نشان ملی لیبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان ملی لیبی
ملازملیبی
پذیرفته‌شده15 مارس 2021[۱]
نویسارهلال ماه و ستاره
شعارعربی: حكومة الوحدة الوطنية – دولة ليبيا "دولت وحدت ملی – دولت لیبی"

از سال ۲۰۱۱، [الف] لیبی در حال حاضر نشان ملی رسمی ندارد. اعلامیه قانون اساسی که توسط شورای ملی انتقالی در اوت ۲۰۱۱ صادر شد ، پرچم لیبی را تعریف می‌کند، اما هیچ شرطی برای نشان در نظر نمی‌گیرد.

یک پاسپورت بیومتریک جدید لیبی در فوریه ۲۰۱۳ فاش شد. روی جلد پاسپورت جدید یک ستاره و هلال به عنوان ویژگی اصلی آن، همان‌طور که در پرچم لیبی وجود دارد، به تصویر کشیده شده است.[۲] بنابراین، این نماد را می‌توان یک نماد دفاکتو برای لیبی در نظر گرفت.

دولت وحدت ملی، که در مارس ۲۰۲۱ تأسیس شد، مهر رسمی را با ترکیب هلال ماه و ستاره و نام ایالت و دولت به زبان عربی به تصویب رساند.[۳][۴]

تاریخ[ویرایش]

پادشاهی لیبی (۱۹۵۱–۱۹۶۹)[ویرایش]

نشان پادشاهی لیبی از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۹ مورد استفاده قرار گرفت. یک فرمان سلطنتی از سال ۱۹۵۲ نشان ملی پادشاهی متحده لیبی را به شرح زیر توصیف کرد:[۵]

نشان پادشاهی متحده لیبی یک هلال و ستاره نقره ای خواهد بود که بر پس زمینه ای از رنگ مشکی قرار دارد که توسط یک قاب سبز احاطه شده است. همه تاج طلایی کوچک، بر روی پایه سیاه قرار گرفته است. همه در مرکز یک مانتو قرمز و احاطه شده توسط ۹ (نه) ستاره طلایی، مانتو با تزئینات طلایی تزئین شده است. همه با تاج طلایی با پنج حلقه ستاره دار و هلال و ستاره.

لیبی در زمان قذافی (۱۹۶۹–۲۰۱۱)[ویرایش]

در سال ۱۹۷۰، لیبی عقاب صلاح الدین را به عنوان نشان خود انتخاب کرد که پس از برجستگی آن در انقلاب ۱۹۵۲ مصر به نمادی از ناسیونالیسم عربی تبدیل شد و پس از آن در نشان مصر، جمهوری متحد عربی استفاده شد. یمن، عراق و فلسطین. در سال ۱۹۷۲، مشارکت لیبی در اتحاد جماهیر عربی باعث شد که هم این کشور و هم مصر عقاب صلاح الدین را کنار بگذارند و شاهین قریش را که نشان قبیله محمد مورد استفاده سوریه بود، به عنوان نشان خود انتخاب کنند. نشان فدراسیون. با خروج لیبی از فدراسیون در سال ۱۹۷۷ و به دنبال انطباق آن با سیستم جماهیری قذافی، شاهین قریش حفظ شد، اما اصلاح شد تا منعکس کننده پرچم سبز جدیدی باشد که لیبی نیز در آن زمان پذیرفته بود. شاهین نیز در جهت دیگر به چهره تغییر یافت. عبارت: (اعتقاد الجمهوریات العربیه «فدراسیون (به معنای واقعی کلمه) اتحادیه جمهوری‌های عربی») همچنان روی پرچمی که در پای شاهین چنگ زده بود، نوشته شده بود.

لیبی تحت شورای ملی انتقالی (۲۰۱۱–۲۰۱۲)[ویرایش]

شورای ملی انتقالی، که از سپتامبر ۲۰۱۱ توسط سازمان ملل متحد به عنوان دولت قانونی مورد حمایت قرار گرفت،[۶] از مهری استفاده کرد که یک هلال ماه و ستاره را به تصویر می‌کشد که به رنگ‌های پرچم لیبی (قرمز، سیاه و سبز) نشان داده شده بود. اسامی شورا المجلس الوطنی الانتقالی (المجلس الوطانی الانتقالی، «شورای ملی انتقالی») و ایالت لیبیا (لیبیا، لیبی) به عربی و انگلیسی نمایش داده می‌شود.[۷]

دفتر نخست‌وزیر موقت و ادارات دولت موقت از مهر متفاوتی استفاده کردند. شارژ اصلی این نشان، نقشه کلی لیبی در طراحی پرچم لیبی است.

