علی بیگدلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
Shahryar.seven (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۶: خط ۱۶:
|نهاد=
|نهاد=
|همسر=
|همسر=
|فرزندان= سینا - عطا
|فرزندان= سینا، عطا
|والدین=
|والدین=
|آرامگاه=
|آرامگاه=
خط ۳۷: خط ۳۷:
}}
}}


'''دکتر علی بیگدلی''' (۱۳۲۲، [[قم]])، [[استاد دانشگاه]]، کارشناس مسائل بین‌المللی، [[تاریخدان]] و [[پژوهشگر]] عصر معاصر میباشد. تخصص ایشان در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش ایشان در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده و در این زمینه‌ها نیز کتابهایی را تالیف نموده‌اند.
'''دکتر علی بیگدلی''' (۱۳۲۲، [[قم]])، [[استاد دانشگاه]]، کارشناس مسائل بین‌المللی، [[تاریخدان]] و [[پژوهشگر]] عصر معاصر می‌باشد. تخصص ایشان در زمینه [[تاریخ اروپا]] است و بیشترین آموزش ایشان در زمینه [[علوم سیاسی]] در حوزه [[تاریخ اندیشه سیاسی]] و [[تاریخ روابط بین‌الملل]] بوده و در این زمینه‌ها نیز کتاب‌هایی را تالیف نموده‌اند.


تا کنون بیش از ۱۰ جلد کتاب و بیش از ۵۰ مقاله در نشریات معتبر به چاپ رسیده و همچنین بیش از ۱۰۰ مصاحبه رادیو و تلویزیونی نیز از ایشان پخش شده است.<ref>[http://www.rasekhoon.net/mashahir/Show-903422.aspx معرفی مشاهیر در سایت راسخون]</ref>
تا کنون بیش از ده جلد کتاب و بیش از پنجاه مقاله در نشریات معتبر به چاپ رسیده و همچنین بیش از صد مصاحبه رادیو و تلویزیونی نیز از ایشان پخش شده است.<ref>[http://www.rasekhoon.net/mashahir/Show-903422.aspx معرفی مشاهیر در سایت راسخون]</ref>


== زندگی ==
== زندگی ==
دكتر علي بيگدلي در سال 1322 در شهر قم بدنيا آمد. ايشان داراي دكتراي تاريخ (با موضوع سلجوقيان و جنگهاي صليبي) از دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه است. وي عضو هيئت علمي و استاد دانشگاه شهيد بهشتي مي باشد. دكتر بيگدلي در سال 1385 پس از 44 سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.
دكتر علی بيگدلی در سال ۱۳۲۲ در شهر [[قم]] بدنيا آمد. ايشان دارای دكترای تاريخ (با موضوع [[سلجوقيان]] و [[جنگ‌های صلیبی]]) از [[دانشگاه تولوز]] در جنوب [[فرانسه]] است. وی عضو هيئت علمی و استاد گروه تاریخ (متخصص تاریخ اروپا) [[دانشگاه شهید بهشتی]] می‌باشد. دكتر بيگدلی در سال ۱۳۸۵ پس از چهل و چهار سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.
=== والدين و انساب ===
گروه : علوم انساني
پدر و مادر علی بيگدلی فوت شده اند و دارای دو برادر و يك خواهر است.
رشته : تاريخ
=== خاطرات کودکی ===
گرايش : تاريخ اروپا
علی بيگدلی علاوه بر تحصيل به ورزش [[دو و میدانی]] علاقه زيادی داشت، بطوری كه در اين رشته به فعاليت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست يافت. ايشان در موسيقی نيز در زمينه‌های آواز، تنبك و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.
والدين و انساب : پدر و ما��ر علي بيگدلي فوت شده اند و داراي دو برادر و يك خواهر است.
=== تحصيلات رسمی و حرفه‌ای ===
خاطرات کودکي : علي بيگدلي علاوه بر تحصيل به ورزش دو و پرش علاقه زيادي داشت، بطوري كه در اين رشته به فعاليت پرداخته و به مقام قهرماني استان تهران دست يافت. ايشان در موسيقي نيز در زمينه هاي آواز، تنبك و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.
تحصيلات رسمي و حرفه اي : علي بيگدلي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، قم به تحصيل پرداخت و ديپلمش را اخذ كرد. پس از آن (تجربه كارمندي در سفيدرود) در سال 1346 در رشته حقوق دانشگاه ملي با رتبه 13 پذيرفته شد ولي بدليل اشتغال داشتن در آموزش و پرورش نمي توانست روزها به تحصيل بپردازد. بالاخره در سال 1347 بصورت شبانه روزي در مدرسه عالي ادبيات و زبانهاي خارجي در رشته ادبيات فرانسه به تحصيل پرداخت.
علی بيگدلی تحصيلات ابتدايی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، [[قم]] به تحصيل پرداخت و ديپلمش را اخذ كرد. پس از آن (تجربه كارمندی در سفيدرود) در سال ۱۳۴۶ در رشته [[حقوق]] [[دانشگاه ملی]] با رتبه سیزده پذيرفته شد ولی بدليل اشتغال داشتن در [[آموزش و پرورش]] نمی‌توانست روزها به تحصيل بپردازد. بالاخره در سال ۱۳۴۷ بصورت شبانه روزی در [[مدرسه عالی ادبيات و زبان‌های خارجی]] در رشته [[ادبيات فرانسه]] به تحصيل پرداخت.
در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ كارشناسی رشته مذكور عازم [[فرانسه]] شد و جامعه شناسی را ادامه داد ولی به علت علاقه به رشته [[تاريخ]] در [[دانشگاه تولوز]] در جنوب [[فرانسه]] به تحصيل رشته [[تاريخ]] پرداخت و دوره دكتری را نيز روی سلجوقيان و جنگ‌های صليبی كار كرد.

