زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۰ هرمزگان

مختصات: ۲۷°۴۳′۰۱″شمالی ۵۶°۰۴′۰۱″شرقی / ۲۷٫۷۱۷°شمالی ۵۶٫۰۶۷°شرقی / 27.717; 56.067
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۰ هرمزگان
زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۰ هرمزگان در ایران واقع شده
زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۰ هرمزگان
زمان (یوتی‌سی)۱۴ نوامبر ۲۰۲۱، ۱۲:۰۷:۰۳
 ۲۰۲۱-۱۱-۱۴ ۱۲:۰۸:۳۸
رویداد ISC۶۲۱۴۰۳۰۵۸
 ۶۲۱۴۰۳۰۶۰
USGS-ANSSکام‌کت
 کام‌کت
تاریخ محلی۱۴ نوامبر ۲۰۲۱
زمان محلی۱۵:۳۷:۰۳
 ۱۵:۳۸:۳۸
بزرگی6.0 Mwb
6.4 Mw
عمق۹ کیلومتر (۵٫۶ مایل)
۱۰ کیلومتر (۶٫۲ مایل)
مرکز سطحی۲۷°۴۳′۰۱″شمالی ۵۶°۰۴′۰۱″شرقی / ۲۷٫۷۱۷°شمالی ۵۶٫۰۶۷°شرقی / 27.717; 56.067
کل آسیب۱۶۵ میلیون دلار آمریکا[۱]
بیشینه شدتIX (شدید و وحشت‌آور)[۲]
پیک شتاب567 cm/s²[۳]
رانش زمینبله
تلفات۲ کشته، ۹۸ زخمی

زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۰ هرمزگان یک زمین‌لرزه دوگانه بود که در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ با بزرگی‌های ۶٫۰ و ۶٫۴ در مقیاس بزرگای گشتاوری روی داد. این دو زمین‌لرزه تنها با فاصله یک دقیقه و نیم رخ داد و باعث کشته‌شدن ۲ نفر و زخمی‌شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد.

زمینه زمین‌ساختی[ویرایش]

بندرعباس از دید زمین‌ساختی در حاشیه جنوبی کمربند برخورد قاره‌ای میان صفحه اوراسیا و صفحه عربستان قرار دارد. این برخورد باعث تشکیل کوه‌های زاگرس و فلات ایران شده‌است. کمربند چین‌خورده و رانده زاگرس سامانه گسلی مهمی است که در راستای کوه‌های زاگرس کشیده شده‌است. این سامانه گسلی طی سال‌ها زمین‌لرزه‌های مخرب بسیاری را در ایران به وجود آورده‌است.[۴]

زمین‌لرزه‌ها[ویرایش]

بزرگی نخستین زمین لرزه در ابتدا ۶٫۱ اندازه‌گیری شد اما بعداً توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده به ۶٫۰ اصلاح شد. پس از یک دقیقه و نیم، زمین‌لرزه دوم رخ داد که بزرگی آن در ابتدا توسط مرکز لرزه‌نگاری ایران، ۶٫۴ اندازه‌گیری شد اما بعداً و پس از بازبینی به ۶٫۳ تغییر یافت. این رویداد یک زمین لرزه دوگانه در نظر گرفته می‌شود زیرا دو لرزه با اندازه مشابه در یک منطقه با فاصله کمی از یکدیگر رخ داده‌است.

شدت زمین‌لرزه دوم IX (شدید و وحشت‌آور) در مقیاس شدت مرکالی بود. این زمین‌لرزه‌ها در مناطقی مانند دوبی نیز احساس شد با این حال به دلیل شدت کم لرزش در منطقه خسارت زیادی وارد نشد.

منابع[ویرایش]

  1. National Geophysical Data Center / World Data Service (NGDC/WDS) (2021). "Significant Earthquake Database" (Data Set). National Geophysical Data Center, اداره ملی اقیانوسی و جوی. doi:10.7289/V5TD9V7K.
  2. National Geophysical Data Center / World Data Service (NGDC/WDS) (1972). "Significant Earthquake Database" (Data Set). National Geophysical Data Center, اداره ملی اقیانوسی و جوی. doi:10.7289/V5TD9V7K.
  3. "Report on Doublet Earthquakes of November 14th, 2021 – Finn, Hormozgan Province" (PDF). emsc-csem.org. Archived (PDF) from the original on 2021-11-23. Retrieved 2022-04-20.
  4. "Arabian Plate - an overview | ScienceDirect Topics". www.sciencedirect.com. Retrieved 2021-11-15.