مهداد زند کریمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مهداد زند کریمی آهنگساز، ترانه‌سرا، تنظیم‌کننده و تهیه‌کننده موسیقی پاپ ایرانی مقیم لس‌آنجلس است.

مهداد زند کریمی
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدمهداد زند کریمی
زاده۲۸ آبان ۱۳۴۲ تهران
ژانرموسیقی پاپ
ساز(ها)کیبورد، پیانو گیتار و درامز
سال‌های فعالیت۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷
۲۰۱۹ تا کنون
اعضاریموت ملودیز
اعضای پیشینبلکتس
سازهای اصلی
کیبورد، پیانو گیتار و درامز
بنیانگذارشرکت mzm
جایزه(ها)مقام اول مسابقه پیانو مدارس شمیرانات سال ۱۳۵۵
وبگاه

زندگی‌نامه[ویرایش]

مهداد نوه ارشد محمد شب‌پره، آهنگساز، ترانه‌سرا و یکی از بنیان‌گذاران سینما و تئاتر ایران است. از آنجایی که خانواده نزدیک او شهبال شب‌پره، شهرام شب‌پره و شهنام شب‌پره (از اولین اعضای گروه بلک کتس در ایران) و شهناز شب‌پره مادر مهداد (فارغ‌التحصیل کنسرواتوار پیانو از آلمان) همه در رشته موسیقی فعالیت دارند، به نوعی علاقه و استعداد او در موسیقی موروثی است.

او در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. ۸ ساله بود که برای بار اول و مدت سه سال از ایران خارج شد. پس از بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در دوره راهنمایی و نظری، در سال ۱۳۵۸ برای دومین بار از ایران خارج و به شهر لندن در انگلستان مهاجرت کرد. ضمن تحصیل در دبیرستان و سپس دانشگاه در رشته مهندسی مشغول به فراگیری نوازندگی ارگ، گیتار، آهنگسازی و ترانه‌سرایی بود.[۲]

تحصیلات[ویرایش]

پس از دریافت مدرک مهندسی مکانیک از انگلستان، دوره تخصصی برنامه‌ریزی ماشین آلات صنعتی و رباط را به اتمام رساند.

در همین مدت، فراگیری زبان فارسی را در انگلستان ادامه داد و موفق به دریافت مدرک معادل فوق دیپلم در ادبیات فارسی گردید.

الفبای موسیقی را با استفاده از کتاب و با تلاش خود فراگرفت و در برخی از موارد از خانواده خود به‌خصوص شهبال شب‌پره و محمد اوشال برای بهبود کمک می‌گرفت. در زمینه ترانه‌سرایی و آشنایی با دستگاه‌های موسیقی ایرانی راهنمای او محمد شب‌پره بود.

در حرفه مشاورت مالی نیز با اخذ مدرک ChFC و CLU به عنوان مشاور مالی ثبت شد.

نوازندگی[ویرایش]

سازها کیبورد، گیتار، درامز

از سن پنج سالگی با ملودیکا نغمه‌هایی را می‌نواخت ولی به‌طور جدی این هنر را دنبال نمی‌کرد و جسته و گریخته به عنوان سرگرمی با این ساز دست و پنجه نرم می‌کرد. با چند سال وقفه، در سن دوازده سالگی نواختن ارگ را شروع کرد ولی باز هم بدون معلم و متد خاص.

نواختن گیتار کلاسیک را در ایران نزد ایرج کنعانی یکی از دوستان پدرش که متد فشرده‌ای برای تعلیم گیتار ابداع کرده بود فراگرفت.

نواختن درامز را با سرپرستی شهبال شب‌پره آموخت.

غرض او صرفاً تفریح و فراگیری نحوه نواختن آهنگ‌های دلخواهش بود و قصد ورود به حرفه موسیقی نداشت.

آشنایی او با فرنوش بهزاد یکی از موسیقیدانان ایرانی در لندن سبب شد که او نوازندگی را کمی جدی تر بگیرد و در چند کنسرت بزرگ به عنوان نوازنده کیبورد اول شرکت کند.

