پیش‌نویس:چرخه رشد زنبور عسل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چرخه رشد زنبور عسل، در این متن به طور ویژه اشاره به زنبور عسل اهلی می شود. تا حد زیادی به ساختار اجتماعی آنها بستگی دارد.

ازدحام زنبورهای عسل بر روی یک شاخه بلند

زندگی کلنی زنبور عسل[ویرایش]

بر خلاف کلنی زنبورهای مخملی یا کلنی زنبور زرد ، زندگی کلنی زنبور عسل چند ساله است. سه نوع زنبور عسل در کندو عبارتند از: ملکه (تخم گذار)، کارگر (ماده غیر مولد) و درون (نرهایی که وظیفه اصلی آنها یافتن و جفت گیری با ملکه است). برخلاف زنبورهای کارگر، درون ها نیش نمی زنند. لارو زنبور عسل پس از تخم در سه روز بیرون می آید. سپس توسط زنبورهای کارگر تغذیه می شوند و طی چندین مرحله در سلول رشد می کنند. هنگامی که لارو شفیره می شود، سلول ها توسط زنبورهای کارگر پوشیده می شوند. ملکه ها و درون ها بزرگتر از کارگران هستند، بنابراین برای رشد به سلول های بزرگتر نیاز دارند. یک کندو معمولاً ممکن است از ده ها هزار زنبور تشکیل شود.

در حالی که برخی از کلنی ها در کندوهایی که توسط انسان ها تهیه می شود زندگی می کنند، کلنی های به اصطلاح "وحشی" (اگرچه همه زنبورهای عسل همچنان وحشی می مانند، حتی زمانی که توسط انسان ها نگهداری و مدیریت می شوند) معمولاً آشیانه ای را ترجیح می دهند که تمیز، خشک، و محافظت شده از آب و باد باشد. در حجم تقریبی معادل با 20 لیتر با ورودی حدود 4 تا 6 سانتی متر و در ارتفاع بالاتر از سطح زمین، و ترجیحاً رو به جنوب یا جنوب شرقی (در نیمکره شمالی) یا شمال یا شمال شرق (در نیمکره جنوبی) باشد.

رشد و توسعه[ویرایش]

مراحل رشد شفیره درون
تخم زنبور عسل

رشد از تخم تا زنبورهای در حال ظهور در بین ملکه ها، کارگران و درون ها متفاوت است. ملکه ها در 15 تا 16 روز از سلول های خود بیرون می آیند، کارگران در 21 روز و درون ها در 24 روز. معمولاً فقط یک ملکه در کندو حضور دارد. ملکه های باکره جدید در سلول های بزرگ تر از طریق تغذیه ژل رویال توسط کارگران رشد می کنند. هنگامی که ملکه موجود پیر می شود یا می میرد یا کلنی بسیار بزرگ می گردد، ملکه جدیدی توسط زنبورهای کارگر پرورش می یابد. وقتی کندو خیلی بزرگ باشد، ملکه پیر نیمی از کلنی را با خود به صورت توده مهاجر می برد. این چند روز قبل از ظهور ملکه جدید رخ می دهد. اگر چندین ملکه ظاهر شوند، آنها شروع به پایپینگ (صدای وزوز زیاد) می‌کنند و مکان خود را برای سایر ملکه‌های باکره علامت می‌دهند که بیایند تا مبارزه کنند. هنگامی که یکی دیگر را از بین برد، به اطراف کندو می رود و کناره های سلول های ملکه دیگر را می جود و شفیره ها را نیش می زند و می کشد. ملکه یک یا چند پرواز جفت گیری انجام می دهد تا با درون ها از کندوهای دیگر جفت گیری کند که پس از جفت گیری آن ها می میرند. پس از جفت گیری ملکه شروع به تخم گذاری می کند. یک ملکه بارور می تواند تخم های بارور یا بارور نشده بگذارد. هر تخم بارور نشده حاوی ترکیبی منحصر به فرد از 50 درصد از ژن های ملکه [۱] است و به یک درون( هاپلوئید ) تبدیل می شود. تخم‌های بارور شده به کارگران ( دیپلوئید ) یا ملکه‌های باکره تبدیل می‌شوند (اگر منحصراً از ژل رویال تغذیه شوند).

