روح (فیلم ۱۹۹۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از روح (فیلم))
روح
پوستر سینمایی فیلم
کارگردانجری زاکر
تهیه‌کنندهلیزا واینستاین
نویسندهبروس جوئل روبین
بازیگرانپاتریک سوویزی
دمی مور
ووپی گلدبرگ
تونی گلدوین
گیل باگز
وینسنت شیاولی
آرملیا مک‌کوئین
فیل لیدز
آئوگی بلانت
استیون روت
بروس جارچو
موسیقیموریس ژار
تدوین‌گروالتر مرچ
تاریخ‌های انتشار
۱۳ ژوئیه ۱۹۹۰
مدت زمان
۱۲۸ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۲ میلیون دلار
فروش گیشه۵۰۵٫۷ میلیون دلار

روح یا شبح (به انگلیسی: Ghost) فیلمی رمانتیک، تخیلی، جنایی و مهیج به کارگردانی جری زاکر محصول سال ۱۹۹۰ است. داستان فیلم در مورد زنی جوان، در مخاطره و روح همسر مقتولش است که تلاش می‌کند به کمک واسطه‌ای بی‌میل وی را نجات دهد.

خلاصه داستان فیلم[ویرایش]

سام ویت (سوایزی) طی گردشی شبانه با نامزدش، مالی (دمی مور)، در کوچه‌ای تاریک به دست ولگردی به قتل می‌رسد و روحش از بدنش جدا می‌شود، اما کنار مالی می‌ماند. بعدتر روح سام می‌فهمد که مرگش تصادفی نبوده و دوستش کارل (تونی گلدوین) این نقشه را برای تصاحب چهار میلیون دلاری کشیده که به اشتباه از حساب بانکی او سر درآورده است. روح به کمک یک زن کلاهبردار احضار کنندهٔ ارواح، ادا (ووپی گلدبرگ) — تنها کسی که صدای او را می‌شنود — و پس از یادگرفتن راه حرکت دادن اشیاء از روحی سرگردان، همهٔ کارها را روبه‌راه می‌کند و سپس، به آن دنیا می‌رود…

موسیقی[ویرایش]

موسیقی فیلم توسط آهنگ ساز کهنه‌کار موریس ژار نوشته شد. موزیک هم چنین شامل استفاده از آهنگ ۱۹۹۵ بنام «ملودی آزاد شده» است که الکس نورث با متن «های زرت» آنرا نوشته بود. کار ژار برای آکادمی سال ۱۹۹۰ برای بهترین کار سال نامزد شد. اما به جان بری برای «رقصنده با گرگ‌ها» باخت.[۱]

آلبوم موسیقی تحت «میلان رکوردز» منتشر شد. سپس در ۱۹۹۵ با دو آهنگ اضافه دوباره منتشر شد. بعداً دوباره با یک آهنگ اضافه و مصاحبه‌ای با موریس ژار منتشر شد.

بازخوردها[ویرایش]

این فیلم عموماً نقدهای مطلوبی دریافت کرد و رتبهٔ جدید ۷۴٪ بر پایه نقدهای ۶۵ منتقد گرفت.[۲][۳][۴] روح امتیاز ۵۳ را از سایت انتقادی متاکریتیک گرفت.[۵] از این فیلم برای رفتار کلیشه‌ای با شخصیت اودا مایی براون مورد انتقاد قرار گرفت.[۶] در هر حال، اجرای گلدبرگ بسیار تحسین شد. جنت مزلین در نقدش برای نیویورک تایمز نوشت: «خانم گلدبرگ نقشش را شگفت‌انگیز بازی کرد. این یکی از موقعیت‌های نادری است که او نقش مناسب خودش را پیدا کرد و آن را عالی بازی کرد.»[۷] گلدبرگ برای بازی اش جایزه آکادمی اوارد، بفتا و گلدن گلوب را برد.

باکس آفیس[ویرایش]

این فیلم موفقیت‌های بسیار بزرگی در باکس آفیس داشت؛ با بودجه ۲۲٬۰۰۰٬۰۰۰ دلاری سود ناخالص ۵۰۵٬۷۰۲٬۵۸۸ دلاری بدست آورد.[۸][۹][۱۰][۱۱] این بالاترین سود ناخالص در سال ۱۹۹۰ بود.

جوایز[ویرایش]

اسکار:

  • برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی
  • برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ووپی گلدبرگ
  • کاندیدای اسکار بهترین موسیقی متن
  • کاندیدای اسکار بهترین تدوین
  • کاندیدای اسکار بهترین فیلم

گلدن گلوب:

  • کاندیدای بهترین فیلم
  • برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ووپی گلدبرگ

بفتا:

  • کاندیدای بهترین آرایش مو
  • کاندیدای بهترین جلوه‌های ویژه
  • کاندیدای بهترین فیلم نامه
  • برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ووپی گلدبرگ

منابع[ویرایش]

  1. Clemmensen, Christian. "Ghost soundtrack review". Filmtracks.com. Retrieved 24 August 2011.
  2. "Ghost". Variety. 1989-12-31. Retrieved 2010-10-04.
  3. "Ghost". Chicago Sun Times. Archived from the original on 14 March 2013. Retrieved 2010-10-04.
  4. "Immaterial Affections". Newsweek. Retrieved 2010-10-04.
  5. http://www.metacritic.com/movie/ghost
  6. Gabbard, Krin (2004). Black Magic: White Hollywood and African American Culture. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press. pp. 154. ISBN 0-8135-3383-X. OCLC 53215708.
  7. "Ghost(1990)". The New York Times. Retrieved 2012-03-19.
  8. Broeske, Pat H. (1990-07-17). "'Ghost' Performing Solidly at the Box Office". The Los Angeles Times. Retrieved 2010-11-08.
  9. Broeske, Pat H. (1990-07-25). "'Ghost': Sentimental Choice as Summer Hit". The Los Angeles Times. Retrieved 2010-11-08.
  10. Broeske, Pat H. (1990-08-07). "'Ghost' Tops Box Office Again". The Los Angeles Times. Retrieved 2010-11-08.
  11. Easton, Nina J. (1990-09-05). "Hollywood's Summer of Love: Romantic 'Ghost' Outguns Macho Movies to Become Season's Biggest Hit". The Los Angeles Times. Retrieved 2010-11-08.

پیوند به بیرون[ویرایش]