مجمع پارلمانی ناتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجمع پارلمانی ناتو
کوته‌نوشتNATO PA
بنیان‌گذاری۱۹۵۵
گونهپارلمان بین‌المللی
مکان
رئیس
میخال شزربا ( لهستان)
نائب رئیس
مارکوس پرسترلو ( پرتغال)
کیوان جونز ( بریتانیا)
لیندا سانچز ( ایالات متحده آمریکا)
Nicu Falcoi ( رومانی)
تئو فرانکن ( بلژیک)
دبیرکل
روکساندرا پوپا
سازمان مادر
ناتو
وبگاه

مجمع پارلمانی ناتو (انگلیسی: NATO Parliamentary Assembly) به‌‌عنوان سازمان مشورتی بین پارلمانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی عمل می کند. رئیس فعلی آن میخال شزربا از لهستان است که از سال ۲۰۲۳ در این سمت فعالیت می‌کند. دبیرکل فعلی آن نیز روکساندرا پوپا است.

عملکرد[ویرایش]

a large baroque yellow and gold room with a stage on the left and long tables filled with men and women in suits on the right.
نشست مجمع پارلمانی ناتو در لندن

مجمع پارلمانی ناتو متشکل از ۲۷۴ نماینده از ۳۱ کشور عضو ناتو است. [۱]

اعضای مجمع پارلمانی ناتو توسط پارلمان‌های خود و بر اساس رویه ملی و حزبی خود انتخاب و معرفی می‌شوند. بنابراین این مجمع طیف وسیعی از عقاید سیاسی گوناگون را نمایندگی می‌کند.

اعضا[ویرایش]

۲۷۴ نماینده از ۳۱ کشور عضو به شرح زیر است:[۲] ستون پایانی تعداد نمایندگان (بدون حق رأی) از کشورهای وابسته به ناتو را نشان می‌دهد.

گروه ویژه مدیترانه و خاورمیانه[ویرایش]

مجمع در سال ۱۹۹۵ یک گروه ویژه مدیترانه‌ای را با هدف آغاز گفتگو‌های سیاسی با قانونگذاران کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد کرد. این برنامه به‌تدریج گسترش یافت و مجمع پارلمانی ناتو اکنون روابطی را در سطوح مختلف با بسیاری از پارلمان‌ها در سرتاسر منطقه مدیترانه، شمال و مرکز آفریقا و منطقه خاورمیانه برقرار کرده است.

این گروه سه بار در سال در کشورهای عضو ناتو یا منطقه تشکیل جلسه می‌دهد. این نشست‌ها به دنبال افزایش آگاهی پارلمان ناتو از مشکلات منطقه، ترویج گفتگو‌های سیاسی بین نمایندگان پارلمان و به اشتراک گذاشتن تجارب بین اعضای پارلمان‌های مربوطه است.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]