لیبی تحت کنگره ملی عمومی (۲۰۱۲–۲۰۱۴)[ویرایش]

کنگره ملی عمومی که بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به عنوان قوه مقننه لیبی فعالیت می‌کرد، یک هلال ماه و ستاره را به تصویر کشیده بود که نام کنگره را به عربی و انگلیسی احاطه کرده بود. از آن برای تأیید اسناد صادر شده و قوانین تصویب شده توسط کنگره استفاده می‌شد.[۸]

یک نشان نیز برای مقاصد دولتی پذیرفته شد و اساس مهرهای مورد استفاده دفتر نخست‌وزیر و ادارات دولت لیبی را تشکیل داد. این نشان متشکل از یک هلال ماه و ستاره بود که با شاخه‌های زیتون احاطه شده بود، شبیه به آنهایی که روی نشان سازمان ملل یافت می‌شود.[۹]پ

لیبی زیر نظر مجلس نمایندگان (۲۰۱۴–۲۰۱۶)[ویرایش]

مجلس نمایندگان که در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و در حال حاضر در طبرق مستقر است، مهری را برای استفاده رسمی پذیرفته است. این یک هلال ماه، طاق‌ها و نام مجلس نمایندگان را به انگلیسی و عربی به تصویر می‌کشد.[۱۰] مهرها و نشان‌هایی که در دوره کنگره ملی عمومی برای دولت لیبی به تصویب رسید، در این دوره همچنان مورد استفاده قرار گرفتند.

لیبی تحت حکومت وفاق ملی (۲۰۱۶–۲۰۲۱)[ویرایش]

دولت وفاق ملی در نتیجه توافقنامه سیاسی لیبی که در دسامبر ۲۰۱۵ امضا شد تشکیل شد و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تنها دولت قانونی لیبی تأیید شد.[۱۱] دولت وفاق ملی از مهری استفاده می‌کند که نام آن و نام دولت را به زبان عربی و انگلیسی در اطراف هلال ماه و ستاره نشان می‌دهد.

نمادهای دولت رقیب مستقر در طبرق (۲۰۱۶–۲۰۲۱)[ویرایش]

یک دولت رقیب مستقر در طبرق در طبرق تحت هدایت واقعی فیلد مارشال خلیفه حفتر تشکیل شد و از نشانی که شاهین قریش و یک سپر را نشان می‌داد استفاده کرد.

لیبی تحت حکومت وحدت ملی (۲۰۲۱–اکنون)[ویرایش]

در مارس ۲۰۲۱ پس از نشست‌های مجمع گفتگوی سیاسی لیبی، دولت وحدت ملی تشکیل شد. حکومت وحدت ملی یک مهر رسمی شامل هلال ماه و ستاره و احاطه شده با کلمات عربی: حکومة الوحدة الوطنیة – دولة لیبیا به تصویب رسانده است. «دولت وحدت ملی - دولت لیبی».[۱۲] این مهر توسط عدل العکاری طراحی شده است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "أنتخابات 24 دیسمبر 2021 – تنویه المکتب الإعلامی لقد تقرر سحب الشعار الذی أعلن سابقاً فوزه بالترتیب الأول، واختیار الشعار الفائز بالترتیب الثانی للمصم "عدلی العکاری" وعدّه صاحب المرکز الأول، واعتماده لیکون شعارها الرسمی #المکتب_الإعلامی #حکومة_الوحدة_الوطنیة". Facebook (به انگلیسی). Retrieved 2021-10-20.
  2. "Libya's new biometric passport officially revealed |". LibyaHerald.com. 8 February 2013. Retrieved 2014-08-12.
  3. https://www.facebook.com/NUGlibya/photos/a.113957716765136/273554660805440/ [منبع تولیدشده توسط کاربر]
  4. "المکتب الإعلامی لرئیس حکومة الوحدة الوطنیة on Facebook". Facebook. Archived from the original on 30 March 2024. Retrieved 30 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  5. Hesmer, K. -H.
  6. "UN approves Libya seat for NTC". Al Jazeera, Doha. Retrieved 17 September 2011.
  7. "The Transitional National Council". feb17.info. Archived from the original (JPG) on March 12, 2012.
  8. "General National Congress". gnc.gov.ly. Archived from the original on September 23, 2012. Retrieved 2023-09-19.
  9. "الحکومة اللیبیة المؤقتة". Pm.gov.ly. Retrieved 2015-08-11.
  10. "HoR | House of Representatives of Libya (مجلس النواب اللیبی)".
  11. "Unanimously Adopting Resolution 2259 (2015), Security Council Welcomes Signing of Libyan Political Agreement on New Government for Strife-Torn Country". United Nations. 23 December 2015. Archived from the original on 30 January 2016.
  12. https://www.facebook.com/NUGlibya/photos/a.113957716765136/273554660805440/ [منبع تولیدشده توسط کاربر]
  1. Following the collapse of the Gaddafi regime in the Libyan Civil War.

پیوند به بیرون[ویرایش]