=== فعاليت‌های ضمن تحصيل ===
در سال 1350 پس از اخذ كارشناسي رشته مذكور عازم فرانسه شد و جامعه شناسي را ادامه داد ولي به علت علاقه به رشته تاريخ در دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه به تحصيل رشته تاريخ پرداخت و دوره دكتري را نيز روي سلجوقيان و جنگهاي صليبي كار كرد.
علی بيگدلی در كنار تحصيل به مدت دوازده سال به شغل [[روزنامه نگاری]] در روزنامه‌های [[اطلاعات (روزنامه)|اطلاعات]]، [[آيندگان(روزنامه)|آيندگان]] و [[سياه و سفيد (مجله)|مجله سياه و سفيد]] اشتغال داشت. بهترين خاطره از دوران خبرنگاری آشنايی با مقامات اجرايی كشور بود. پس از [[انقلاب ۱۳۵۷ ایران|انقلاب اسلامی]] بيش از صد برنامه مصاحبه راديويی، تلويزيونی و بيش از صد و بیست مصاحبه مطبوعاتی در ليست كارنامه كاری خود دارد.

=== استادان و مربيان ===
فعاليتهاي ضمن تحصيل : علي بيگدلي در كنار تحصيل به مدت 12 سال به شغل روزنامه نگاري در روزنامه هاي اطلاعات، آيندگان و مجله سياه و سفيد اشتغال داشت. بهترين خاطره از دوران خبرنگاري آشنايي با مقامات اجرايي كشور بود. پس از انقلاب اسلامي بيش از 100 برنامه مصاحبه راديويي، تلويزيوني و بيش از 120 مصاحبه مطبوعاتي در ليست كارنامه كاري خود دارد.
[[استاد فروزانفر]]، [[ذبیح‌الله صفا|دكتر ذبيح‌الله صفا]]، [[موسی بروخيم|دكتر موسی بروخيم]] و غيره از استادان دكتر بيگدلی بودند بطوری كه وی از آن‌ها به عنوان اساتيد برجسته و تاثير گذار در زندگی خود ياد می‌كند.

=== هم دوره‌ای‌ها و همکاران ===
استادان و مربيان : استاد فروزانفر، دكتر ذبيح الله صفا، دكتر موسي بروخيم و غيره از استادان دكتر بيگدلي بودند بطوري كه وي از آنها به عنوان اساتيد برجسته و تاثير گذار در زندگي خود ياد مي‌كند.
هم دوره اي ها و همکاران : همكلاسي‌هاي علي بيگدلي به ترتيب از ميان 16 نفر، 6 نفر يهودي، 4 نفر مسيحي و 6 نفر مسلمان بود حتي در طول چهار سال تحصيلي براي يك بار هم صحبتي از تفاوتهاي ديني به ميان نيامد.
همكلاسی‌های علی بيگدلی به ترتيب از ميان شانزده نفر، شش نفر [[یهودی]]، چهار نفر [[مسیحی]] و شش نفر [[مسلمان]] بود حتی در طول چهار سال تحصيلی برای يك بار هم صحبتی از تفاوت‌های دينی به ميان نيامد.
=== همسر و فرزندان ===

همسر و فرزندان : علي بيگدلي در سال 1351 با همسر خود كه هم اكنون بازنشسته آموزش و پرورش است ازدواج كرد. ماحصل اين ازدواج دو فرزند پسر به نامهاي سينا (داراي مدرك كارشناسي ارشد عمران) و عطا (داراي مدرك كارشناسي عمران) مي‌باشد.
علی بيگدلی در سال ۱۳۵۱ با همسر خود كه هم اكنون بازنشسته آموزش و پرورش است ازدواج كرد. ماحصل اين ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های سينا (داراي مدرك كارشناسی ارشد [[مهندسی عمران]]) و عطا (دارای مدرك كارشناسی [[مهندسی عمران]]) می‌باشد.
=== مشاغل و سمت‌های مورد تصدی ===

مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : علي بيگدلي پس از اخذ ديپلم خود در سال 1344 در اداره آب و برق سفيدرود مشغول به كار شد. وي پس از اخذ مدرك كارشناسي ارشد در وزارت راه و ترابري به فعاليت پرداخت و در سن 32 سالگي مدير كل آموزش گرديد. سپس عضو هيئت مديره يكي از شركت هاي تابعه اين وزارتخانه شد. از سال 1358 تا 1361 معاونت اداري مالي هواپيمايي كشور و سازمان هواشناسي را بر عهده گرفت. ايشان همچنين براي مدت كوتاهي مسئوليت معاونت وزير راه و ترابري را در سازمان هواپيمايي كشور را بر عهده داشتند.
علی بيگدلی پس از اخذ ديپلم خود در سال ۱۳۴۴ در [[اداره آب و برق سفيدرود]] مشغول به كار شد. وی پس از اخذ مدرك كارشناسی ارشد در [[وزارت راه و ترابری]] به فعاليت پرداخت و در سن سی‌ودو سالگی مدير كل آموزش گرديد. سپس عضو هيئت مديره يكی از شركت‌های تابعه اين وزارتخانه شد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت اداری مالی [[سازمان هواپیمایی کشوری]] و [[سازمان هواشناسی ایران|سازمان هواشناسی]] را بر عهده گرفت. ايشان همچنين برای مدت كوتاهی مسئوليت معاونت [[وزارت راه و ترابری]] را در [[سازمان هواپیمایی کشوری]] را بر عهده داشتند.
=== فعاليتهای آموزشی ===

فعاليتهاي آموزشي : علي بيگدلي از سال 1353 تا 1361 در بيش از ده دانشگاه و مدرسه عالي به تدريس پرداخت. تخصص ايشان در زمينه تاريخ اروپاست و بيشترين آموزش ايشان در زمينه علوم سياسي در حوزه تاريخ انديشه سياسي و تاريخ روابط بين الملل بوده است و تا مقطع دكتراي اين رشته به تدريس پرداخته اند و كتب درسي اين حوزه را نيز خود نگاشته‌اند.
علی بيگدلی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۱ در بيش از ده دانشگاه و مدرسه عالی به تدريس پرداخت. تخصص ايشان در زمينه [[تاريخ اروپا]] است و بيشترين آموزش ايشان در زمينه [[علوم سیاسی]] در حوزه [[تاريخ انديشه سياسی]] و [[تاريخ روابط بين الملل]] بوده است و تا مقطع دكترای اين رشته به تدريس پرداخته‌اند و كتب درسی اين حوزه را نيز خود نگاشته‌اند.


== گاهشمار ==
== گاهشمار ==
«ترتیب بر اساس سال خورشیدی»


۱۳۲۲ - تولد در شهر [[قم]]
۱۳۲۲ - تولد در شهر [[قم]]


۱۳۴۴ - اشتغال در اداره آب و برق سفیدرود
۱۳۴۴ - اشتغال در [[اداره آب و برق سفیدرود]]


۱۳۴۶ - قبولی در رشته [[حقوق]]، [[دانشگاه ملی ایران]](شهید بهشتی) با رتبه ۱۳ (به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش انصراف دادند)
۱۳۴۶ - قبولی در رشته [[حقوق]]، [[دانشگاه ملی ایران]](شهید بهشتی) با رتبه سیزده (به دلیل اشتغال در [[آموزش و پرورش]] انصراف دادند)


۱۳۴۷ - تحصیل در رشته [[ادبیات فرانسه]] در [[مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی]]
۱۳۴۷ - تحصیل در رشته [[ادبیات فرانسه]] در [[مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی]]


۱۳۵۰ - عزیمت به فرانسه جهت ادامه تحصیل
۱۳۵۰ - عزیمت به [[فرانسه]] جهت ادامه تحصیل


۱۳۵۱ - ازدواج
۱۳۵۱ - ازدواج
خط ۸۰: خط ۷۹:
۱۳۵۳ - آغاز تدریس در دانشگاه‌های داخلی
۱۳۵۳ - آغاز تدریس در دانشگاه‌های داخلی


۱۳۵۸ - اشتغال به عنوان معاون اداری مالی هواپیمایی کشور و سازمان هواشناسی
۱۳۵۸ - اشتغال به عنوان معاون اداری مالی [[سازمان هواپیمایی کشوری]] و [[سازمان هواشناسی ایران|سازمان هواشناسی]]


۱۳۸۵ - بازنشستگی پس از ۴۴ سال خدمت
۱۳۸۵ - بازنشستگی پس از چهل‌وچهار سال خدمت


== تالیفات ==
== تالیفات ==
* [[تاریخ اروپا در قرون جدید]]، انتشارات دانشگاه پیام نور
* [[تاریخ اروپا در قرون جدید]]، [[انتشارات دانشگاه پیام نور]]
* [[تاریخ اندیشه سیاسی در غرب]] (دو جلد)،
* [[تاریخ اندیشه سیاسی در غرب]] (دو جلد)
* [[تاریخ سیاسی- اقتصادی عراق]]
* [[تاریخ سیاسی-اقتصادی عراق]]
* [[تاریخ فرهنگ و تمدن اروپا در دوران جدید]]
* [[تاریخ فرهنگ و تمدن اروپا در دوران جدید]]
* ۱۳۸۲ - سیاست خارجی [[رضا شاه]]، درسها و عبرتها، نشر الف
* [[سیاست خارجی رضا شاه، درسها و عبرتها]]، [[نشر الف]]
* ۱۳۸۷ - [[تاریخ یونان و روم]]، انتشارات دانشگاه پیام نور
* [[تاریخ یونان و روم]]، [[انتشارات دانشگاه پیام نور]]
* [[ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران]] (دو جلد)،
* [[ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران]] (دو جلد)
* [[کرونولوژی مسیحیت و قرون وسطی]]
* [[کرونولوژی مسیحیت و قرون وسطی]]
* ۱۳۸۹ - [[تاریخ اروپا در قرون وسطی]]، انتشارات دانشگاه پیام نور
* [[تاریخ اروپا در قرون وسطی]]، [[انتشارات دانشگاه پیام نور]]


== ترجمه‌ها ==
== ترجمه‌ها ==
* تاریخ روابط بین‌الملل
* [[تاریخ روابط بین‌الملل]]
* شیخ نشین‌های خلیج فارس و مسئله نفت
* [[شیخ نشین‌های خلیج فارس و مسئله نفت]]


== مقالات و مصاحبه‌ها ==
== مقالات و مصاحبه‌ها ==
«ترتیب بر اساس سال خورشیدی»


۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست<ref>[http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=33141 مشروح مشروطه ایرانی، انقلاب نیست]</ref>
۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست<ref>[http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=33141 مشروح مشروطه ایرانی، انقلاب نیست]</ref>

نسخهٔ ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۳:۲۰

دکتر علی بیگدلی
زادهٔ۱۳۲۲ خورشیدی
قم
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
فرزندانسینا، عطا

دکتر علی بیگدلی (۱۳۲۲، قماستاد دانشگاه، کارشناس مسائل بین‌المللی، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر می‌باشد. تخصص ایشان در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش ایشان در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده و در این زمینه‌ها نیز کتاب‌هایی را تالیف نموده‌اند.

تا کنون بیش از ده جلد کتاب و بیش از پنجاه مقاله در نشریات معتبر به چاپ رسیده و همچنین بیش از صد مصاحبه رادیو و تلویزیونی نیز از ایشان پخش شده است.[۱]

زندگی

دكتر علی بيگدلی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم بدنيا آمد. ايشان دارای دكترای تاريخ (با موضوع سلجوقيان و جنگ‌های صلیبی) از دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه است. وی عضو هيئت علمی و استاد گروه تاریخ (متخصص تاریخ اروپا) دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. دكتر بيگدلی در سال ۱۳۸۵ پس از چهل و چهار سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.

والدين و انساب

پدر و مادر علی بيگدلی فوت شده اند و دارای دو برادر و يك خواهر است.

خاطرات کودکی

علی بيگدلی علاوه بر تحصيل به ورزش دو و میدانی علاقه زيادی داشت، بطوری كه در اين رشته به فعاليت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست يافت. ايشان در موسيقی نيز در زمينه‌های آواز، تنبك و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.

