فائوستا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فاوستا)
فائوستا
مجسمه سر زن
امپراتریس روم
تصدی۳۰۷–۳۲۶
زاده۲۸۹
رم
درگذشته۳۲۶ (سن ۳۷)
رم
همسر(ان)کنستانتین بزرگ
فرزند(ان)
دودماندودمان کنستانتین
پدرماکسیمیان
مادریوتروپیا

فائوستا (انگلیسی: Fausta؛ ۲۸۹ – ۳۲۶ (سن ۳۷)) اهل روم باستان و امپراتریس روم بود. او دختر ماکسیمیان و همسر دوم کنستانتین بزرگ بود که به دلایل نامعلومی کنستانتین او را اعدام و از همه سندهای رسمی (نفرین محو یادبود) حذف کرد. مورخان زوسیموس و یوآنس زوناراس گزارش دادند که او به دلیل زنای محصنه همراه با پسرخوانده‌اش کریسپوس در حمام بسیار داغ کشته شد.

خانواده[ویرایش]

فائوستا دختر ماکسیمیان بود. در سال ۳۰۷ ماکسیمیانوس برای امضای اتحاد بین آنها برای کنترل حکومت چهارنفره او را با کنستانتین بزرگ ازدواج کرد که همسرش مینروینا را به نفع او کنار گذاشت. فائوستا به عنوان خواهر امپراتور ماکسنتیوس در سقوط پدرشان نقش داشت. در سال ۳۱۰ ماکسیمیان در نتیجه یک توطئه ترور علیه کنستانتین درگذشت. ماکسیمیان تصمیم گرفت دخترش فائوستا را درگیر کند، اما او نقشه را برای شوهرش فاش کرد و ترور مختل شد. ماکسیمیان در ژوئیه همان سال با خودکشی یا ترور درگذشت.

فائوستا نزد کنستانتین ارجمند بود و دلیل بر لطف او این بود که در سال ۳۲۴[۱] او آگوستا اعلام شد.

دو پسرش امپراتور شدند: کنستانتین دوم، امپراتور روم،

، کنستانتیوس دوم، ر. ۳۳۷–۳۶۱، و کنستانس بزرگ، ر. ۳۳۷–۳۵۰. او همچنین سه دختر به دنیا آورد: کنستانتینا، هلنا (همسر ژولیان) و فائوستا. از این میان، کنستانتینا با پسر عموهای خود، اولاً هانیبالیانوس و ثانیاً کنستانتیوس گالوس ازدواج کرد و هلنا با امپراتور ژولیان ازدواج کرد.

در سال ۳۲۶ در دسنالیا (جشن بیست سال قدرت کنستانتین) لیسینیوس دوم، خواهرزاده کنستانتین، پسر فلاویا یولیا کنستانتیا اعدام می‌شود. همچنین در همین سال یبشنهاد تعیین زمان دقیق برای سم دادن و مرگ پسر کنستانتین کریسپوس از همسر اولش، از فوریه تا اکتبر ۳۲۶ متغیر است، و فائوستا مدت کوتاهی پس از آن به قتل می‌رسد.

سکوت رسمی نیز در نوشته‌ها رعایت شده‌است. اسقف یوسیبوس قیصریه، زندگی‌نامه نویس کنستانتین و معاصر این وقایع، وجود کریسپوس و فائوستا و همچنین مرگ آنها را در آخرین ویرایش تاریخ کلیسایی خود مانند زندگی کنستانتین پنهان می‌کند. او با این حال به «توطئه دیگری که توسط خویشاوندان خود امپراتور شکل گرفت» اشاره می‌کند که در مورد آن سکوت می‌کند.

انقراض دودمان کنستانتین در سال ۳۶۳ به نویسندگان اجازه می‌دهد تا جزئیات بیشتری را گزارش کنند. اوتروپیوس در حدود سال ۳۷۰ به صراحت می‌گوید: «[کنستانتین] ابتدا پسرش را که مردی نامدار، برادرزاده اش، که جوانی بی عیب و نقص بود، سپس فائوستا همسرش و در نهایت تعداد زیادی از دوستانش را کشت.»

نه مورخان و نه راهبان مسیحی قرن چهارم هیچ دلیلی برای تصمیمات کنستانتین ارائه نمی‌کنند. تنها قطعیت‌ها هویت قربانیان و دستور دهنده و همچنین تاریخ حوادث در سال ۳۲۶ است. سکه‌شناسان به پایان همزمان مسائل سکه و پولی با مشخصات کریسپوس یا فائوستا اشاره می‌کنند و بنابراین تاریخ ۳۲۶ را تأیید می‌کنند. از سوی دیگر، قطعی نیست که اعدام‌ها به هم مرتبط باشند.

سکوت رسمی درمورد داستان‌ها و حوادثی که خانواده امپراتوری را درگیر می‌کند برای مورخان باستانی قابل قبول نیست و می‌خواهند توضیحی به ظاهر قانع کننده برای خوانندگان خود ارائه دهند. از آنجایی که کنستانتین یک شخصیت کلیدی در تاریخ مسیحیت است، آنها با این داستان بر اساس اعتقادات خود رفتار می‌کنند، غیرمسیحیان علیه کنستانتین، مسیحی به نفع او هستند و با انکار و سپس پنهان کردن نوشته‌های دشمنان خود از او حمایت می‌کنند.

آگوستین یا امپراتورهای روم با یک حاشیه گرد با تاریخ نشان داده شده‌اند. یک: پدر و مادر کنستانتین بزرگ و خواهران و برادران ناتنی
سنت هلنافلاویا ماکسیمیانا تئودورا
فلاویوس دالماتیوسهانیبالیانوسفلاویا یولیا کنستانتیا
آناستازیاباسیانوس
گالاژولیوس کنستانتینوسباسیلینالیسینیوس دوماوتروپیاویریوس نپوتیانوس
هانیبالیانوسکنستانتیناکنستانسیوس گالوس
هلنانپوتیانوس


دو: فرزندان کنستانتین بزرگ

مینروینافائوستا
کریسپوس
هانیبالیانوسکنستانتیناکنستانسیوس گالوس
فائوستیناهلنا
فلاویا ماکسیما کنستانتیا


منابع[ویرایش]

  1. در 8 نوامبر 324 طبق گفته پروفسور. دکتر. Klaus Rosen, Konstantin der Grosse: Kaiser zwischen Machtpolitik und Religion, Klett-Cotta, Stuttgart 2013, شابک ‎۹۷۸−۳−۶۰۸−۹۴۰۵۰−۳, pp. 248–49.

پیوند به بیرون[ویرایش]