ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دایره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دایره[ویرایش]

خوب شد

مقاله نثر خوبی دارد و در آن از منابع معتبری استفاده شده‌است. در قیاس با دیگر دانشنامه‌ها، تمام سرفصل‌های مهم را پوشش داده و شرط شمول را برآورده می‌کند. وزن‌دهی مطالب مختلف مناسب است و عمدهٔ تغییرات اخیر مقاله حاصل کار نامزدکننده است که شرط پایداری را برآورده می‌سازد. از تصاویر به شکل مناسب در آن استفاده شده‌است. — حجت/بحث ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۳:۵۹ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی دایره
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۰۱٬۲۹۳
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: — حجت/بحث ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۱:۱۴ (UTC)[پاسخ]
 دایره (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: سعی کردم زیادی شلوغ نشود (چون همه‌چیز را می‌شود یکجوری به دایره ربط داد) فکر کنم در حد خوبیدگی شامل باشد. Nightdevil (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۴:۵۴ (UTC)[پاسخ]

از آنجا که خوبیدگی بیضی را بررسی کردم، به این هم می‌پردازم. فعلاً چند روزی وقت می‌خواهم. اما عجالتاً، با این که اول مقاله برج طغرل را گذاشته‌اید اکیداً مخالفم. زیادی ایرانیزه است، اهمیت اولیه برای موضوع «دایره» ندارد، و الگوی مهمتری را به پایین رانده. لطفاً ببریدش به آخر مقاله در یک بخشی مثل «گالری تصاویر» یا همچو چیزی.

همچنین، برخلاف بیضی که (دست کم در اطلاعات اندکی که من دارم) اهمیت معماری زیادی ندارد، دایره خیلی اهمیت معماری دارد. شاید حتی بهتر باشد که یک بخش برای اهمیت تاریخی (در معماری، نقاشی و ...) بسازید و آن برج طغرل هم برود آنجا. باقی پیشنهادات بماند برای هفته آینده— حجت/بحث ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۰:۳۶ (UTC)[پاسخ]

