدی مورد تحسین قرار گرفت. گربه‌ها که به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های تمام دوران لقب گرفت، در ازای بودجه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری، حدود ۷۵ میلیون دلار فروخت و خود را به یک بمب گیشه تبدیل کرد. همچنین تخمین زده شد که پس از هزینه‌های بازاریابی و توزیع، یونیورسال بین ۷۱ تا ۱۱۴ میلیون دلار را بابت این فیلم از دست داده‌است.[۳]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Cats (2019)". Box Office Mojo. IMDb. Archived from the original on 31 December 2019. Retrieved 19 February 2021.
  2. "Cats (2019)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Archived from the original on 25 December 2019. Retrieved 19 February 2021.
  3. D'Alessandro, Anthony (27 April 2020). "The Biggest Box Office Bombs Of 2019: Deadline's Most Valuable Blockbuster Tournament". Deadline Hollywood. Retrieved 27 April 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]