باشگاه فوتبال تاج تهران در فصل ۵۷–۱۳۵۶

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نسخه‌ای که می‌بینید نسخه‌ای قدیمی از صفحه است که توسط Saeid abi (بحث | مشارکت‌ها) در تاریخ ‏۳ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۵۳ ویرایش شده است. این نسخه ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای با نسخهٔ فعلی داشته باشد.

تحول انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، ورزش را از تمامی اولویتها حذف کرد. انقلاب مردم ایران به پیروزی رسید و دیگر هیچ کس به یاد بازیکنان و مجموعه باشگاه نبود، چندماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین مصوبه شورای انقلاب در مورد ورزش صادر شد: تمام اموال باشگاه تاج به نفع ملت و سازمان تربیت بدنی مصادره شد و مجموعه ورزشی شرق (رسالت)، نازی آباد (مرغوبکار)، مجموعه ورزشی مرکز شهر (حجاب)، کلوپ تنیس (میدان ونک) و مجموعه غرب که هنوز تکمیل نشده بود. محل اصلی باشگاه به نام کاخ تاج در حوالی میدان بهارستان - محل کنونی سازمان تربیت بدنی استان تهران هم که بیش تر توسط مردم تصرف شده بود، با حکم شاه حسینی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، عنایت آتشی که سابقا عضو تیم بسکتبال تاج بود به عنوان سرپرست مجموعه بهارستان انتخاب و معرفی شد. هرچند او هیچگاه به نام مدیر عامل باشگاه حکم نگرفت با وجود این می توان او را اولین مدیر تاج پس از انقلاب نامید

در این سال بدلیل انقلاب اسلامی مسابقات جام باشگاههای ایران بصورت نیمه تمام پایان یافت ولی تیم تاج در مسابقات جام حذفی باشگاههای ایران در مسابقه فینال بر تیم هما غلبه کرد و به مقام قهرمانی مسابقات رسید

در مسابقات جام باشگاههای ایران جام تخت جمشید که بیش از ۱۳ هفته ادامه یافت تیم تاج با ۱۷ امتیاز در تعقیب تیم شهباز قرار داشت که مسابقات نیمه کاره ماند.

در مسابقات جام حذفی باشگاهها که با حضور نفرات غیر ملی تیم‌هایی که بازیکنانش در جام جهانی آرژانتین حضور داشتند انجام شد تیم پرسپولیس در ضربات پنالتی ۴-۵ مغلوب پاس شد و حذف گردید. اما نیم تاج توانست به فینال مسابقات راه یابد و در فینال توانست تیم هما را شکست دهد و به مقام قهرمانی برسد.

حسن روشن تکنیکی ترین فوتبالیست ایرانی که همه عمر خود را در باشگاه تاج گذرانیده بود و هیچ گاه پیراهن باشگاه دیگری ی را به تن نکرده بود به دلیل تعطیلی مسابقات فوتبال به باشگاه الاهلی دوبی عزیمت نمود و چندین سال در این باشگاه مشغول به بازی شد

از روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۷ اولین انتصاب ستاد عملیاتی کمیته انقلاب اسلامی ایران در امر ورزش صورت گرفت. به موجب دست خطی که از سوی کمیته انقلاب با مهر و امضاء رهبر کبیر انقلاب صادر شد، حسین فکری بازیکن و مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران و همچنین ناصر سلطانی دروازه بان اسبق تیم ملی ایران به مسئولیت حفظ و نگهداری مجموعه ورزشی یکصد هزار نفری و استادیوم امجدیه منصوب شدند.

در اسفند ماه ۱۳۵۷ باشگاه تاج ملی گردید و اکبر مالکی به عنوان مسئول باشگاه تاج انتخاب گردید.

مهدی اسپندی بازیکن سابق تیم جوانان باشگاه تاج در اسفند ماه ۱۳۵۷ در خیابان شهباز ایستگاه سپهر که مشغول نگهبانی بود مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و شهید می گردد.

آندرانیک اسکندریان و ایرج دانایی‌فرد دو تن از بازیکنان تاج برای اولین بار به تیم منتخب جهان انتخاب گردیدند و هر دو پس از آن به تیم کاسموس آمریکا پیوستند

تیم فوتبال باشگاه تاج در شهریور ماه ۱۳۵۷ جهت انجام یک دیدار دوستانه با تیم الاهلی قهرمان باشگاههای دوبی برگزار نمود که با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید.