ضمن اجرای کنسرتهای متفاوت در لندن به همراهی طوفان، شهرام صولتی و حسن شماعیزاده، به دعوت فرنوش بهزاد در رویال آلبرت هال و همرسمیت پاله لندن به همراه ارکستر بزرگ فرنوش بهزاد با هنرمندان نامی شهرام شب‌پره، شهره صولتی و مرتضی برجسته برنامه اجرا کرد.

مهاجرت به آمریکا[ویرایش]

در سال ۱۹۸۷ میلادی با مهاجرت ایالات متحده آمریکا ساکن لس آنجلس شد.

شروع فعالیت حرفه ای[ویرایش]

به دعوت شهبال شب‌پره به عنوان نوازنده کیبور اول وارد گروه بلک کتس شد و به رهبری شهبال شب‌پره به همراهی دیوید بتسام و، پیر نقلی و پیروز پاینده آزاد اولین گرو بلک کتس خارج از ایران در سال ۱۹۸۷ در آمریکا شکل گرفت.

در سال ۱۹۸۸ اولین کار حرفه ای خود را در زمینه آهنگسازی، ترانه‌سرایی و تنظیم ارکستر با موری کرمی خواننده جدید در آلبوم کلام عشق شروع کرد. در این آلبوم سه تنظیم و دو ترانه و آهنگ از ساخته‌های او جای دارد. این آلبوم در سال ۱۹۸۹ از طرف شرکت ترانه به بازار عرضه شد.

آشنایی با برنامه‌ریزی کامپیوتر، به او توانایی تنظیم ارکستر و سازهای الکترونیک را با کامپیوتر از طریق استفاده از MIDI را داد که در زمان خود نحوه جدید ضبط آهنگ‌ها بود. این روش چند سال بعد در بین تنظیم کننده‌های دیگر ایرانی، متداول شد.

تنظیم آهنگ نامهربون برای فتانه، اصفهان برای معین[۱] و باز سازی آهنگ محلی زینو برای فرزین نام او را به عنوان تنظیم کننده جوان و صاحب سبک در میان هنرمندان لس آنجلس رایج کرد. نکته جالب کار او ساختن پیش‌درآمد یا اورتور مخصوص به خود و متفاوت بر روی این آهنگها بود که ربطی به سازنده آهنگ نداشت.

در اوایل سال ۱۹۹۱، با عرضه آهنگ دل ای دل با صدای لیلا فروهر در آلبوم هدیه پخش شرکت کلتکس، به دلیل نوآوری در ریتم شش هشتم سبک جدیدی را در موسیقی پاپ ایرانی ارائه داد که نظیرش قبل از آن تاریخ در هیچ آهنگی نبود و این ریتم به عنوان “ریتم مَدی" که نام مستعار او در میان دوستان هست در میان علاقه‌مندان این سبک شناخته شد.[۳] در سالهای بعد با لیلا فروهر در آلبومهای شانس و تپش همکاری کرد.

در ادامه کار هنری در سال ۱۹۹۴ اولین آلبوم نوش آفرین در آمریکا را با نام دختر شاه پریون تهیه کرد که چهار آهنگ، ترانه و تنظیم از کارهای او بود. این آلبوم از طرف شرکت ملودی پروداکشن پخش شد.

موفقیت این آلبوم باعث همکاری با شیلا خواننده نو پا در سال ۱۹۹۵ شد. آلبوم تلخ و شیرین نخستین آلبوم شیلا بود که از طریق شرکت موسیقی MZM ام زد ام که متعلق به خود مهداد بود پخش شد. آلبوم‌های دوراهی با صدای شهرام شبپره و یک عشق با صدای طوفان نیز دو آلبوم دیگر بود که توسط مهداد تهیه و از همین شرکت روانه بازار شد.

