سیاه دره (نهاوند)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیاه دره (خزل، نهاوند)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستاننهاوند
بخشبخش خزل
دهستانخزل‌شرقی
مردم
جمعیت۲۲۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۸۷۴۹

سیاه دره (نهاوند)، روستایی از توابع بخش خزل شهرستان نهاوند در استان همدان ایران است.

روستای سرسبز و زیبای «سیاه‌دره» در ۶۰ کیلومتری نهاوند، در بخش خزل واقع شده و ۲۴ خانوار دارد اما بیکاری و فقر گریبان‌گر آنهاست .البته نباید از ظرفیت گیاه دارویی این منطقه غافل شد، موهبتی از خالق یکتا به روستاییان منطقه که کافیست روی آن سرمایه گذاری شود

‍از اهالی معتقدند سیاه‌دره از روستاهای زمان اشکانیان است و در گذشته‌های دور سیاحتگاه بزرگان بوده است، از طرفی یکی از جوانان روستا هم می‌گوید: نام اصلی روستا «سهره»، نام یک پرنده‌ است اما بعدها این روستا را «سیاه‌دره» نامیدند.

روستا بین کوه‌های بلند و درختان هزار ساله گردو و چندهزار ساله بلوط محصور شده و زبان اهالی لک است، زبان لک یکی از زبان‌های بسیار قدیمی است و تقریباً منظوم و مملو از اشعار، ضرب‌المثل‌ها، افسانه‌ها و بسیاری از کلمات و جملات این زبان دارای اوزان عروضی است.

در زمان‎های بسیار دور یکی از گردنه‌های اطراف سیاه‌دره شاهراه تردد تجار از لرستان به سوی نهاوند بوده همچنین یک قلعه نظامی و یک آتشکده بر فراز سلطان کوه است از آنجا گردنه اسدآباد تا پس از خرم‌آباد دیده می‌شود. قسمتی از فراز و فرودهای سیاه‌دره یا همان منطقه گذرگاه درخت بلوط تنومند با قدمت که از قسمت انتهای شکافته شده و برای اهالی مقدس است خودنمایی می‌کند، اغلب روستاییان برای گرفتن حاجت پارچه‌های سبز نذر کهنه درخت بلوط می‌کنند و دخیل می‌بندند و برای برآورده شدن آرزوهای خود انتظار می‌کشند.

گیاهانی چون بومادران، نعنا کوهی، پونه، گل نسترن، خارمریم، آویشن و کاسنی و انواع دیگر گیاهان دارویی در کوه‌های روستا در حجم بالا یافت می‌شود که همگی خود رو هستند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان طریق الاسلام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر (۶۴خانوار) بوده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۰۳.