سس اردک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سس اردک
Packets of duck sauce
نویسه‌های چینی سنتی酸梅醬
نویسه‌های چینی ساده‌شده酸梅酱
معنای تحت‌اللفظیسس آلو ترش
نوارهای Wonton با سس اردک و خردل داغ در یک رستوران چینی آمریکایی سرو می شود.

سس اردک (یا سس نارنجی ) چاشنی با طعم ملس و ظاهر نارنجی شفاف شبیه به ژله نازک است. این غذا در رستوران‌های چینی آمریکایی ارائه می‌شود و به عنوان دیپ برای غذاهای سرخ‌شده مانند استریپ‌های ونتون ، رول بهاری ، رول تخم‌مرغ ، اردک، مرغ، ماهی، یا با برنج یا نودل استفاده می‌شود. اغلب در بسته های تک وعده ای همراه با سس سویا ، خردل ، سس تند یا پودر فلفل قرمز ارائه می شود. می توان از آن به عنوان لعاب در غذاهایی مانند مرغ استفاده کرد. برخلاف نامش، سس با استفاده از گوشت اردک تهیه نمی شود. بلکه به این دلیل نامگذاری شده است که یک همراه معمولی برای غذاهای اردک به سبک چینی است.

مواد اولیه[ویرایش]

از آلو ، زردآلو ، آناناس یا هلو که به شکر ، سرکه ، زنجبیل و فلفل چیلی اضافه می شود، درست می شود. بیشتر در غذاهای سنتی چینی به شکل سس آلو استفاده می شود.

نام[ویرایش]

حدس زده می شود که نام "سس اردک" به این دلیل به وجود آمد که جد آن، سس تیانمیان ، برای اولین بار با اردک پکن در چین سرو شد. هنگامی که چینی ها به ایالات متحده مهاجرت کردند، غذاهای چینی را ایجاد کردند که بیشتر برای کام آمریکایی ها جذاب بود و نوع شیرین تری از سس مورد استفاده در چین را تولید کردند. [۱]

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Kiniry, Laura. "What Exactly Is Duck Sauce?". Smithsonian Magazine (به انگلیسی). Retrieved 2020-05-07.

الگو:Condiments