بیمارستان زیر زمینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بیمارستان زیر زمینی ساختمانی با تجهیزات و امکانات کامل برای حفاظت از بیماران و پرسنل در زمان جنگ و بمباران است . بیشتر این نوع بیمارستان‌ها در دوره جنگ جهانی دوم استفاده می‌شده‌است اما امروزه تعداد کمی از آن‌ها موجود و فعال هستند.

بیمارستان زیر زمینی رامبام بزرگترین بیمارستان زیر زمینی دنیا است.

در گذشته[ویرایش]

هولگانگنس آنلاج ۸[ویرایش]

هولگانگنس آنلاج ۸ (به انگلیسی : Hohlgangsanlage 8) که در زبان آلمانی به معنای کانال تو خالی است . این بیمارستان توسط ارتش آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم در خیابان لارنس ، جزیره جرزی در بیش از ۱ کیلومتر تونل ساخته شده‌است. امروزه از این بیمارستان به عنوان موزه استفاده می‌شود.[۱]

فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی لیتل ریسینگتون[ویرایش]

مردم محلی بر این باورند که بیمارستانی زیر زمینی در فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی لیتل ریسینگتون وجود دارد که توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده و در برابر حملات هسته ای نیز مقاومت دارد . اما این موضوع هیچوقت تأیید نشده‌است ، با این حال وجود تونل‌های زیر زمینی فراوان در آن محل تأیید شده‌است و گفتنی است وجود این تونل‌ها برای پنهان سازی ادوات جنگی نیز کاربرد داشته‌است .

این فرودگاه در شهرستان گلاسترشر واقع در جنوب غربی انگلستان است .[۲]

یا زهرا[ویرایش]

بیمارستان زیر زمینی یا زهرا دزفول در سال ۱۳۶۵ در مساحت تقریبی ۵ هزار متر توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در عمق ۱۰ متری زیر زمین ساخته شده‌است . ساختن این مرکز با استفاده از بتن‌های پیش ساخته صورت گرفته‌است و در مقابل حملات هوایی و موشکی مقاوم است .

این مرکز شامل بخش‌های جراحی ، اتاق عمل ، رادیولوژی ، آزمایشگاه ، داروخانه و زنان و زایمان و همچنین محلی برای اسکان همراهان بیماران بوده‌است. بعد از به پایان رسیدن جنگ ایران و عراق تمام تجهیزات و پرسنل آن به دیگر مراکز درمانی انتقال داده شدند و از سال ۱۳۹۰ به عنوان نمایشگاه از آن استفاده می‌شود. [۳][۴]

در زمان حال[ویرایش]

اسرائیل[ویرایش]

اسرائیل در حال حاضر دو بیمارستان زیر زمینی مجهز دارد . هر دو بیمارستان زیر زمینی اسرائیل در حال حاضر به عنوان پارکینگ زیر زمینی استفاده می‌شوند که میتوانند در مدت زمانی کوتاه به بیمارستانی با امکانات اتاق عمل و اورژانس تبدیل شوند.

مرکز پزشکی سواراسکی[ویرایش]

مرکز پزشکی سواراسکی بیمارستان اصلی سرویس دهنده در تل‌آویو است که سومین بیمارستان بزرگ در این کشور است. این بیمارستان در سال ۲۰۱۱ با ۷۰۰-۱۰۰۰ تخت و مقاوم در برابر حملات موشکی و گلوله باران افتتاح شد . این مرکز دارای ۱۳ طبقه در بالای زمین و ۴ طبقه در زیر زمین که در برابر حملات شیمیایی و حملات بیولوژیکی مقاوم می‌باشد .ساختن این سازه در سال ۲۰۰۸ آغاز شد .

هزینه ساخت بیمارستان سواراسکی ۱۱۰ میلیون دلار شد که ۴۵ میلیون دلار آن توسط میلیونر اسرائیلی سامی اوفر تأمین شد .

بیمارستان رامبام[ویرایش]

بیمارستان رامبام واقع در حیفا ، بزرگترین بیمارستان در شمال اسرائیل و پنجمین بیمارستان بزرگ اسرائیل است . این بیمارستان در سال ۲۰۱۰ تصمیم به ساختن مرکز زیر زمینی می‌گیرد.

این مرکز در ۳-۴ طبقه در زیر زمین ساخته شده‌است و در شرایط جنگی گنجایش ۲۰۰۰ تخت و دارای اتاق عمل و مرکز اورژانس می‌باشد . ساختمان این مرکز در مقابل حملات موشکی و شیمیایی و حملات بولوژیکی مقاوم است و می‌تواند برق مورد نیاز خود را تأمین کند و برای سه روز آب و اکسیژن و مواد لازم را داراست . در شرایط غیر جنگی از این مرکز به عنوان پارکینگ با گنجایش ۱۵۰۰ خودرو استفاده می‌شود . هزینه ساخت آن تقریباً ۷۰۰ میلیون دلار است .[۵][۶]

بیمارستان زیر زمینی رامبام بزرگترین بیمارستان زیر زمینی دنیا است.

منابع[ویرایش]

  1. Hohlgangsanlage 8
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Little_Rissington
  3. «وزارت بهداشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۴.
  4. فارس[پیوند مرده]
  5. «یورونیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۴.
  6. عصر ایران