بانوی تنها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بانوی تنها
پوستر فیلم
کارگردانپیتر سادی
تهیه‌کنندهرابرت آر وستون
فیلمنامه‌نویسجان کرشاو
شان رندال
داستانالن شپرد
موسیقیچارلی کاللو
فیلم‌برداربرایان وست
تدوین‌گرکیث پالمر
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۳۰ سپتامبر ۱۹۸۳
مدت زمان
۹۲ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۶٫۵ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۱٫۲ میلیون دلار

بانوی تنها (به انگلیسی: The Lonely Lady) یک فیلم درام آمریکایی محصول ۱۹۸۳ به کارگردانی پیتر سادی است که از رمانی به همین نام نوشته هارولد رابینز در سال ۱۹۷۶ اقتباس شده‌است که گمان می‌رود بر اساس خاطرات رابینز از ژاکلین سوزان ساخته شده باشد. در این فیلم پیا زادورا در نقش اصلی، لوید بوشنر، بیبی بچ، جرید مارتین و ری لیوتا در اولین حضور سینمایی اش بازی می‌کنند. موسیقی اصلی توسط چارلی کاللو ساخته شده‌است.

فیلم داستان یک فیلمنامه‌نویسی مشتاق را روایت می‌کند که در تلاش‌هایش برای دستیابی به موفقیت در هالیوود را سر و کار دارد. بانوی تنها آخرین اقتباس از یکی از رمان‌های رابینز قبل از مرگش در سال ۱۹۹۷ بود.[۲] فیلم از نظر انتقادی در گیشه ضعیف عمل کرد و ۱٫۲ میلیون دلار در مقابل بودجه بین ۶٫۵ میلیون دلار فروخت.

داستان[ویرایش]

جرلی رندال، دانش‌آموز بی‌گناه دبیرستانی که در دره سن فرناندو زندگی می‌کند، آرزو دارد نویسنده‌ای مشهور شود. مدت کوتاهی پس از برنده شدن جایزه ای برای نویسندگی خلاقانه‌اش، او در یک مهمانی با والت، پسر فیلمنامه‌نویس معروف والتر تورنتون آشنا می‌شود. او با او و برخی از دوستانش به خانه می‌رود و وعده ملاقات با پدرش را می‌دهد که کار او را تحسین می‌کند. در استخر تورنتون، یکی از دوستان والت او را کتک می‌زند و سپس با نازل شلنگ باغبانی به او تعرض جنسی می‌کند. والتر پس از حمله وارد می‌شود و جرلی را از حملات بیشتر نجات می‌دهد. یک دوستی و سپس یک رابطه عاشقانه بین آنها شکل می‌گیرد و به زودی با هم ازدواج می‌کنند و …

انتشار[ویرایش]

این فیلم در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۷ در دیسک‌های بلوری منتشر شد.[۳]

تولید[ویرایش]

کمپانی یونیورسال پیکچرز حقوق فیلم بانوی تنها را در سال ۱۹۷۵ خریداری کرد، یک سال قبل از انتشار رمان، به امید اینکه بتواند این اقتباس را در سال ۱۹۷۶ منتشر کند. سوزان بلکلی که با یونیورسال قرارداد سه تصویری بسته بود، با تأیید مشروط فیلمنامه و کارگردان، بازی در نقش جریلی را پذیرفت. با وجود پیش نویس‌های متعدد توسط رابرت مریل و دین رایزنر، بلیکلی هرگز از فیلمنامه راضی نبود و در نهایت از پروژه منصرف شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "The Lonely Lady (1983)" (به انگلیسی). American Film Institute.
  2. Harold and Me: My Life, Love, and Hard Times with Harold Robbins. Forge Books. 2010. pp. 122–3. ISBN 978-1-4299-4738-1.
  3. The Lonely Lady - Blu-ray|Shout! Factory
  4. Wilson, Andrew (2011). Harold Robbins: The Man Who Invented Sex. Bloomsbury. p. 226. ISBN 978-1-4088-2163-3.

پیوند به بیرون[ویرایش]