نظر حجت
  • غالب اخترشناسان یونان باستان ... بر این باور بودند که زمین کره‌ای است در مرکز جهان => مرکز جهانش قبول؛ اما واقعاً به «کره» بودن زمین اعتقاد داشتند؟ من فکر می‌کردم کروی بودن زمین تا مدت‌ها بعدش دیدگاه غالب نبوده و افلاطون این‌ها در اقلیت بودند!
از مقالهٔ ویکی انگلیسی en:Geocentric model: Ancient Greek, ancient Roman, and medieval philosophers usually combined the geocentric model with a spherical Earth, in contrast to the older flat Earth model implied in some mythology... most educated Greeks from the 4th century BC on thought that the Earth was a sphere at the center of the universe.
با توجه به این متن (به فرض این که خودِ این متن، درست باشد) باز هم نمی‌شود گفت «غالب اخترشناسان یونان باستان». شاید بهتر باشد ترجمهٔ عینی را به کار ببرید: «فلاسفهٔ یونان باستان معمولاً مدل زمین‌مرکزی را با مدلی مبنی بر کروی بودن زمین در می‌آمیختند» یا همچو چیزی.
✓
  • نویسندهٔ پاپیروس ریاضی ریند (en) => این en داخل پرانتز یکی از بدترین کارهایی است که در ویکی‌پدیای فارسی مد شده‌است! مقاله‌اش را بسازید ولو دو سطر باشد. برای چند مورد دیگری که en به کار بردید هم چنین کنید.
برای آنهایی که می‌خواهم بسازم (en)ها را عجالتا گذاشته‌ام که گمشان نکنم.
  • عدد پی را در سراسر متن با نام فارسی‌اش («عدد پی») بنویسید. بار اول (هم در دیباچه، هم در باقی متن) در پرانتز فرم یونانی‌اش را هم بنویسید. منتها لطفاً از فرمی که داخل برچسب math است استفاده کنید، نه نویسهٔ π (چون در تمام قلم‌ها و مرورگرها، این به این شکل زیبایش نمایش نمی‌یابد).
✓
  • ‌ «موثراً نشان داد» ترجمهٔ چیست؟ مگر به روش‌های غیر مؤثر هم می‌شود یک معادلهٔ ریاضی را نشان داد؟ با :مؤثراً» کلاً موافق نیستم؛ معادل بهتری ندارید؟
ترجمهٔ Apollonius, in about 240 BC, showed effectively that. به‌نظرم یعنی به شکل غیررسمی و غیرصریح. می‌شود گفت «عملا نشان داد» یا «به شکل ضمنی نشان داد.» فعلا به شکل ضمنی گذاشتم.
  • «در اثر مهمش با عنوان مخروطات => نظر به این که نویسنده فارس/عرب نبوده، پس اسم اصلی اثرش هم «مخروطات» نیست؛ لذا اسم اصلی را به صورت پانویسی ذکر کنید (حالا یا به یونانی، یا انگلیسی، یا هر دو
✓
  • «مکان هندسی نقاطی که نسبت فواصلشان از دو نقطه ثابت است» را نمی‌فهمم. یک دایره در نظر بگیرید. قطرش را بکشید و از یک سمت دایره، به اندازهٔ شعاع دایره ادامه‌اش بدهید. این نقطه را الف بنامید و مرکز دایره را ب. محل تلاقی قطر با دایره را هم ج و د بنامید (ج در سمتی که درست وسط الف و ب است، د در سمت دیگر). می‌بینید که نسبت فاصلهٔ نقاط روی محیط دایره با الف و با ب، ثابت نیست، چنانکه نسبت فاصلهٔ ج با الف و ب ۱:۱ است، اما نسبت فاصلهٔ د با الف و ب ۳:۱ است.
دو نقطهٔ ثابت («کانون»‌ها) داده‌شده‌اند و دلخواه نیستند و نمی‌شود یکی را روی مرکز دایره گذاشت (شدن که می‌شود، ولی دایره‌ای که تعریف می‌کنند تغییر خواهد کرد). به عبارت دیگر در این تعریف شما دو نقطهٔ الف و ب را دارید و بعد می‌شود ثابت کرد که مجموعهٔ همهٔ نقاطی که نسبت فواصلشان از این دو نقطه ثابت است یک دایره می‌شود.
  • مؤبدان با هدایت خیشی بسته به دو گاو به دور محوطهٔ آن شیاری به شکل دایره رسم می‌کردند => «مؤبد» فکر کنم اشتباه است. معنی مؤبد «همیشگی» است (از ریشهٔ «ابد») و چیزی که شما اینجا می‌خواستید بنویسید فکر کنم «موبد» بوده، که همان هم به نظر من درست نیست چون به گواه فرهنگ عمید و معین، «موبد» اصطلاحی است مربوط به زرتشتیان، نه همهٔ ادیان. اگر منظورتان «پیشوایان مذهبی» است، همین لفظ دوکلمه‌ای را بنویسید.
✓
باید امپراتوری آشور منظورش باشد ✓
  • «خایوی» قبلاً صفحه نداشت؟ نمی‌شود بسازید و پیوند کنید؟
گویا فرهنگستان «خاگی» تصویب کرده. تغییر یافت و پیوند شد.
بله؛ «خاگینه» که از قدیم داشته‌ایم هم به تخم مرغ بر می‌گردد. اما آیا در متون علمی فارسی خاگی رواج دارد؟ اگر نه، و خایوی رواج دارد، کماکان بهتر است نام رایج نام مقاله باشد (ر.ک وپ:رواج)
تا جایی که دیده‌ام در منابع قدیمی‌تر ریاضی خایوی و در منابع جدیدتر تخم‌مرغی‌شکل یا حتی بادامی نوشته‌اند. البته شکل «خاگی» در معماری کاربرد داشته (نمونه)‌ و به‌نظرم نارایج نیست.
  • «پایتخت امپراتوری مقدس روم در پراگ» => امپراتوری مقدس روم می‌گوید که این امپراطوری پایتخت مشخصی نداشت. اگر در آن زمان پراگ پایتخت بوده بنویسید «... پایتخت امپراتوری مقدس روم  ———  که آن زمان در پراگ بود  ———  ...»
✓
  • پیرو نظری که بالاتر راجع به اهمیت دایره در علوم دیگر مطرح کردم، اهمیتش در موسیقی هم ارزش شرح بیشتری دارد. هم کپلر سعی کرده که فواصل موسیقی را با کمک دایره شرح بدهد، هم مفهوم «دایره پنجم‌ها» توسط بسیاری مورد بحث بوده‌است، و هم در ایران نظریهٔ ادوار به کار می‌رفته‌است.
موسیقی غربی و ایرانی در بخش کاربرد اضافه شد.

