مهدی پاشازاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهدی پاشازاده
اطلاعات شخصی
نام کامل مهدی پاشازاده
زادروز ۲۷ دسامبر ۱۹۷۳ ‏(۵۰ سال)
زادگاه محله عباسی تهران ، ایران
قد ۱٫۸۵ متر
پست مدافع میانی
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۹۲–۱۹۹۸ استقلال ۱۳۴ (۱۵)
۱۹۹۸–۱۹۹۹ بایرلورکوزن ۰ (۰)
۱۹۹۹–۲۰۰۰ اس‌سی‌فورتوناکلن ۳ (۰)
۲۰۰۰–۲۰۰۳ استقلال ۷۷ (۴)
۲۰۰۳–۲۰۰۴ راپیدوین ۲۸ (۳)
۲۰۰۴–۲۰۰۵ اشتورم‌گراتس ۱۳ (۰)
۲۰۰۵–۲۰۰۷ آدمیراواکرمودلینگ ۳۳ (۴)
تیم ملی
۱۹۹۷–۱۹۹۸ ایران ۱۲ (۰)
دوران مربیگری
۲۰۰۶–۲۰۰۷ آدمیراواکرمودلینگ (دستیار)
۲۰۰۷–۲۰۱۰ آدمیراواکرمودلینگ (دستیار)
۲۰۱۰–۲۰۱۲ گسترش‌فولادسهند نوین
۲۰۱۲ پارسه
۲۰۱۳–۲۰۱۵ شهرداری‌تبریز
۲۰۱۵ آلومینیوم‌اراک
۲۰۱۵–۲۰۱۶ پارس‌جنوبی‌جم
۲۰۱۶ راه‌آهن
۲۰۱۷ آلومینیوم‌اراک
۲۰۱۷ نساجی قائمشهر
۲۰۱۸ شاهین بوشهر
۲۰۱۸ بادران
۲۰۱۹ شهرداری‌ماهشهر
۲۰۱۹ سرخپوشان پاکدشت
۲۰۱۹–۲۰۲۰ شهرداری‌ماهشهر
۲۰۲۰ سپیدرود
۲۰۲۰ شاهین بوشهر
۲۰۲۰-۲۰۲۱ پاس همدان
۲۰۲۱ چوکا تالش
۲۰۲۴-تاکنون فولاد هرمزگان
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

مهدی پاشازاده (زاده ۶ دی ۱۳۵۲ در شهر ری) کاپیتان سابق باشگاه فوتبال استقلال تهران و تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی تیم فوتبال فولاد هرمزگان در لیگ دسته دوم فوتبال است.[۱][۲][۳][۴][۵][۶]

سوابق باشگاهی[ویرایش]

مهدی پاشازاده برای تیم‌هایی از جمله استقلال، بایرلورکوزن و آدمیرا واکر بازی کرده بود. وی همچنین سابقه سرمربی‌گری در تیم‌های گسترش فولاد سهند، پارسه و شهرداری تبریز و باشگاه فوتبال آلومینیوم اراک و بادران را دارد. او در بازی تاریخی ایران و استرالیا که منجر به صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه شد، بازی بسیار درخشانی داشت و به عنوان یکی از بهترین بازیکنان زمین شناخته می‌شود.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

دوران مربیگری[ویرایش]

مدرک مربیگری

مهدی پاشازاده، اولین ایرانی ای بود که بالاترین مدرک مربیگری‌ جهان یعنی A یوفا رو در یک دوره چهار ساله کسب کرد بعد از او این اواخر تنها وحید هاشمیان موفق به کسب این مدرک سخت و معتبر شد.

سابقه مربیگری

او مربی گری رو در سال ۲۰۰۶ با دستیاری در تیمِ آدمیرا واکر در لیگ دو اتریش شروع کرد،او به همراه آن تیم بعد از دوسال به سطح اول فوتبال اتریش صعود کرد و تا سال ۲۰۱۰ دراین تیم بود.

او ۲۰۱۰ به ایران بازگشت و تا کنون سال ۲۰۱۹ طی ۹ سال، با چهار تیم مختلف از دسته دوم به دسته اول فوتبال ایران صعود کرد و دو تیم هم از دسته سوم به دسته دوم آورد.