آخرین ترکیب تیم تاج قبل از انقلاب جنین بود:

خاکسار تهرانی، مصطفی مسلمی، اصغر حاجیلو، مائیس میناسیان ،هادی نراقی، حسن نظری، رضا نعلچگر، امیر حسین زرین کمره سعید مراغه چیان، حسن روشن، حمید ملک احمدی، پرویز مظلومی، ایرج دانایی فرد، شاهرخ مطیعی، محرم عاشری، شاهرخ بیانی، آندرانیک اسکندریان، جهانگیر کوثری، حمید لواسانی، شاهین بیانی، مجید نوروزی، مربیگری تیم نیز برعهده جکیچ بود.

منبع [۱]

بازی‌ها

لیگ تخت جمشید

منبع [۲]


۲۵ اسفند ۱۳۵۶ ۳ تاج تهران ۱ – ۳ ذوب‌آهن اصفهان تهران
هادی نراقی ۱۴' محمود ابراهیم‌زاده ۳۴'
علیرضا شفی ۸۴'
محمود یزد‌خواستی ۸۶'
ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: رضا حیدری
۴ فروردین ۱۳۵۷ ۴ صنعت نفت آبادان ۲ – ۰ تاج تهران آبادان
ذوالفقار نظام آبادی ۶۵'
علی فیروزی ۸۹'
ورزشگاه: رضا پهلوی آبادان
داور: محمد زمانی
۲ تیر ۱۳۵۷ ۵ ملوان انزلی ۰ – ۰ تاج تهران بندر انزلی
ذوالفقار نظام آبادی ۶۵'
علی فیروزی ۸۹'
پرویز مظلومی
شاهرخ بیانی
ورزشگاه: محمدرضا شاه بندر پهلوی
داور: عباس مقدس‌زاده
۹ تیر ۱۳۵۷ ۶ تاج تهران ۱ – ۰ رستاخیز تهران تهران
رضا نعلچگر ۱۷'  ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: محسن زمانی
۱۸ تیر ۱۳۵۷ ۷ پاس تهران ۰ – ۰ تاج تهران تهران
 ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: جعفر نامدار
۲۳ تیر ۱۳۵۷ ۸ تاج تهران ۲ – ۱ نیروی اهواز تهران
پرویز مظلومی ۶'، ۶۰' حبیب شریفی ۱' ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: محمد ریاحی
۶ مرداد ۱۳۵۷ ۱۰ ابومسلم مشهد ۰ – ۱ تاج تهران مشهد
رضا نعلچگر ۶۶' ورزشگاه: سعدآباد مشهد
داور: جعفر نامدار
۱۲ مرداد ۱۳۵۷ ۱۱ تاج تهران ۰ – ۰ بانک ملی تهران تهران
 ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: رضا حیدری

جام حذفی

منبع [۳]


۷ اردیبهشت ۱۳۵۷ بازی اول آرارات تهران ۰ – ۱ تاج تهران تهران
مجید نوروزی ۶۸' ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: عباس مقدس‌زاده
۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۷ بازی دوم ملوان انزلی ۱ – ۱
(۳ – ۴ پنالتی)
تاج تهران بندر انزلی
پرویز مظلومی ۱' رافت ۴۵' ورزشگاه: محمدرضا شاه بندر پهلوی
یادداشت: تاریخ ثبت شده برای این بازی حدودی میباشد و از تاریخ دقیق این بازی اطلاعاتی در دست نمیباشد
۱۲ تیر ۱۳۵۷ بازی سوم تاج تهران ۲ – ۰ هما تهران تهران
پرویز مظلومی ۵۵'
هادی نراقی ۷۴' (پنالتی)
 ورزشگاه: امجدیه تهران
داور: محمد صالحی

سایر ورزشها:

در مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری باشگاههای تهران تیم دوچرخه سواران تاج به مقام قهرمانی رسید و تیم های سهير و افسر و پله در رده های بعدی قرار گرفتند

در مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی باشگاههای تهران تیم دوچرخه سواران تاج به مقام قهرمانی رسید و تیم های شهیر و افسر به مقام های بعدی دست یافتند. اعضاء تیم تاج در این دوره از مسابقات عبارت بودند از: اصغر خدایاری، مسعود مبارکی، علی پور مهر، هوشنگ امیر آخوری و غلامحسین کوهی

منبع [۴]


جستارهای وابسته

منابع

  1. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ص ۴۴۷ و ص ۴۴۸. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  2. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ص ۴۴۹ و ص ۴۵۰ و ص ۴۵۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  3. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ص ۴۵۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  4. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ص ۴۴۸. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.