فعلاً تا سر تاریخ معاصر خواندم. بقیه برای روزی دیگر. — حجت/بحث ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۳۱ (UTC)[پاسخ]

طغرل جابجا شد و کاربرد در معماری افزوده شد. باقی موارد را در متن پاسخ می‌دهم.‏—NightD ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۷:۵۷ (UTC)[پاسخ]

و اما بعد

  • حلقه‌ هم در فرهنگ‌های مختلف به‌عنوان نماد اتحاد، یگانگی، موقعیت اجتماعی، و اقتدار به‌کار می‌رود. => منبع بدهید
✓
  • فکر می‌کنم که در آیین‌های غیر مذهبی هم دایره و پرگار حائز اهمیت باشند؛ مثلاً فراماسونری. این را هم در مقاله با منبع منعکس کنید
✓
  • جملهٔ مربوط به نظریهٔ ادوار را هم منبع‌دهی کنید (در ادوار کلی منبع قابل استفاده می‌توانید بیاید)
✓
  • بخش تاریخ معاصر به نظر من وزن مناسبی ندارد و باید گسترده‌تر بشود
پیشرفت چندانی در مطالعهٔ هندسی اقلیدسی در تاریخ معاصر نبوده. چیز دیگری پیدا نکردم.
  • «که هر دو یکی‌اند، چرا که با میل کردن» => هر دو در «بی‌نهایت» یکی‌اند، نه؟ یا «حدشان یکی است»؟ خودشان که یکی نیستند.
بله هر دو lim یکی اند ✓

تا سر ویژگی‌های دایره خواندم. ببخشید که پیشرفت کند است — حجت/بحث ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۷:۱۳ (UTC)[پاسخ]

  • اندازه کمان نظیر هر زاویهٔ محاطی در دایره بر حسب درجه، نصف اندازهٔ زاویهٔ محاطی روبروی آن کمان است => چرا «بر حسب درجه»؟ بر حسب رادیان هم همین صادق است!
✓
  • تصویر زاویهٔ مرکزی خیلی بی‌کیفیت است. یک تصویر برداری (SVG) از آن بارگذاری کنید
تصویر برداری از انبار جایگزین شد
  • تصویری برای زاویهٔ محاطی هم زیر آن اضافه کنید
در تصویر جدید زاویهٔ مرکزی محاطی هم نشان داده شده.
  • تصویر «کمان و قطاع و قطعه» از یک قلم ناخوانا استفاده کرده و کیفیتش هم خوب نیست. همچنین رابطهٔ قطعه و قطاع را به خوبی نشان نمی‌دهد. در نتیجه آن را با تصویر بهتری جایگزین کنید
گفتم تنبلی کنم یک چیزی از ویکی عربی بردارم.✓
  • چرخیدن مثلث رولو در مربع را با کمک یک پروندهٔ GIF نمایش بدهید
در بخش کاربر اضافه شد.
  • برخی از موارد در بخش قضایای دایره، منبع ندارند
✓
  • به دلیلی که نمی‌توانم انگشتم را دقیق روش بگذارم، حس می‌کنم «از معادله عام منحنی‌های درجه دو» اسم مناسبی برای یک بخش نیست. فکر کنم «از» اولش را بردارید خوب بشود. همین مشکل را با «در ابرمعادله» هم دارم و فکر می‌کنم که درش را باید بردارید.
✓
  • من به کتاب‌های معتبر ریاضی که به فارسی باشند دسترسی ندارم در نتیجه نمی‌دانم که نقطهٔ آخر جمله را در مواردی که فرمول داخل سطر نباشد (در سطر بعدی وسط‌چین شده باشد) آیا سمت راست می‌گذارند یا سمت چپ. اگر دسترسی به منابع دارد، توضیح بدهید که کدام رایج است.
دو-سه جا نگاه کردم هیچ‌کدام نقطه نگذاشته بودند (نمونه). نقطه‌ها حذف شد.
  • در این بخش «در ابر معادله»، چیدمان فرمول نامناسب است. بخشی از آن داخل سطر است و برخی جدا و وسط‌چین است. فکر کنم بهتر است به چند جمله بکشندیش. اول معادلهٔ قطبی را تعریف کنید، بعد حالت خاصش برای دایره را توضیح بدهید.
✓
  • در بخش «ترسیم‌های غیرممکن» فقط اولی به دایره به طور مستقیم مربوط است و دوتای دیگر را بالاتر اسم برده‌اید و پیوند هم کرده‌اید، پس به نظر من در این مقاله جا ندارند.
در یک زیربخش تجمیع شدند. اگر هنوز هم اضافه‌اند بگویید حذف کنم.