گسترش فولادسهند

وی به همراه گسترش فولادسهند به از لیگ دسته دوم به لیگ آزادگان صعود کرد و سال بعد تیم گسترش فولادسهند امتیاز خودش را به دلیل مشکلات مالی فروخت و از تیمداری انصراف داد.

شهرداری تبریز

وی به همراه تیم فوتبال شهرداری تبربز در فصل ۹۳-۱۳۹۲ عنوان نایب قهرمانی لیگ دسته دوم فوتبال را کسب کرد و به لیگ آزادگان صعود کرد.

آلومینیوم اراک

به همراه تیم فوتبال آلومینیوم اراک در فصل ۹۴-۱۳۹۳ عنوان قهرمانی لیگ دسته دوم فوتبال را کسب کرد و به لیگ آزاگان صعود کرد.

شاهین بوشهر

مهدی پاشازاده در هفته های آخر لیگ نوزدهم به عنوان سرمربی تیم رده آخری شاهین بوشهر در لیگ برترفوتبال انتخاب شد و با همین تیم به لیگ آزادگان سقوط کرد.

ماشین سازی

او در اسفند ۹۹ با مسئولان ماشین سازی برای نیم فصل دوم بیستمین دوره از لیگ برتر به توافق رسید. مهدی پاشازاده در دومین سابقه لیگ برتری خود باز هم با تیم قعر جدولی لیگ، به توافق رسید.

شهدای ساری

وی در دی ماه ۱۴۰۲ پاشازاده با تیم رده آخری شهدای ساری در لیگ دسته دوم به توافق رسید که بعد از دو روز از سرمربیگری این تیم انصراف داد.

فولاد هرمزگان

بعد از انصراف پاشازاده از هدایت تیم شهدای ساری، حدود ۴۰ روز بعد پاشازاده با عقد قراردادی به عنوان سرمربی تیم فولاد هرمزگان که در رتبه هفتم لیگ دسته دوم بود انتخاب شد.

افتخارات[ویرایش]

به عنوان بازیکن

افتخارات ملی

افتخارات فردی

  • دوبار دعوت شدن به تیم منتخب جهان

افتخارات به عنوان سرمربی[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

مهدی پاشازاده در اینستاگرام

منابع[ویرایش]

  1. کاپیتان سابق استقلال دوباره روی نیمکت مربیگری
  2. "Mehdi Pashazadeh became the sports deputy of Esteghlal Club". Iran International (به انگلیسی). 2023-08-23. Retrieved 2023-08-24.
  3. "Mehdi Pashazadeh". Tehran Times (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-24.
  4. https://www.footballdatabase.eu/en/player/details/15703-mehdi-pashazadeh. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  5. www.eurosport.com https://www.eurosport.com/geoblocking.shtml. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۲۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  6. «Mehdi Pashazadeh :: Mehdi Pashazadeh :: Statistics :: Titles :: History (Timeline) :: Goals Scored :: Fixtures :: Results :: News & Features :: Videos :: Photos :: playmakerstats.com». www.playmakerstats.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۲۴.
  7. "Mehdi Pashazadeh Appointed Machine Sazi Coach - Sports news". Tasnim News Agency (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-24.
  8. «Statistics: Iran [ Team Melli]». www.teammelli.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۲۸.
  9. "Managerial career of Mehdi Pashazadeh". www.besoccer.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-28.
  10. «Mehdi Pashazadeh :: Mehdi Pashazadeh :: Statistics :: Titles :: History (Timeline) :: Goals Scored :: Fixtures :: Results :: News & Features :: Videos :: Photos :: playmakerstats.com». www.playmakerstats.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۲۸.
  11. «Mehdi Pashazadeh stats and ratings | Sofascore». www.sofascore.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۲۸.
  12. «Reza Hosseini :: Seyed Mohammad Reza Hosseini :: Statistics :: Titles :: History (Timeline) :: Goals Scored :: Fixtures :: Results :: News & Features :: Videos :: Photos :: playmakerstats.com». www.playmakerstats.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۲۸.
  13. "Mehdi Pashazadeh Stats, Goals, Records, Assists, Cups and more". FBref.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-28.