مدرسه گلشن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مدرسه گلشن
مدرسه گلشن نیشابور
نوعاثر تاریخی، ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تخریب شده
بنیانگذاری شدهدوره تیموری
موقعیتنیشابور، خیابان امام خمینی (نیشابور)

بنای حوزه علمیه گلشن مربوط به دوره تیموریان است و در نیشابور، خیابان امام خمینی (پهلوی سابق) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۱۰ با شمارهٔ ثبت ۶۷۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

مدرسه گلشن یکی از مدارس قدیمی نیشابور است که از حوزه‌های علمیه نیشابور و خراسان به حساب می‌آمده‌است. مجموعه مدرسه تاریخی گلشن نیشابور بنایی مربوط به دوره تیموریان که در فهرست آثار تاریخی ایران نیز به ثبت رسیده در سال ۱۳۸۹ دو بار در معرض تخریب کامل قرار گرفت.

مدرسه تاریخی گلشن تنها مدرسه تاریخی باقیمانده در شهر نیشابور متعلق به دوره تیموری در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری و طراحی این مدرسه، بخش‌های مختلفی از هنرها را در خود گنجانده است. در پیکره آن معماری دوران تیموری، صفویه و پهلوی استفاده شده است. مدرسه گلشن از دو ایوان اصلی و حجره‌های متعدد تشکیل شده و در ۱۰ دی ماه ۱۳۸۱ به شماره ۶۷۴۲ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. هیئت امنای مدرسه نیز مطابق تعهدنامه شماره ۱۳۶۵ مورخ ۳ اسفند ۱۳۸۵ متعهد شده‌اند که همواره با سازمان میراث فرهنگی در تعمیر و بهسازی آن هماهنگ باشند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.