جید

مختصات: ۳۸°۳۰′۳۷″شمالی ۴۸°۲۸′۳۹″شرقی / ۳۸٫۵۱۰۱۸۳۱°شمالی ۴۸٫۴۷۷۵۱۸۲°شرقی / 38.5101831; 48.4775182
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جید
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستاننمین
بخشعنبران
دهستانمین‌آباد
نام‌های قدیمیبزرگمهر
جید بر ایران واقع شده‌است
جید
۲۹°۲۹′شمالی ۲۹°۲۳′شرقی / ۲۹٫۴۸°شمالی ۲۹٫۳۸°شرقی / 29.48; 29.38
مردم
جمعیت۷۵۴ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۷۰۰
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانه۱۵۰
کد آماری۰۲۴۹۴۷

جید روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین قرار دارد.

نام قدیم جید، بزرگمهر می‌باشد که با گذشت زمان نام آن تغییر کرد. دراین روستا آثار باستانی مربوط دوره هخامنشیان نیز یافت شده‌است. دراین روستا آثار به جا مانده از چند شاه نیز وجود دارد و نشانه‌هایی از جنگ و درگیری نیز در این روستای باستانی یافت می‌شود.

محوطه کهنه جید مربوط به سده‌های اولیه زمان حکومت ساسانیان و هخامنشان است و در شهرستان نمین، روستای جید واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۶۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثار متعددی از این روستا از دوره هخامنشیان و ساسانیان کشف شده است.

۷۵۴ نفر (سرشماری ۹۵)

مذهب و زبان[ویرایش]

زبان مردم روستا ترکی و تالشی و شیعه مذهب و سنی مذهب هستند. روستای جید یکی از روستاهای قدیمی نمین می باشد. در این روستا دو قلعه قدیمی وجود داشت که با گذر زمان در زیر تپه قرار گرفته اند. در این روستا با توجه به آثار باستانی متنوع از چندین سلسله شاهنشاهی اشیاء زیادی کشف شده است. روستای جید قبلاً در ۲۰۰ متری صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار داشت اما به دلایل آب هوایی مردم روستا به دو کیلومتر پایین تر به سمت نمین تغییر مکان دادند. که از روستای قدیمی آثاری باقی مانده است با گویش محلی به کانه جید (جید قدیم) معرفی میشود. این ملک در اختیار نوادگان مرحوم آقارشیدخان احمدی جید قرار دارد. روسومات بیشتر روستا از ادیان پدرانشان که زرتشتی بوده اند می باشد اما بعد از ورود اسلام به ایران مردم روستا به سمت اسلام گرایش پیدا کردند.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

متون تالشی و ادبیات فرهنگ توده گردآورده میلر. متون تالشی، گردآورده ریس. دو افسانه تالشی چاپ شده به زبان تالشی در سال 1894 میلادی در روسیه.

يک داستان کوتاه تالشی و داستانی به گيلکی در کاسپيا، اثر دُرن. (ص217-218)

متنی به تالشی در کتاب ژاک‌دومرگان فرانسوی. منظومه بلند تالشی از فرامرز مسرور. چند نوشته گیلکی به نظم از آغاز مشروطه به بعد.