هر زنبور عسل ( Apis mellifera ) در کندو برای انجام وظایف خاصی که بر اساس جنسیت و سن آنها تعیین می شود وجود دارد. مانند هر عضو کلنی خود، زنبور عسل پرستار نقش حیاتی در بقای کندو خود دارد. زنبورهای پرستار وظیفه مراقبت و تغذیه ملکه و نسل بعدی را بر عهده دارند.

متوسط طول عمر یک ملکه سه تا چهار سال است. درون ها معمولاً هنگام جفت گیری می میرند یا قبل از زمستان از کندو بیرون رانده می شوند. و کارگران ممکن است چند هفته در تابستان و چندین ماه در مناطقی با زمستان طولانی زندگی کنند.

تایپ کنید تخم لارو سلول درپوش دارد شفیره متوسط دوره رشد

(روزها تا ظهور)

شروع باروری طول بدن وزن در حال ظهور
ملکه تا روز 3 تا روز 8 و نیم روز 7 و نیم روز هشتم تا ظهور 16 روز روز 23 به بالا ۱۸–۲۲ میلیمتر (۰٫۷۱–۰٫۸۷ اینچ) نزدیک به ۲۰۰ میلیگرم (۳٫۱ دانه)
کارگر تا روز 3 تا روز 9 روز 9 روز 10 تا ظهور (روز 11 یا 12 آخرین پرش) 21 روز

(محدوده: 18 تا 22 روز)

N/A ۱۲–۱۵ میلیمتر (۰٫۴۷–۰٫۵۹ اینچ) نزدیک به ۱۰۰ میلیگرم (۱٫۵ دانه)
درون تا روز 3 تا روز نهم و نیم روز 10 روز 10 تا ظهور 24 روز حدود 38 روز ۱۵–۱۷ میلیمتر (۰٫۵۹–۰٫۶۷ اینچ) نزدیک به ۲۰۰ میلیگرم (۳٫۱ دانه)

پیشرفت وزن تخم لارو کارگر:

بیرون آمدن زنبور کارگر از سلول
روزها وضعیت رشد وزن طول منبع غذایی
1 تخم ۰٫۱۳۲ میلیگرم (۰٫۰۰۲۰۴ دانه) ۱٫۲ میلیمتر (۰٫۰۴۷ اینچ) زرده
2 تخم فهرست نشده است زرده
3 تخم ۰٫۰۹ میلیگرم (۰٫۰۰۱۴ دانه) زرده
4 لارو فهرست نشده است ژل رویال
5 لارو ۳٫۴ میلیگرم (۰٫۰۵۲ دانه) ژل رویال
6 لارو ۳۳٫۳ میلیگرم (۰٫۵۱۴ دانه) ژل رویال / عسل و گرده ( نان زنبور عسل )
7 لارو ۱۰۰٫۱ میلیگرم (۱٫۵۴۵ دانه) عسل و گرده (نان زنبور عسل)
8 لارو ۱۳۴٫۵ میلیگرم (۲٫۰۷۶ دانه) عسل و گرده (نان زنبور عسل)
9 لارو ۱۵۵٫۲ میلیگرم (۲٫۳۹۵ دانه) عسل و گرده (نان زنبور عسل)

[۲]

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Bee breeding". Archived from the original on 2008-08-21. Retrieved 2008-07-16.
  2. Stone, David M. Overview of Bee Biology بایگانی‌شده در ۲۰۰۶-۱۲-۳۱ توسط Wayback Machine University of Illinois Laboratory Highschool; web accessed Oct. 2006

لینک های خارجی[ویرایش]