پیش‌نویس:درگاه:دیزنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پیش‌نویس:درگاه:دیزنی/Header

درگاه دیزنی

یکی از مراکز دیزنی اینتراکتیو.

شرکت والت دیزنی (به انگلیسی: The Walt Disney Company) که عموماً تحت نام دیزنی (disney) شناخته می‌شود، یک شرکت و رسانه‌ای گروهی آمریکایی چندملیتی است، که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان شناخته می‌شود. دفتر مرکزی شرکت والت دیزنی و استودیوی اصلی آن در شهر بربنک، کالیفرنیا قرار دارد.

این شرکت در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ توسط والت دیزنی و با مشارکت برادرش روی اولیور دیزنی، در قالب یک استودیو کوچک برای ساخت پویانمایی تحت نام «شرکت انیمیشن برادران دیزنی» تأسیس شد. شرکت والت دیزنی به سرعت توسعه پیدا کرد و به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود تبدیل شد.

این شرکت امروزه مالک ۱۴ شهربازی، صاحب ۷۳ درصد سهام نشنال جئوگرافیک، شمار بسیاری شبکه تلویزیونی از جمله ای‌بی‌سی، شبکه دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان و شبکه رسانه‌ای فاکس است. همچنین شرکت‌ها و استودیوهای تابعه و زیرمجموعه این شرکت، والت دیزنی پیکچرز، استودیو انیمیشن والت دیزنی، پیکسار، مارول اینترتینمنت، مارول استودیوز، لوکاس فیلم، هولو، میرامکس، فاکس قرن بیستم، فاکس ۲۰۰۰ پیکچرز، فاکس سرچلایت پیکچرز و بلو اسکای استودیوز می‌باشد.

این شرکت یکی از اعضای میانگین صنعتی داو جونز است. در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ شرکت والت دیزنی بخش عمده‌ای از فاکس قرن ۲۱ را به ارزش ۵۲٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد. (مقالهٔ کامل...)

نوشتار برگزیده

شگفت‌انگیزان (به انگلیسی: The Incredibles) یک فیلم ابرقهرمانی پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی محصول ۲۰۰۴ است که توسط پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را منتشر کرد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی برد برد و صداپیشگی کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، سارا واول، اسپنسر فاکس، جیسون لی، ساموئل ال. جکسون و الیزابت پنیا بوده‌است. بر خلاف تصور همگانی، فیلم در دههٔ ۲۰۰۰ رخ نداده‌است و دارد دههٔ ۱۹۶۰ را به نمایش می‌کشد. فیلم، داستان پارها را روایت می‌کند؛ خانواده‌ای از ابرقهرمان‌ها که نیروهای خود را برای سازش با حکم دولت پنهان می‌کنند و می‌کوشند زندگی آرامی را در حومهٔ شهر داشته باشند. مرام آقای شگفت‌انگیز که بر کمک به مردم استوار است، همهٔ خانواده را به رویارویی با یک دشمن کینه‌ورز که پیشتر هوادار آقای شگفت‌انگیز بوده‌است، می‌کشاند.

گفتاورد

رده‌ها

نوشتارهای برگزیده

زندگی‌نامه برگزیده

نگاره برگزیده

قلعهٔ زیبای خفته در ۲٠۱۹ پس از نوسازی.

آیا می‌دانید

ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

  • الگوی {{درگاه|دیزنی}} را به مقاله‌های مرتبط به دیزنی اضافه کنید. (اگر درگاه در دست ساخت است این کار را انجام ندهید)
  • مقالات خرد بسیاری دربارهٔ دیزنی وجود دارد، الگوی {{دیزنی-خرد}} را به مقاله‌های خرد مرتبط با دیزنی اضافه کنید.
  • در پروژه‌های دیزنی همکاری کنید.
  • مقاله‌های خرد دیزنی را گسترش دهید و آن‌ها را اگر می‌توانید به سطح خوب یا برگزیده برسانید، هم‌اکنون ویکی‌پدیای فارسی حتی یک مقالهٔ برگزیده هم دربارهٔ دیزنی ندارد.

موضوعات

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا