هائه بورو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هائه بورو
부여 해부루
دومین پادشاه داک بویو
پیشینهائه موسو دانگون[۱]
جانشینسلسله منقرض شد
اولین پادشاه بویوی شرقی
پیشینسلسله تأسیس شد
جانشینگوموا
زادهح. ۸۶ پیش از میلاد
بویو
درگذشتهح. ۴۸ پیش از میلاد
پادشاهی بویو
فرزند(ان)
  1. گوموا
  2. ووته
خانداندودمان هائه
پدرهائه موسو دانگون[۱]
هائه بورو
هانگول
해부루
هانجا
解夫婁
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهHae Buru
مک‌کیون–ریشاورHae Puru

هائه بورو (به انگلیسی: Hae Buru) پادشاه باک بویو و به وجود آورندهٔ دانگ بویو (بویو شرقی) بود. وقتی او به مسائل دانگ بویو بیشتر رسیدگی می‌کرد و توجه و علاقه بیشتری به آن نشان می‌داد باک بویو از وی جدا شد و بویو به دو بخش باک بویو و دانگ بویو تقسیم شد.[۲]

اصل و نسب[ویرایش]

او ولیعهد باک بویو بود اما به دلیل شورش روسای قبایل ، از باک بویو فرار کرد و کشور جدیدی به نام دانگ بویو را تاسیس کرد . هائه بورو فرزند گوهائیسا دانگون ، نوه ی موسوری دانگون و نتیجه ی امپراتور هائه موسو دانگون بود و این نشان می دهد که او از خانواده ای اصیل زاده و سلطنتی بود .[۳]

به وجود آوردن دانگ بویو[ویرایش]

هائه بورو وقتی به فرمانروایی جولبون رسید برای افزودن قلمرو به سمت دریای شرق رفت و دانگ بویو را به وجود آورد وقتی او بیشتر به مسائل دانگ بویو پرداخت فرمانروایان قبایل باک بویو او را برکنار کردند و اینگونه بود در سال ۸۴ق. م که دانگ بویو و باک بویو از هم جدا شدند.

فرزندان[ویرایش]

هائه بورو چهار پسری داشت که اطلاعات زیادی از سه پسر اولش نیست و آنها قبل از تأسیس بویو کشته شدند. اخرین پسر یعنی گوموآ جانشین او شد.

مرگ[ویرایش]

هائه بورو در سال ۶۰ قبل از میلاد از دنیا رفت و جانشین او یعنی گوموآ به حکومت رسید.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ عابدی، فرزاد (١٣٨٩). ملت پرنده سه پا. همدان: روز اندیش. شابک [[ویژه:منابع کتاب/978-600-5090-54-3 = {{جا:تاریخ}}|۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۰-۵۴-۳ = {{جا:تاریخ}}]] مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک).
  2. Il-yeon: Samguk Yusa: Legends and History of the Three Kingdoms of Ancient Korea, translated by Tae-Hung Ha and Grafton K. Mintz. Book One, page 29. Silk Pagoda (2006). ISBN 1-59654-348-5.
  3. *عابدی، فرزاد، ملت پرنده سه پا، نشر روز اندیش، همدان، ۱۳۸۹.