پیش‌نویس:عقیلی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


طایفه عقیلی (عاقلی) طایفه ای کرد تبار بوده که در شهر های جوانرود، کرمانشاه، پاوه و.... نادرشاه در سال ١١۵١ ه.ق بعد از شکست توپال عثمان پاشا و تسخیر بخشی از نقشه عثمانی(عراق و ترکیه کنونی) هنگام گذر از کردستان بزرگ با طوایفی برخورد که از مهارت های جنگی بالایی از جمله تیراندازی، آهنگری و ساخت باروت برخوردار بودند.یکی از آن طایفه ها طایفه عقیلی بود که آنها را در شهر زور(به کردی شاره زوور) ملاقات کرد. نادرشاه آنها را برای تجهیز سپاه خود به شهر اصفهان کوچ داد. دلیل این عمل نادرشاه حضور افغان های شورشی که از عهد صفویه در آنجا مانده بودند بود. پس از تار و مار کردن و بیرون راندن افغان ها توسط طایفه عقیلی آنها را به شمال کشور(کردکوی در استان گلستان) منتقل کرد. ترکمن ها در آن زمان با حملاتی به استرآباد و مازندران کشت و کشتار و غارت میکردند. طایفه عقیلی به کمک طوایف کرد دیگر مانند کیانی و کیا(کیا رئیس) دست ترکمانان را از این خطه قطع کردند. لازم به ذکر است که نادرشاه از این طوایف برای تجهیز سپاه خود در جنگ بزرگ کرنال استفاده کرد.

اکنون طایفه بزرگ عقیلی در شهرستان کردکوی زندگی میکنند که از اصالت خود باخبر هستند و به آن می‌بالند.[۱] [۲] [۳] [۴] [۵][۶] [۷]

عه[ویرایش]

88

  1. کتاب کردان مهاجر به مازندران و استرآباد و خراسان. نوشته ولادیمیر مینورسکی. ترجمه ژیلا شهابی در سال ١٣۴٠.
  2. روزنامه تبارشناسی مردم کردکوی. نوشته جعفرقلی کیانی.
  3. کتاب عشایر رکاب نادرشاه؛ نوشته راولینسون انگلیسی؛ ترجمه سامان جهان سوز در سال ١٣٣٨.
  4. کتاب کردنامه نوشته ایلزئوس آلمانی؛ ترجمه دکتر احمد آرام سال ١٣٣۶.
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام noryaw.ir وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :213 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  7. اسارت و تبعید مردم پاوه و نودشه توسط نادر شاه افشار/سلام پاوه