کناره‌گیری از دنیای هنر[ویرایش]

از سال ۱۹۹۷ پس از واگذار کردن شرکت MZM, برای مدت ۲۳ سال به خواسته خودش از دنیای موسیقی کناره گرفت و آثاری را که در این مدت ساخته بود، منتشر نکرد. در این مدت کار روزانه خود را که برنامه‌ریزی مالی بود همچنان ادامه داد و هنوز هم در همان حرفه اشتغال دارد.

بازگشت به دنیای هنر[ویرایش]

در سال ۲۰۱۹ دوبار تصمیم به منتشر کردن آثار موسیقی خود گرفت.

هم‌اکنون با تأسیس گروه ریموت ملودیز دوره جدید فعالیت موسیقی خود را با انگیزه حمایت از جوانان مستعد ایرانی در سراسر دنیا آغاز نموده. اولین اثر جدید او با نام بهار خانوم به مناسبت عید نوروز ۱۳۹۹ در شبکه‌های تپش و دیگر شبکه‌های معتبر خارج از کشور پخش شد که هنرمندان ایرانی ساکن چهار قاره جهان در آن شرکت کردند.

علاوه بر تأسیس این گروه، در این دوره فعالیت، همکاری با چندین خواننده سرشناس ساکن لس آنجلس را آغاز نموده.[۴]

همکاری با دیگران[ویرایش]

در مدت اشتغال نیمه وقت به حرفه موسیقی، بیش از ۸۰ اثر برای خوانندگان نامی ایران مانند ویگن، معین، ستار، فتانه، لیلا فروهر، نوش آفرین، بهرام فروهر، شهرام کاشانی، شیلا، بیژن مرتضوی، ناهید، طوفان، حسن شماعی‌زاده[۲]و شهرام شب‌پره ساخت و تنظیم کرد.[۵]

آثار مورد توجه[ویرایش]

از میان این آثار، آهنگ دل ای دل و مادر بزرگ با صدای لیلا فروهر، آهنگ اصفهان با صدای معین، دلکم با صدای ناهید و شهرام، نامهربون با صدای فتانه، دستتو بذار تو دستم با صدای حسن شماعی زاده، عشق تابستانی و چشم پلنگ با صدای شهرام شب‌پره بیش از کارهای دیگر او مورد توجه قرار گرفت. با بازدید از #مهداد و #مهداد_زند_کریمی در اینستاگرام می‌توان به میزان علاقه مردم در پستهای روزانه آنها پس از گذشت اینهمه سال پی برد

از نظر تهیه کل آلبوم، آلبوم دوراهی با صدای شهرام شبپره دارای ویژگی خاص بود. آلبوم دختر شاه پریون با صدای نوش آفرین، و یک عشق با صدای طوفان اولین آلبوم این دو هنرمند پس از سالها سکوت، در آمریکا بود و آلبوم تلخ و شیرین با صدای شیلا، نخستین آلبوم منتشر شده از این هنرمند بود.

سبک و ویژگی کار[ویرایش]

سبک جدید و ریتم به‌خصوص کارهای او مورد بسیار مورد توجه گرفت که در بسیاری از آهنگ‌های شاد ایرانی منتشر شده بعد از سال ۱۹۹۱ به گوش می‌رسد. یک نمونه بارز این ویژگی آهنگ نامهربون ساخته شماعی زاده با اجرای فتانه هست. این آهنگ دارای دو نسخه با تنظیم‌های متفاوت هست. یک تنظیم که فایل صوتی آن پخش نشد و فقط یک ویدیو از برنامه نوروزی تلویزیونی در کانال یوتیوب شرکت ترانه دارد، و نسخه اصلی تنظیم مهداد که در آلبوم گل و آتش فتانه از طرف شرکت ترانه در سال ۱۳۷۰ منتشر شد. با توجه به این دو تنظیم مختلف، هر شنونده ای درک می‌کند که وجه مشابه این دو تنظیم فقط در قسمتهای با کلام این دونسخه هست که ساخته شماعی زاده می‌باشد. موسیقی بدون کلام داخل این دونسخه ساخته هر کدام از تنظیم کننده گان هست. این آهنگ جزو آهنگ‌هایی هست که هنوز بعد از گذشت سالها از انتشار آن هنوز در محافل پخش می‌شود.