تا آخر مقاله رفتم. حالا می‌خواهم سعی کنم بر اساس منابع دیگر، بخش‌های دیگری که لازم است را شناسایی کنم — حجت/بحث ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۱:۲۷ (UTC)[پاسخ]

✓
✓
  • در مقاله گفته‌اید غیاث‌الدین جمشید کاشانی عدد پی را تا شانزده رقم حساب کرده؛ مدخل دانشنامهٔ جهان اسلام می‌گوید هفده رقم. این را هم رفع و رجوع کنید.
هیچکدام دقیق نیستند! گویا باید باشد «عدد پی را با شانزده رقم اعشار محاسبه کرد» یا «عدد پی را تا هفدهمین رقم اعشار محاسبه کرد.»✓
  • یک نسخهٔ قدیمی از دانشنامه بریتانیکا که در دسترسم بود را چک کردم؛ مدخلی برای دایره نداشت (به مدخل هندسه ارجاع می‌داد). اما نسخهٔ کمی جدیدتر که در ویکی‌نبشته انگلیسی موجود است، به چند موضوع دیگر همچون دوایر هم‌محور (Coaxal Circles) و غیره هم اشاره کرده. نرسیدم با دقت بخوانم اما بررسی کنید و اگر موضوع مهمی جا مانده که برای شرط «شمول» خوبیدگی لازم است، بیفزایید. در حال حاضر از این منبع فقط برای این که عدد پی عددی متعالی است استفاده کرده‌اید.
بخش دستگاه دوایر افزوده شد
شکل دیگری است از معادله‌ای است که در مقاله هست.

جز این منبع عمومی دیگری به ذهن من نمی‌رسد. مواردی که بالا گفتم را انجام دادید، خبر کنید تا بررسی مجدد (و احتمالاً نهایی) انجام بدهم. — حجت/بحث ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۲:۵۵ (UTC)[پاسخ]

ضربتی بررسی کردید و من جا مانده‌ام! یکی‌یکی اعمال می‌کنم و پاسخ می‌دهم.‏—NightD ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۱:۴۸ (UTC)[پاسخ]
@Huji: موارد بالا اعمال شد.‏—NightD ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۲:۳۴ (UTC)[پاسخ]
مجدداً بررسی کردم؛ تمام پاسخ‌ها مقبولند. اگر ظرف سه روز نظر دیگری نبود جمع‌بندی می‌کنم. این هفته شلوغ است پس اگر تأخیر کردم پینگ کنید. — حجت/بحث ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۱:۱۳ (UTC)[پاسخ]

@Huji: سلام. از جهت یادآوری برای جمع‌بندی.‍‍‍‏—NightD ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۱:۳۶ (UTC)[پاسخ]

خوب شد


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.