نظم‌آباد (اراک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نظم‌آباد (اراک)
تصویری از نظم‌آباد (اراک)
تصویری از نظم‌آباد (اراک)
تصویری از نظم‌آباد (اراک)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمرکزی
شهرستاناراک
بخشبخش مرکزی
دهستانسده
نام محلینظم آباد
نام‌های دیگربام اراک
نام‌های قدیمیگله دان
نظم‌آباد (اراک) بر ایران واقع شده‌است
نظم‌آباد (اراک)
۳۴°۰۲′۵۸″شمالی ۴۹°۴۳′۴۶″شرقی / ۳۴٫۰۴۹۳۳°شمالی ۴۹٫۷۲۹۴۰°شرقی / 34.04933; 49.72940
مردم
جمعیت۴۵۳ نفر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۸
روزهای یخبندان سالانه۹۸
در حال حاضر این روستا در بالاترین سطح ارتفاع در اراک واقع شده است و به عنوان بام اراک شناسایی میشود و همین موضوع ارتفاع باعث شده آلودگی دود اتومبیلها و سایر صنایع در آن مکان دچار وارونگی و تجمع شود و متاسفانه تعداد روزهای هوای پاک آن منطقه از میانگین استاندارد پایین تر است.

نظم‌آباد (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است که در ۲کیلومتری جنوب اراک واقع شده‌است.[۱] به تازگی از طریق پل تازه تاسیس شده از خیابان جهانپناه مسیر این روستا بسیار کوتاه شده و زمین های پایین دست روستا زیر نظر شهرداری می باشد. با توجه به ساخت و ساز های جدید و غیر اصولی در این روستا ، نظم آباد در حال تبدیل شدن به یک قطب گردشگری جدید در اراک و همچنین تبدیل شدن به یکی از محله های به ظاهر خوش آب و هوا ولی در عمل بسیار آلوده اراک میباشد. متاسفانه طرح اجرای تقاطع غیر همسطح روی ورودی نظم آباد از سمت کمربندی جنوبی به تصویب نرسیده.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن در سال ۱۳۸۵ ۴۵۳ نفر (۱۳۹خانوار) بوده‌است. که در حال خاظر این جمعیت با افزایش مهاجرت شهر نشینان به دلیل خوش آب و هوایی چندین برابر شده که اطلاعات جدید از مرکز آمار کشوری هنوز منتشر نشده.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.