کارشناس بازرگانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارشناس بازرگانی
پیشه
نام‌هاکارشناس بازرگانی
کارشناس فروش و بازاریابی
نوع پیشه
مدیریتی
زمینه‌های فعالیت
سازمان‌ها ، شرکت‌ها و سایر موسسات خصوصی و عمومی
توصیف
مهارت‌هامدیریت ، حقوق بازرگانی ، مدیریت منابع انسانی ، حسابداری بازرگانی ، مدیریت مالی ، توسعه کسب‌وکار ، مدیریت زنجیره تأمین ، مدیریت فروش ، ارتباطات تجاری ،بازاریابی ، مدیریت راهبردی ، بازرگانی بین‌المللی : صادرات و واردات
زمینه کاری
کسب‌وکارها و سایر سازمان‌های بازرگانی،صنعتی،خدماتی
کارهای وابسته
مدیر بازرگانی، کارشناس فروش ، کارشناس بازاریابی، کارشناس تامین و تدارکات ، کارشناس مالی

کارشناس بازرگانی ، متخصصی است که مسئول برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای تجاری‌سازی محصولات یا خدمات یک سازمان است. کارشناس بازرگانی نقش‌های مهمی در زمینه ارتباطات تجاری، بازاریابی[۱] و فروش دارد و اموری چون خرید، تدارکات، ارزیابی تأمین کنندگان، پیگیری قراردادها و امور مشتریان در حیطه وظایف او جای می‌گیرند.

شرح[ویرایش]

کارشناس بازرگانی مسئول طراحی راهبرد فروش، برآورده‌سازی نیازهای مشتری-بازار، ایجاد ارتباطات تجاری ضروری برای فعالیت صحیح سازمان، خرید و تدارکات، برنامه‌ریزی اقدامات بازاریابی، تقویت روابط با تأمین کنندگان و مشاوره به مشتریان است.حسابداری و امور منابع انسانی نیز بخشی از حوزه کاری کارشناس بازرگانی است.

از دیگر مسئولیت‌های مهم کارشناس بازرگانی می‌توان به مدیریت ارتباط با مشتری، دستیابی به اهداف فروش و کیفیت موردنظر سازمان اشاره نمود. کارشناس بازرگانی از طریق ایجاد ارتباطات تجاری با مشتریان برای فروش محصولات به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند.

سازماندهی، مشاوره، مکاتبات اداری (مانند نامه‌ها، گزارش‌ها، مناقصه‌ها)، ارائه خدمات (مانند خرید و فروش، تماس با مشتری)، تأمین مالی (مانند تراکنش‌ها و امور بانکی، حسابداری) بخشی از طیف وسیع وظایف متخصص بازرگانی است.

وظایف کارشناس بازرگانی در فرایند فروش[ویرایش]

وظیفه اساسی متخصص بازرگانی کسب اهداف فروش تنظیم شده توسط سازمان است.شرکت در نمایشگاه ها، مذاکره با مشتریان و استفاده از فنون متقاعدسازی، گزارش نتایج و دستاوردها در بازه‌های زمانی مشخص به تیم مدیریت، دسترسی به مشتریان بالقوه و ارسال و پیگیری سفارش‌ها از جمله اموری است که در فرایند فروش انجام می‌پذیرند.

پیش از فروش[ویرایش]

مسئول بازرگانی قبل از شروع تماس با مشتریان، باید بازاری را که قرار است فعالیت اقتصادی خود را در آن انجام دهد، بررسی کند. او باید مشتریان بالقوه ای را که می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد را شناسایی کند.

  • آماده‌سازی پیش‌بینی‌ها :

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که باید توسط مسئول بازرگانی انجام شود، ایجاد پیش‌بینی‌های امکان‌پذیر برگرفته از تحقیقات وی در بازار مورد نظر است.

  • برنامه‌ریزی کار

حین فروش[ویرایش]

  • ارائه محصول
  • رفتار مناسب

پس از فروش[ویرایش]

پس از فروش محصول، متخصص بازرگانی باید پیگیر مشتریان باشد و اطمینان حاصل کند که آنها ویژگی‌های محصول و طرز استفاده صحیح از آن را یادمی‌گیرند. اگر مشتریان با محصول مشکلی داشته باشند، کارشناس بازرگانی باید به آنها در طی فرایند مورد نیاز کمک کند.

تجزیه و تحلیل دستیابی به هدف[ویرایش]

مسئول بازرگانی تعاملات با مشتریان و حجم فروش را گزارش می‌کند و به‌طور منظم شرکت را از اقدامات انجام شده و رسیدن به اهداف مطلع می‌نماید. او راهکارها و رویه‌های جدیدی را برای فروش محصول ایجاد کرده و همچنین به سازمان کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان خود را به روز نگه دارد.

سایر مسئولیت‌ها[ویرایش]

  • بررسی، تهیه و تنظیم،کنترل و تأیید قراردادها
  • نظارت بر فرایند تحویل کالاها اطمینان حاصل کردن از اینکه کالاها در زمان مقرر و با شرایط مناسبی به مشتری اصلی تحویل داده شده‌اند
  • ارتباط با تأمین‌کنندگان و شرکت‌های حمل و نقل
  • کمک به کارکنان برای رسیدن به بالاترین سطح بهره‌وری
  • برنامه‌ریزی برای شرکت در رویدادها
  • جمع‌آوری اطلاعات از بازار
  • انجام مکاتبات، نامه‌نگاری‌ها و برقراری ارتباط با طرف‌ها و شرکای تجاری
  • تهیه و تأمین مواد اولیه از سازمان‌های تأمین‌کننده
  • خرید مواد اولیه مورد نیاز و پیگیری امور مربوطه[۲]

کارشناس بازرگانی بین‌الملل[ویرایش]

کارشناس بازرگانی خارجی یا کارشناس صادرات و واردات، فردی است که بر فرایندهای خرید و فروش و تحویل کالاها از/به بازارهای داخلی یا خارجی نظارت داشته و آن‌ها را سازماندهی می‌کند. کارشناس بازرگانی بین‌الملل اسناد ضروری مربوط به تجارت، مجوزها و نظارت کیفی را آماده‌سازی می‌کند.

بازرگانی خارجی به فرایند مبادله کالاها و خدمات میان کشورهای مختلف اطلاق می‌شود. بازرگانی داخلی به معنی فروش کالاها و خدمات در داخل مرزهای یک کشور است. تفاوت‌هایی میان بازرگانی داخلی و خارجی وجود دارد، با این‌حال اصول آن‌ها با هم فرقی ندارد.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «مدیریت بازرگانی». jku.ac.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۱.
  2. «کارشناس بازرگانی». Parsine.com | پایگاه خبری- تحلیلی پارسینه. ۱۴۰۰/۱۱/۱۴–۰۹:۵۱. دریافت‌شده در 2023-11-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. مهمان، کسب‌وکار (۲۰۲۲-۰۲-۱۳). «کارشناس بازرگانی». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۰.