کاپوتاسانا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاپوتاسانا

کاپوتاسانا (سانسکریت: कपोतासन ; IAST: Kapotāsana) یا حالت کبوتر[۱] یک آسانا خمیده به پشت در یوگا مدرن به عنوان ورزش است.

ریشه‌شناسی و ریشه‌ها[ویرایش]

وضعیت متفاوت (ایستاده) در قرن نوزدهم Sritattvanidhi به نام Kapotasana مطرح بوده‌است. و در قرن بیستم در نور بر یوگا آمده‌است.

شرح[ویرایش]

در ویراسانا بنشینید. به پشت و در وضعیت سوپتا ویراسانا دراز بکشید. دستها را بالای سر کشیده کنید، آرنج‌ها را خم کنید و کف دستان را نزدیک گوشها روی زمین طوری قرار دهید که انگشتان دستها به سمت شانه‌ها باشند.

وزن را به کف دستان بیاندازید و بازدم انجام دهید. دستان را کشیده کنید و همه بدن را از زانو، با کمک کشش رانها بلند کنید.

همه ستون مهره را کشیده کنید، آرنج‌ها را خم کنید و در صورت امکان شست پاها را بگیرید. سپس آرنج‌ها را روی زمین قرار دهید.

نفس بکشید و به همراه بازدم، لگن را با کمک ماهیچه‌های ران بالاتر بیاورید. به تدریج و با تمرین دستان را به پاشنه پاها نزدیک تر کنید و پاشنه پاها را با کمک نزدیک تر کردن سر به پاها بگیرید. در نهایت می‌توانید تاج سر را کف پاها قرار دهید.

پس از توقف کافی دستان را رها کنید و دوباره به پشت در سوپتا ویراسانا دراز بکشید. پاها را یکی یکی رها کنید و روی زمین استراحت کنید.

کاپوتاسانا به باز شدن قفسه سینه کمک می‌کند و کمر و کشاله ران را تقویت می‌کند. باعث باز شدن و افزایش انعطاف باسن،[۲] و تقویت پشت و کشاله ران می‌شود.

در آینگار یوگا، تمرین‌کنندگان با دراز کشیدن در سوپتا ویراسانا، خم کردن بازوها و قرار دادن بازوها در کنار سر شروع می‌کنند. سپس دست‌ها را فشار می‌دهند، بازدم می‌کنند و باسن و تنه را بالا می‌برند. تاج سر را می‌توان روی زمین قرار داد و با بالا بردن تنه می‌توان دست‌ها را به سمت پاها برد. [۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Kapotasana A - AshtangaYoga.info". Archived from the original on 8 April 2011. Retrieved 9 April 2011.
  2. Wagner, Laura (26 July 2018). "How To Pop Your Hip Or Crack Your Hip". Women.com. Retrieved 19 July 2022.
  3. Iyengar 1979.