در زمینه تنظیم آهنگ‌های ربع پرده دار نیز با استفاده از سازهای بادی در تنظیم و خط باس به‌خصوص فضای دیگری در این کارها ایجاد کرد. دو نمونه از این کارها آهنگ زینو با صدای فرزین و آهنگ چادر با صدای مهرداد آسمانی هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفتند. او از معدود کسانی در موسیقی پاپ ایران هست که سه رکن اصلی یک اثر معروف را، یعنی ترانه، آهنگ و تنظیم را به تنهایی خلق کرده‌اند و توانسته‌اند آثاری ماندگار و پر طرفدار به آرشیو موسیقی ایران اضافه کنند.

لیست آهنگ‌ها[ویرایش]

آثار منتشر شده تا سال ۱۹۹۷ میلادی

خواننده نام ترانه تنظیم آهنگسازی ترانه‌سرایی
معین اصفهان[۱] آری
بابا آری
نوش‌آفرین آشنا آری آری آری
دختر شاه پریون آری آری آری
یواش یواش آری آری آری
عاشق آری آری آری
جاده آری
حسن شماعی زاده ساعت ۷ شب آری
با تو بیدار می‌شم آری
از خونه بیرون بیا آری
دستتو بذار تو دستم آری
چشم و ابرو آری
عشق آری
شهرام شب‌پره عشق تابستونی آری آری
هنوزم می‌خوامت آری آری آری
چشم پلنگ آری
چیلی پوم آری
دوراهی آری
آخرین بوسه آری
موندنی نیستم آری
نامه آری
شهر قصه آری
لیلا فروهر دل ای دل[۳] آری آری آری
با دلم قهر نکن[۳] آری آری آری
عشق تازه[۳] آری آری آری
خواب[۳] آری آری آری
شانس[۳] آری آری آری
مادربزرگ[۳] آری آری آری
تپش[۳] آری
ناهید (خواننده) دلکم آری
عشق اول آری
ویگن یکتا آری
نامهربان آری
شیلا (خواننده) آره یا نه آری آری آری
تلخ و شیرین آری آری آری
خوب و بد آری آری آری
افسونگر آری آری آری
یارت نمی شم آری آری آری
دیدار آری آری آری
ذره ذره آری آری آری
هوس آری
مهمون آری
فتانه نامهربون آری
داوود بهبودی نازنین[۴] آری آری آری
فرخ (خواننده) دختر ایرونی آری آری آری
دخت بندر آری آری آری
حالتیه آری
گلی جون آری
مهرداد آسمانی چادر آری
فرزین (خواننده) زینو آری بازسازی
گروه Boys نازنین آری
شراره خاوری کولی آری
یه دل دارم آری
بهرام فروهر عاشق دیوانه آری
بدری همت‌یار جان جان آری آری
تپلک آری آری آری
شهرام کاشانی نامه آری آری آری
پریشون آری آری آری
دختر ایرونی آری آری آری
پرسون پرسون آری
منصور (خواننده) حساب زندگی آری
ستار قاصد عشق آری
آرتوش مدلی آری
سوزان روشن مردم‌آزار آری آری آری
بیژن مرتضوی منتظر آری
دلارام (خواننده) به من نگو آری
ارژنگ سرسپرده آری
باغ ترانه آری
مُری کلام عشق آری آری آری
دیدار آری آری آری
برگرد برو آری
طوفان یک مرد آری آری آری
یک بانو آری آری آری
یک شب آری آری آری
یک محله آری
یک عشق آری

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «معین (آلبوم اصفهان)». moein.ca. دریافت‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۲۰.[پیوند مرده]
  2. «بیوگرافی حسن شماعی زاده». دریافت‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۲۰.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ ۳٫۵ ۳٫۶ «بیوگرافی لیلا فروهر». iransanat.com. دریافت‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۲۰.
  4. «داوود بهبودی». bld.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ مه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۲۰.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]