سینمای امارات متحده عربی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سینمای امارات متحده عربی
Cinema of the United Arab Emirates
تعداد سالن۲۵۵ (۲۰۱۰)[۱]
 • سرانه۳٫۲ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ (۲۰۱۰)[۱]
تعداد پذیرش (۲۰۱۱)[۲]
مجموع۱۲٬۶۰۰٬۰۰۰
فروش گیشه (۲۰۱۲)[۳]
مجموع۱۱۹ میلیون دلار
جشنواره فیلم دوبی[۴]

سینمای امارات متحده عربی (به انگلیسی: Cinema of the United Arab Emirates) به صنعت فیلمسازی و همچنین جشنواره‌های سینمایی که در کشور امارات متحده عربی برگزار می‌شود، اشاره دارد.[۵]

از سال ۱۹۹۸ سینمای بومی نیز در این کشور توسعه یافت. اولین فیلم تولید شده در این کشور عابر سبیل ساخته علی العبدل نام دارد اما اولین فیلمی که در این کشور به صورت گسترده و در هر هفت شیخ نشین این کشور اکران سراسری داشت، فیلم مکان فی قلب به کارگردانی محمد نجیب محصول ۱۹۹۶ است. بعد از دو دهه تولید در زمینه فیلم‌های کوتاه، سرانجام در سال ۲۰۰۷ اولین فیلم بلند داستانی این کشور به نام حلقه به کارگردانی نواف ال جناحی روانه اکران شد. در حال حاضر سرانه تولید فیلم بومی در این کشور ۲ فیلم بلند است.[۶]

پهنه جغرافیایی امارات متحده عربی بیش از دو دهه است که به محلی برای تولیدات فیلم بلند خارجی تبدیل شده‌است. از ۱۹۹۷ بسیاری از شرکت‌های فیلمسازی آسیایی؛ اروپایی و آمریکایی در این کشور فیلم تهیه کرده‌اند. اگرچه سینمای بالیوود از اواسط دهه ۸۰ در این کشور شروع به ساخت فیلم کرد.

بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹، ۵۹ فیلم بلند خارجی در امارات متحده عربی تولید شده‌اند که ۳۱ فیلم هندی، ۴ فیلم پاکستانی، ۵ فیلم مالزیایی، ۵ فیلم تایلندی، ۳ فیلم چینی بیشتر سهم را در این رابطه داشتند.[۷][۸]

از میان فیلم‌های سینمای هالیوود که بخشی از داستان آن‌ها در امارت فیلمبرداری شده‌اند، تولیدات ذیل قابل اشاره‌اند:[۹]

جشنواره فیلم دوبی[ویرایش]

از سال ۲۰۰۴ هرساله در شهر دوبی و در ماه دسامبر، جشنواره فیلم دوبی برگزار می‌شود.[۴] این جشنواره میزبان فیلم‌هایی از سراسر جهان است. در واقع سینماهای امارات متحده عربی و همچنین فستیوال‌هایی مانند جشنواره فیلم دوبی؛ محلی برای میزبانی از تماشاگران و سینماگران خارجی است. سالیانه حدود ۱۲ میلیون نفر از این سالن‌ها استفاده می‌کنند که تنها ۱۰ درصد این جمعیت بومی هستند. جمعیت ۸۷ درصدی خارجیان مقیم این کشور نیز جزو این آمار قرار می‌گیرند.

تعداد سالن‌های سینما در حال حاضر در این کشور ۲۵۵ سالن بسیار مجهز و چند منظوره گزارش شده که عمدتاً به صورت پردیس سینمایی فعالیت می‌کنند. این پردیس‌ها اکران فیلم‌های روز دنیا و آثار مربوط به سینمای اروپا و فیلم‌های هالیوودی و همچنین فیلم‌های مربوط به سینمای عربی یا سینمای بالیوود را در دستور کار دارند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Table 8: Cinema Infrastructure - Capacity". UNESCO Institute for Statistics. Archived from the original on 26 December 2018. Retrieved 5 November 2013.
  2. "Table 11: Exhibition - Admissions & Gross Box Office (GBO)". UNESCO Institute for Statistics. Archived from the original on 24 December 2018. Retrieved 5 November 2013.
  3. "International Box Office: 13 Hot Emerging Markets". The Hollywood Reporter. Retrieved 9 November 2013.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Vivarelli, Nick; Vivarelli, Nick (2018-04-19). "Dubai Film Festival Cancels Next Edition, Ends Existing Format". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2019-12-10.
  5. "Cinema of the United Arab Emirates". Wikipedia (به انگلیسی). 2019-11-09.
  6. «آشنایی با سینمای امارات متحده عربی». همشهری آنلاین. ۲۰۱۴-۰۸-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۱۰.
  7. "13 Hot Emerging Markets". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved 2019-12-10.
  8. "Emirati film-making comes of age". The National (به انگلیسی). Retrieved 2019-12-10.
  9. «Filming in Dubai, Abu Dhabi, and Overseas - STA Law Firm». www.stalawfirm.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۱۰.