ویکی‌پدیا:رهنمود ساخت مقاله با ربات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با توجه به اینکه ساخت مقالات با ربات‌ها می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی در کیفیت مقالات ویکی‌پدیا داشته باشد باید برای استانداردسازی آنها حداقل‌هایی را در نظر گرفت. صاحب ربات مسئول تمام مقاله‌های ساخته شده توسط ربات است و چنان‌چه از رعایت حداقل‌های زیر خودداری کند، ممکن است پرچم رباتش را از دست دهد یا دسترسی رباتش به ویکی قطع گردد.

سرشناسی[ویرایش]

مقاله‌هایی که توسط ربات ساخته می‌شوند، درست مانند مقاله‌هایی که دستی ساخته می‌شوند، باید در مورد موضوعات سرشناس باشند. ویکی‌پدیا:سرشناسی و رهنمودهای وابسته، معیار تشخیص این سرشناسی خواهند بود. هر بار که صاحب ربات می‌خواهد گونه‌ای جدید از مقاله‌ها را بسازد، باید قبل از راندن ربات از گروه مجوزدهندگان ربات مجوزی جداگانه دریافت کند. برای این منظور، صاحب ربات باید منبع اطلاعاتی که مقاله‌ها بر اساس آن ساخته می‌شوند را به‌طور شفاف مشخص کند و نشان دهد که همه مقاله‌های ساخته شده از سرشناسی برخوردار خواهند بود. اثبات سرشناسی، وظیفه صاحب ربات است و تشخیص آن وظیفه گروه مجوزدهندگان.

موارد اصلی و اجباری[ویرایش]

مقاله‌ای که توسط ربات ساخته می‌شود باید تمام این شرایط را داشته باشد:

  1. متن مقاله ربات باید بیش از ۲۰ کلمه باشد.
  2. مقاله دست کم دو رده محتوایی داشته باشد. به علاوه، مقاله باید در رده:بازبینی ربات فلان قرار داشته باشد. (فلان را با نام حساب ربات جایگزین کنید)
  3. مقاله دارای بخش منابع باشد و حداقل یک منبع در آن با استفاده از {{یادکرد}} یا {{پانویس}} یا الگوهای مشابه به کار رفته باشد.
  4. مقاله دارای بخش جستارهای وابسته و/یا دست کم یک جعبهٔ گشتن مرتبط باشد؛ این بخش یا جعبه باید دست کم یک پیوند به مقاله‌ای دیگر ویکی‌پدیای فارسی داشته باشد. پیوندهای قرمز مورد قبول نیستند، مگر آن که تا پایان نشست، ربات خودش آن مقاله‌ها را هم ایجاد کند.
  5. مقاله باید نقطه‌گذاری، سجاوندی، نیم‌فاصله، تنوین و همزهٔ مناسب داشته باشد. (وپ:فارسی کاملاً رعایت شود)
    نکتهٔ ۱:پیشنهاد می‌شود الگوی مقاله‌سازی را به کمک ابرابزار اصلاح نویسه نمائید.
    نکتهٔ ۲:اعداد و حروفی که باید به صورت غیر فارسی نوشته شوند (مانند فرمول‌های شیمی) باید به درستی نوشته شوند.
  6. در تمام متن مقاله، دست کم سه پیوند داخلی (به دیگر مقاله‌های ویکی‌پدیا) وجود داشته باشد. پیوندهای قرمز مورد قبول نیستند، مگر آن که تا پایان نشست، ربات خودش آن مقاله‌ها را هم ایجاد کند.
  7. در انتهای مقاله از الگوی خرد تخصصی مانند {{ایران-خرد}} یا {{شیمی-خرد}} استفاده شود.
  8. حجم مقاله باید از ۱۰۰۰ بایت بیشتر باشد.
  9. خلاصهٔ ویرایش ربات، باید واضح و گویای فعالیتش باشد، مانند:
    • ربات: ساخت مقاله‌های مرتبط با ایران
    • ربات:ساخت مقاله‌های ویکی‌پروژهٔ زیست‌شناسی
    • ربات:افزودن بخش تاریخچه به بالای مقاله‌ها
    • ربات:اصلاح غلط نگارشی
    • ربات:به‌روزرسانی عدد جمعیت شهرهای فرانسه
    • ربات:افزودن مختصات
    نکته: اگر ربات شما مبتنی بر pywikibot است برای تنظیم خلاصه ویرایش می‌توانید در خود کد مثلاً pagefromfile.py بخش msg مربوط به فارسی (fa) را تغییر دهید.
  10. بعد از اتمام ایجاد مقاله‌ها، فهرستی از تمام مقاله‌های ایجاد شده توسط ربات باید در زیرصفحهٔ /فهرست درخواست مجوز ایجاد مقاله یا در بحث درخواست پرچم قرار بگیرد تا کار بررسی مقاله‌ها آسان شود.
    • نکته:فهرست می‌تواند به صورت فهرست پیوندها باشد و نباید به صورت اعضای رده‌ای خاص، آن را معرفی کرد به این علت که رده بعد از مدتی حذف می‌شود یا موارد جدیدی به آن افزوده می‌شوند که این عمل روند بازبینی‌های آینده بر روی مقالات آن مجوز را مشکل می‌کند و غیرممکن می‌سازد.

الگوهای لازم[ویرایش]

مقاله‌هایی که توسط ربات ایجاد می‌شوند باید حاوی الگوهایی باشند:

  1. در صورتی که مقاله پیرامون موضوعی مرتبط با زبانی دیگر است، پس از نام مقاله در بخش آغازین باید الگوی {{به زبان}} مناسب ذکر شود (مثلا {{به انگلیسی}})
  2. در صورتی که واحدهای اندازه‌گیری در مقاله به واحدهای غیر متریک هستند از {{تبدیل}} یا {{Convert}} در تمام موارد استفاده شود.
  3. در صورتی که جعبه اطلاعاتی برای موضوع مقاله موجود است، بخش نخست مقاله باید حاوی جعبه اطلاعات پر شده باشد. ویکی‌پدیا:جعبه اطلاعات را ببینید. (کد استخراج و ترجمهٔ پیوندهای جعبه)
  4. در صورتی که موضوع مقاله ایجاب می‌کند، مختصات جغرافیایی با استفاده از {{coord}} در بخش نخست مقاله ثبت شود. کد دریافت مختصات را ببینید.

موارد پیشنهادی برای بهبود مقاله‌ها[ویرایش]

  1. مقالات ساخته شده بر اساس شیوه‌نامهٔ ویکی‌پدیا باشد.
  2. نگارخانه
  3. پیوند به محتواهای مرتبط در پروژه‌های خواهر
  4. پیوند به درگاه‌ها با کمک {{درگاه}}

سرعت ساخت مقاله‌ها[ویرایش]

تا زمانی که مقاله‌ها در مرحلهٔ آزمایشی یا تست هستند باید ربات با سرعت پائین رانده شود. اگر ربات شما از pywikibot استفاده می‌کند، پارامتر زیر را در انتهای آرگومان‌های فراخوانی ربات بیفزایید:

-pt:200

نمونه‌هایی از چارچوب ایجاد مقاله[ویرایش]

صاحبان ربات معمولاً یک چارچوب اولیه برای مقاله‌هایی که رباتشان می‌خواهد بسازد ایجاد می‌کنند، بعد توسط ربات این چارچوب را برای هر مقاله با اطلاعات متناسب پر می‌کنند. نمونه‌هایی از این چارچوب‌ها عبارتند از:

جستارهای وابسته[ویرایش]