سرای (هریس)

مختصات: ۳۸°۱۳′۳۱″ شمالی ۴۶°۵۵′۵۲″ شرقی / ۳۸٫۲۲۵۲۸°شمالی ۴۶٫۹۳۱۱۱°شرقی / 38.22528; 46.93111
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرای (هریس)
سرای
village
سرای (هریس) در ایران واقع شده
سرای (هریس)
سرای (هریس)
مختصات: ۳۸°۱۳′۳۱″ شمالی ۴۶°۵۵′۵۲″ شرقی / ۳۸٫۲۲۵۲۸°شمالی ۴۶٫۹۳۱۱۱°شرقی / 38.22528; 46.93111
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان هریس
بخش (تقسیمات کشوری)بخش خواجه
تقسیمات کشوری در ایراندهستان بدوستان غربی
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۱٬۵۰۱
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

سرای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌ است. منطقه عالِم خیز مانند میرزا محمد علی سرایی از اساتید علامه طباطبایی آیت الله حاج میرزا احمد سرایی و فرزند ارشدشان استاد اخلاق حوزه علمیه قم و مبلغ و منبری عارف آیت الله حاج میرزا عبدالرحیم فروتن سرایی و آیت الله حاج میرزا صفرآقا حسن زاده سرایی و شخصیتهای کشوری مانند حجت الاسلام والمسلمین حاج عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی نماینده ولی فقیه در سپاه استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی نجفقلی زاده نماینده ولی فقیه در بسیج دانش آموزی کشور و شخصیتهای سیاسی مثل حاج رسول عطایی حاج ولی الله احمدیزاد سرای نمایندگان ادوار مجلس ملی و مجلس شورای اسلامی و قضات عالی رتبه همچون حاج میرزا علی اصغر حسن زاده سرای حاج میرزا اسحق سرایی حاج میرزا محسن حسن زاده سرای و صدها شاعر و نخبه علمی و تحصیل کرده در مراحل عالی دکتری از جمله دکتر سلیمان جدیدی سرایغ (عضو هیات علمی دانشگاه) و دکتر سعید صفیری سرای (عضو‌ هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و جزء دانشمندان یک درصد برتر جهان در حوزه پزشکی از سال ۱۳۹۷ تاکنون) اشاره نمود.

گردشگری[ویرایش]

حمام تاریخی سرای: این حمام تاریخی مربوط به دوره پهلوی است و ۲۵ متر طول ، ۱۲ متر عرض و ۵ متر ارتفاع دارد. این حمام به دلیل نیاز روستاییان به حمام عمومی ساخته شده بود و به نام روستایی که در آن واقع شده ، نامگذاری شده است. حمام دارای ورودی ، بینه و گنبد آجری ، میاندر،گرم خانه و خزینه جداگانه برای آب سرد و گرم است و مجموعه کاملی را تشکیل می دهد. وضعیت فعلی حمام که پیشتر به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می گرفت، با گذشت زمان و به دلیل رطوبت بالا، ریزش برف و باران، عدم توجه مردم در حفظ و نگهداری، دچار آسیب و تخریب شده بود که با انجام عملیات مرمت و بازسازی آن این مکان متروکه به مکانی با کاربری فرهنگی تبدیل شده است. و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فرودگاه خاکی: یکی از جاذبه های توریستی روستای سرای پرواز هواپیماهای زرد و قرمز سمپاشی درامادر ام ۱۸ می باشد که بصورت فصلی برای سمپاشی آفات منطقه وارد این فرودگاه خاکی کنار جاده ای میشوند و در طول اقامت خود نظر رهگذران را به خود جلب میکنند.

مشاهیر[ویرایش]

در این بخش با توجه به اطلاعات مختصر از برخی مشاهیر به معرفی چند نمونه از مشاهیر نامی روستای سرای میپردازیم.

  • حاج میرزا احمد سرایی: وی در سال ۱۲۹۰هجری شمسی (۱۳۲۹هجری قمری) در روستای سرای تبریز در خانواده ای متدین به دنیا آمد و مقدمات علوم را از ۱۴ سالگی از علمای تبریز فرا گرفت. سپس به قم رفت و در حلقه درس حضرات آیات سید شهاب الدین مرعشی نجفی و میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، به تقویت بنیه علمی خویش همت گماشت. میرزا احمد سرایی از آن پس راهی نجف گردید و از محضر عالمان نامداری همچون سیدعبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و میرزا باقر زنجانی بهره ها برد تا به مدارج عالیه علمی و اجتهاد دست یافت. سپس این فقیه بزرگوار به وطن بازگشت و به تدریس و ترویج دین و تبلیغ احکام پرداخت. سرانجام این عالم ربانی در ۱۳۶۰/۰۴/۰۹ ه.ش برابر با ۲۷ محرم سال ۱۴۰۲ه.ق در هفتاد سالگی درگذشت.
  • حاج ولی الله احمدیزاد سرای: مهندس ولی الله احمدیزاد زادهٔ ۱۳۳۶ در تبریز در خانواده ای متدین و مقید به آرمان های نظام جمهوری اسلامی چشم به جهان گشود و بعد از کسب مدارج علمی در رشته مهندسی عمران پای در حوزه سیاست گذاشت و نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ اهر و هریس در دورهٔ پنجم مجلس شورای اسلامی شد. وی پیش‌تر در دورهٔ چهارم نیز عضو این مجلس بود.
  • حاج میرزا اسحق سرایی: فروتن سرایی(ره) با تدریس و تدرس در حوزه های علمیه استان در کنار بزرگانی همچون شهدای محراب همچون آیت الله قاضی طباطبایی(ره) و آیت الله مدنی(ره) و علمای صاحب نام استان، ضمن تربیت طلاب فاضل، یکی از موثرین چهره های سیاسی و علمی و فرهنگی استان به شمار می آمد. وی پس از سال ها تلاش و جدیت در روز ۱۳۹۶/۶/۶ دار فانی را وداع گفت  و به لقاء الله پیوست.
  • رضا چراغی: استاد رضا قلی چراغی شاعر و نویسنده منظومه ای سرای (به ضمیمه شجره‌نامه و خاطراتی از جبهه و جنگ) یکی دیگر از فعالان حوزه ادبی روستای سرای میباشد که خود نیز از جانبازان هشت سال دفاع مقدس می باشند

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

روستای سرای