فسفاتیدیل‌سرین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فسفاتیدیل‌سرین

Components of phosphatidylserines:
Blue, green: variable fatty acid groups
Black: glycerol
Red: phosphate
Purple: serine
شناساگرها
کم‌اسپایدر none N
دراگ‌بانک DB00144
KEGG C02737
ChEBI CHEBI:18303 ✔Y
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
 N (بررسی) (چیست: ✔Y/N؟)
Infobox references

فسفاتیدیل‌سرین (به انگلیسی: Phosphatidylserine) با فرمول شیمیایی C13H24NO10P یک فسفولیپید غشایی با شناسه پاب‌کم ۴۴۵۱۴۱ است. که جرم مولی آن ۳۸۵٫۳۰۴ g/mol می‌باشد.

فسفاتیدیل سرین( PS )[ویرایش]

فسفاتیدیل سرین ماده طبیعی است که باعث انعطاف‌پذیری غشای سلول‌ها می‌شود؛ در نتیجه سلول‌های عصبی می‌توانند به راحتی با هم ارتباط داشته باشند. همچنین سلول‌های مغزی را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و تولید استیل کولین را تحریک می‌کند.

در سنین جوانی PS کافی در بدن تولید می‌شود ولی بعد از ۴۰ سالگی، تولید آن کم می‌شود و بدن نیاز به مکمل دارد.تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کهPS مشکلات مربوط به حافظه را در کسانی که تازه دچار آلزایمر شده اند، بهبود می‌بخشد.دوز توصیه شده ۱۰۰ میلی گرم در روز است.

یک مکمل رژیمی است که  به عنوان درمان بالقوه‌ی، بیماری آلزایمر و سایر مشکلات حافظه مورد توجه قرارگرفته‌است. نتایج چند بررسی که با فسفاتیدیل سرین انجام شده، حاکی از منافع آن بوده و سبب بهبود توان‌ها و رفتارهای شناختی شده‌است. اما بهبودی حافظه فقط چند ماهی به  طول انجامیده و درافرادی دیده شده‌است که دارای حداقل شدت نشانه‌ها بوده‌اند.

درآغاز، مکمل‌های فسفاتیدیل سرین ازیاخته‌های مغز گاو تهیه می‌شد. اما،از آنجا که نگرانی‌هایی در مورد بیماری جنون‌گاوی وجود داشت، بسیاری از کارخانه‌های سازنده اکنون مکمل‌های فسفاتیدیل سرین را ازمشتقات سویا یا کلم تهیه می‌کنند. نتایج بررسی‌های آغازین، اگرچه امیدوارکننده بود ولی با مکمل‌های فسفاتیدیل سرین گاوی انجام شده بود. هنوز روشن نیست که آیا مکمل‌های فسفاتیدیل سرین گیاهی نیز دارای همان منافع باشند.

باید به‌خاطرداشت که سازمان غذا و داروی آمریکا بر مدارک مربوط به مضار و منافع بالقوهٔ فسفاتیدیل سرین یا هرنوع مکمل دیگر نظارت ندارد و به‌هرحال بهتر است پیش از شروع مصرف مکمل‌ها نظر پزشک را جویا شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «IUPAC GOLD BOOK». دریافت‌شده در ۱۸ مارس ۲۰۱۲.