ناسی لمک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ناسی لمک
بخشغذای اصلی، معمولاً صبحانه یا ناهار
خاستگاهمالزی[۱][۲][۳][۴][۵]
خوراک ملی وابستهآشپزی مالزیایی، و بخشی از آشپزی سوماترا در اندونزی، (مدان، ریائو و جزایر ریائو), سنگاپور، برونئی، میندانائو و تایلند جنوبی
سازندهآشپزی مالزیایی
دمای سروگرم یا دمای اتاق
مواد اصلیبرنج پخته شده در شیر نارگیل با برگ پاندانوس آماریلیفولیوس همراه با سمبل، ماهی خشک، خیار و دورچین

ناسی لمک (مالایی: Nasi lemak) غذای برنج نارگیل که در شیرنارگیل و داخل برگ پاندان پخته می‌شود. این غذا معمولاً در مالزی پیدا می‌شود و غذای ملی این کشور است.

تنوع[ویرایش]

نوع سنتی مالزیایی[ویرایش]

نوع سنتی مالزیایی همراه با تخم‌مرغ نیمرو و مرغ سرخ‌شده

در سنتی‌ترین روش این غذا همراه با سس سمبل، ماهی خشک، بادام زمینی و تخم‌مرغ آب پز سرو می‌شود. اما دکه‌های فروش غذا معمولاً آن را همراه با تخم‌مرغ نیمرو و انواع سس سمبل مثل سس ماهی و سس اسکویید بعلاوه گوشت یا مرغ رندانگ یا حتی مرغ سرخ‌شده سرو می‌کنند.

قسمت ویژه این غذا برنج آن است که با شیرنارگیل تازه پخته می‌شود.

نوع هندی مالزیایی[ویرایش]

نوع هندی مالزیایی شبیه نوع مالایی است با این تفاوت که چون هندی‌ها هندو هستند از گوشت گاو استفاده نمی‌کنند و همچنین آن را همراه خورش کاری و نیز رندانگ هندی آماده می‌کنند.

نوع چینی مالزیایی[ویرایش]

با وجود اینکه فروش ناسی لمک در رستوران‌های چینی چندان متداول نیست اما نوع غیر حلال آن که با گوشت خوک آماده می‌شود در برخی رستوران‌های شهرهایی مثل ملاکا و کوالالامپور وجود دارد.

نوع سنگاپوری مالایی[ویرایش]

نوع سنگاپوری از سایر انواع شیرین‌تر و کمتر تند است. از آنجا که سس سمبل از اجزای اصلی این غذاست آن را کمتر تند می‌کنند تا طعم نارگیل در برنج تحت شعاع قرار نگیرد. دورچین‌ها تقریباً همانند نوع مالزیایی است فقط تخم‌مرغ پخته کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع سنگاپوری چینی[ویرایش]

با وجود نگه داشتن بوی ملایم برگ پاندان، برخی طعم‌های دیگر هم به غذا اضافه می‌شود از قبیل ران مرغ، سوسیس مرغ و برخی گیاهان و انواع گوشت و مرغ چینی. در برخی موارد برنج نیز همچون برگ دور آن سبزرنگ است که این رنگ از طریق افروده عصاره پاندان به برنج تامین می‌شود.

نوع تایلندی[ویرایش]

در نوع تایلندی این غذا سس تام یام به آن افزوده شده است.

نوع گیاهخواری[ویرایش]

در برخی موارد فروشندگان ماهی خشک را با نوع گیاهی مشابه ماهی خشک جایگزین می‌کنند و این غذا را به صورت کاملاً گیاهی عرضه می‌نمایند.

منابع[ویرایش]

  1. "#CNNFoodchallnge: What's your national dish? | CNN Travel". CNN Travel (به انگلیسی). 2015-09-18. Retrieved 2018-11-16.
  2. Teh, Eng Hock (2009-09-17). "Laksa and nasi lemak among our pride, says Yen Yen". www.thestar.com.my. Archived from the original on 16 November 2018. Retrieved 2018-11-16.
  3. Ahmad, Aida (2014-11-19). "Nasi lemak - once a farmer's meal, now Malaysia's favourite". www.thestar.com.my. Retrieved 2018-11-16.
  4. "Malaysia's top 40 foods". CNN Travel (به انگلیسی). 2017-11-30. Retrieved 2018-11-16.
  5. Ram, Sadho (2014-05-18). "Ipoh-Born Ping Coombes Wins MasterChef 2014 By Cooking Nasi Lemak And Wanton Soup". SAYS.com (به انگلیسی). Retrieved 2018-11-16.

پیوند به بیرون[ویرایش]