فیازمان

مختصات: ۳۴°۰۷′۵۲″ شمالی ۴۸°۲۳′۴۷″ شرقی / ۳۴٫۱۳۱۱۱°شمالی ۴۸٫۳۹۶۳۹°شرقی / 34.13111; 48.39639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فیازمان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستاننهاوند
بخشبخش مرکزی
دهستانشعبان (نهاوند)
مردم
جمعیت۱۰۳۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۸۸۸۵

فیازمان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نهاوند در استان همدان ایران است. روستای فیازمان در 7 کیلومتری نهاوند با 1000 نفر جمعیت است که مردم آن به زبان لری تکلم می‌کنند.

این روستا دارای بیشترین سواحل در کنار رودخانه خروشان گاماسیاب می‌باشد و گذر این رودخانه پرآب، باعث تنوع زیست‌محیطی شده است.
شهر کلاغ‌های آپارتمانی که به‌صورت شهرنشینی لانه درست کرده‌اند فقط یکی از جاذبه‌های این روستای بکر است.
تپه تاریخی فیازمان پر از درختچه‌های گز و گیاهان دارویی می‌باشد و در 100 متری از ضلع غربی این روستا واقع‌شده که این اثر در تاریخ 25 آبان 1387 با شمارهٔ ثبت 23746 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته اطراف آن را بیشه‌زارها و چشمه‌های خروشانی احاطه کرده و یک مجتمع پرورش ماهی قزل‌آلا در نزدیکی آن است.

از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی روستای فیازمان که در حال ثبت وزیر پوشش میراث فرهنگی است، حمام قدیمی روستا می‌باشد که بیش از 150 سال قدمت دارد و به علت کمبود اعتبارات، تاکنون برای آن اقدامی عملی انجام ‌نشده است.

این حمام در مرکز روستا و در 3 متری جاده اصلی قرارداد.
همچنین خانه قدیمی خان و مالک روستا نیز در نزدیکی رودخانه و در ارتفاع 10 متری از سطح زمین بناشده که یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است.
 در بالای این روستا تپه‌ای تاریخی، در پایین روستا رودخانه زیبای گاماسیاب، در دو طرف روستا بیشه‌زارهای دست کاشت و خودرو گز و صنوبر به چشم می‌آید.
در این روستا که نمونه آن در کمترین جای از نهاوند دیده می‌شود، بیش از 63 سال است هزاران کلاغ‌سیاه در بیشه‌ای در کنار روستا و رودخانه گاماسیاب که از کنار روستا می‌گذرد، اقدام به لانه‌سازی چندطبقه به شکل آپارتمان‌های شهری کرده‌اند و بیشه کنار روستا به نام شهرک کلاغ‌ها معروف شده است.
در فصل بهار این دهکده پر از جوجه کلاغ‌های تازه سر از تخم بیرون آورده شده و پرواز کلاغ‌های بالغ برای جمع‌کردن غذا، نمایی زیبا را به وجود می‌آورد.
در این بیشه‌زارها که به دهکده کلاغ‌ها معروف شده بر روی هر درخت صنوبر 9 تا 13 متری بیش از 7 آشیانه ساخته‌شده است که تعداد کثیر آشیانه کلاغ‌ها بر روی درختان، شکل و شمایلی آپارتمان‌نشینی را در بین ده‌ها درخت کهن‌سال صنوبر به خود گرفته است، اما بعد از هر تخم‌گذاری و سر درآوردن جوجه‌ها جمعیت کلاغ‌ها افزایش می‌یابد و تعداد آشیانه‌ها هم بیشتر می‌شود.

به دلیل آب‌وهوای بسیار تمیز و طبیعت بکر و دست‌نخورده و تپه پوشیده از درختان گزو مزرعه پرورش ماهی غزل آلا و چشم‌انداز محیط اطراف دهکده، انواع پرندگان دیگر ازجمله بلبل صحرایی، دارکوب، انواع گنجشک و سار، فنچ، مرغ ماهی‌خوار کوچک، لک‌لک، طوطی و دیگر پرندگان مهاجر نیز زندگی دسته‌جمعی تشکیل داده‌اند.

بیشترین بازدیدکننده روستای فیازمان در فصل بهار و تابستان از استان خوزستان و هرمزگان به فیازمان می‌آیند و در اطراف رودخانه وبیشه زارها چادر می‌زنند و از مشاهده پرندگان و مرغ‌های ماهی‌خوار کوچک و ماهی‌های کوچک کنار رودخانه و میوه باغ‌ها و محصولات مزارع اطراف لذت می‌برند.

ساحل شن و ماسه‌ای رودخانه فیازمان و زمین فوتبال بکر و ماهی گیری در رودخانه و مشاهده اردک و غازها که در رودخانه در حال شنا هستند و کوچه‌باغ و بیشه‌های زیبا هرساله خاطرات خوشی را برای مسافران و گردشگران به‌جای می‌گذارد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان شعبان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳۲ نفر (۲۸۲خانوار) بوده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۰۳.