تحصيلات رسمی و حرفه‌ای

علی بيگدلی تحصيلات ابتدايی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، قم به تحصيل پرداخت و ديپلمش را اخذ كرد. پس از آن (تجربه كارمندی در سفيدرود) در سال ۱۳۴۶ در رشته حقوق دانشگاه ملی با رتبه سیزده پذيرفته شد ولی بدليل اشتغال داشتن در آموزش و پرورش نمی‌توانست روزها به تحصيل بپردازد. بالاخره در سال ۱۳۴۷ بصورت شبانه روزی در مدرسه عالی ادبيات و زبان‌های خارجی در رشته ادبيات فرانسه به تحصيل پرداخت. در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ كارشناسی رشته مذكور عازم فرانسه شد و جامعه شناسی را ادامه داد ولی به علت علاقه به رشته تاريخ در دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه به تحصيل رشته تاريخ پرداخت و دوره دكتری را نيز روی سلجوقيان و جنگ‌های صليبی كار كرد.

فعاليت‌های ضمن تحصيل

علی بيگدلی در كنار تحصيل به مدت دوازده سال به شغل روزنامه نگاری در روزنامه‌های اطلاعات، آيندگان و مجله سياه و سفيد اشتغال داشت. بهترين خاطره از دوران خبرنگاری آشنايی با مقامات اجرايی كشور بود. پس از انقلاب اسلامی بيش از صد برنامه مصاحبه راديويی، تلويزيونی و بيش از صد و بیست مصاحبه مطبوعاتی در ليست كارنامه كاری خود دارد.

استادان و مربيان

استاد فروزانفر، دكتر ذبيح‌الله صفا، دكتر موسی بروخيم و غيره از استادان دكتر بيگدلی بودند بطوری كه وی از آن‌ها به عنوان اساتيد برجسته و تاثير گذار در زندگی خود ياد می‌كند.

هم دوره‌ای‌ها و همکاران

همكلاسی‌های علی بيگدلی به ترتيب از ميان شانزده نفر، شش نفر یهودی، چهار نفر مسیحی و شش نفر مسلمان بود حتی در طول چهار سال تحصيلی برای يك بار هم صحبتی از تفاوت‌های دينی به ميان نيامد.

همسر و فرزندان

علی بيگدلی در سال ۱۳۵۱ با همسر خود كه هم اكنون بازنشسته آموزش و پرورش است ازدواج كرد. ماحصل اين ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های سينا (داراي مدرك كارشناسی ارشد مهندسی عمران) و عطا (دارای مدرك كارشناسی مهندسی عمران) می‌باشد.

مشاغل و سمت‌های مورد تصدی

علی بيگدلی پس از اخذ ديپلم خود در سال ۱۳۴۴ در اداره آب و برق سفيدرود مشغول به كار شد. وی پس از اخذ مدرك كارشناسی ارشد در وزارت راه و ترابری به فعاليت پرداخت و در سن سی‌ودو سالگی مدير كل آموزش گرديد. سپس عضو هيئت مديره يكی از شركت‌های تابعه اين وزارتخانه شد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی را بر عهده گرفت. ايشان همچنين برای مدت كوتاهی مسئوليت معاونت وزارت راه و ترابری را در سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده داشتند.

فعاليتهای آموزشی

علی بيگدلی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۱ در بيش از ده دانشگاه و مدرسه عالی به تدريس پرداخت. تخصص ايشان در زمينه تاريخ اروپا است و بيشترين آموزش ايشان در زمينه علوم سیاسی در حوزه تاريخ انديشه سياسی و تاريخ روابط بين الملل بوده است و تا مقطع دكترای اين رشته به تدريس پرداخته‌اند و كتب درسی اين حوزه را نيز خود نگاشته‌اند.

گاهشمار

۱۳۲۲ - تولد در شهر قم

۱۳۴۴ - اشتغال در اداره آب و برق سفیدرود

۱۳۴۶ - قبولی در رشته حقوق، دانشگاه ملی ایران(شهید بهشتی) با رتبه سیزده (به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش انصراف دادند)

۱۳۴۷ - تحصیل در رشته ادبیات فرانسه در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی

۱۳۵۰ - عزیمت به فرانسه جهت ادامه تحصیل

۱۳۵۱ - ازدواج

۱۳۵۳ - آغاز تدریس در دانشگاه‌های داخلی

۱۳۵۸ - اشتغال به عنوان معاون اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی

۱۳۸۵ - بازنشستگی پس از چهل‌وچهار سال خدمت

تالیفات

ترجمه‌ها

مقالات و مصاحبه‌ها

۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست[۲]

۱۳۸۷ - تحرکات جدید اروپا در برابر ایران هسته‌ای[۳]

منابع

پیوند به بیرون