شوق پرواز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شوق پرواز
ژانراجتماعی، خانوادگی، درام، تاریخی. جنگی
نویسندهفرهاد توحیدی
مهدی محمدنژادیان
حسین تراب نژاد
مشاور فیلمنامه: مجید مجیدی
کارگردانیدالله صمدی
بازیگرانشهاب حسینی
الهام حمیدی
کورش تهامی
شهرام حقیقت‌دوست
افسانه بایگان
سید علی صالحی
فرهاد قائمیان
ستاره اسکندری
کشور سازنده ایران
زبان اصلیفارسی
شمار قسمت‌ها۲۴ قسمت
تولید
تهیه‌کنندهجواد نوروزبیگی
فیلم‌برداریحسن پویا
تدوین‌گرسهراب خسروی
پخش
انتشار اولیه۱۳۹۰
پیوندهای بیرونی
وبگاه

شوق پرواز نام یک مجموعه تلویزیونی است که به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد زندگی عباس بابایی یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده‌است. این سریال طبق نظرسنجی صدا و سیما بهترین سریال ژانر دفاع مقدس شناخته شد[۱] [نیازمند منبع]

زمان پخش[ویرایش]

این سریال از شهریور ماه سال ۱۳۹۰ تا بهمن همان سال و در قالب ۲۴ قسمت به روی آنتن رفت. کارگردانی این مجموعه بر عهده یدالله صمدی بود.

مراحل ساخت[ویرایش]

پروژه سریال از سال ۱۳۷۴ و با کسب اجازه از دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و دستور همکاری ارتش داده شد. مرحله پیش‌تولید سریال از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و بخش‌هایی از فیلم که مربوط به دوران کودکی سرهنگ شهید بابایی در شهر قزوین بود هم فیلم‌برداری شد. کارگردانی سریال در این دوره بر عهده حسین قاسمی جامی و نویسندگی ۳ تن از نویسندگان ارتش گذاشته شده بود که به علت اختلاف نظرهای به وجود آمده بین عوامل تولید در همین ابتدا متوقف شد؛ ولی پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله مجدداً از ۱۳۸۶ کلید خورد. در این دوره نویسندگی فیلم‌نامه کار مشترک ارتش، بنیاد امور ایثارگران و جانبازان و خانواده عباس بابایی بود. با ورود یدالله صمدی به عنوان کارگردان، تصویربرداری سریال از خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد. ملیحه حکمت، همسر عباس بابایی با دیدن فیلم «دل‌شکسته» تحت تأثیر بازی شهاب حسینی قرار گرفت و وی را برای ایفای نقش همسرش در سریال پیشنهاد داد که با موافقت سایر عوامل همراه شد.

مکان‌های فیلمبرداری[ویرایش]

مکان‌های فیلمبرداری سریال در قزوین، تهران و دزفول (پایگاه چهارم شکاری) و پایگاه هوایی هشتم شکاری(شهید بابایی) (اصفهان) بوده‌است. پایگاه دوشان تپه اغلب صحنه‌های پرواز هواپیما اف-۱۴ تام‌کت که مورد استفاده تخصصی عباس بابایی بوده، از تصاویر آرشیوی نیروی هوایی ارتش استخراج شده بود.

بازیگران[ویرایش]

علیرضا مطفری در نقش کودکی عباس بابایی

منابع[ویرایش]

  • روزنامه خراسان، ش. ۱۸۰۵۹، ص. صفحه ۱۹، ۱ اسفند ۱۳۹۰ پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); از |مقاله= صرف‌نظر شد (کمک)
  • «سهم سینما و تلویزیون در به تصویر کشیدن آزادسازی خرمشهر».

پیوند به بیرون[ویرایش]