بیمارستان جناح (کابل)

مختصات: ۳۴°۳۰′۹″ شمالی ۶۹°۵′۵۶″ شرقی / ۳۴٫۵۰۲۵۰°شمالی ۶۹٫۰۹۸۸۹°شرقی / 34.50250; 69.09889
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیمارستان جناح (کابل)
بیمارستان جناح در کابل
نمای جلوی ساختمان بیمارستان
Map
بیمارستان جناح (کابل) در کابل واقع شده
بیمارستان جناح (کابل)
موقعیت بیمارستان جناح (کابل) در نقشه
جغرافیا
موقعیتمنطقه ۱۳, کابل، ولایت کابل، افغانستان
مختصات۳۴°۳۰′۹″ شمالی ۶۹°۵′۵۶″ شرقی / ۳۴٫۵۰۲۵۰°شمالی ۶۹٫۰۹۸۸۹°شرقی / 34.50250; 69.09889
سازمان
منابع مالیحکومت پاکستان
گونهبیمارستان
خدمات
بخش اورژانسYes
شمار تخت‌ها۲۰۰
تاریخچه
گشایش۲۰ آوریل ۲۰۱۹

بیمارستان جناح (به لاتین: Jinnah Hospital) یک بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی در ولایت کابل، افغانستان است.[۱][۲] این بیمارستان که یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها در افغانستان است،[۳] توسط دولت پاکستان ساخته شده‌است.[۴][۵]

بیمارستان جناح در ۲۰ آوریل ۲۰۱۹ طی مراسم افتتاحیه برای عموم افتتاح شد.[۶] این بیمارستان در حال تبدیل شدن به بیمارستان آموزشی بود.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

ساخت بیمارستان جناح توسط پاکستان تامین و به نام بنیانگذار و اولین فرماندار کل پاکستان، محمد علی جناح نامگذاری شده است. این بخشی از یک سری پروژه‌های توسعه پاکستان در افغانستان تحت نام برنامه کمک فنی پاکستان بود.[۶][۷][۸] این پروژه در ابتدا با هزینه ۱۸ میلیون دلار توسط کمیسیون برنامه‌ریزی پاکستان تصویب شد و قرارداد در مارس ۲۰۰۷ به امضا رسید.[۸][۹][۱۰][۱۱] سنگ بنای بیمارستان در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷ گذاشته شد. خدمات طراحی و ساخت بیمارستان جناح توسط شرکت خدمات مهندسی ملی پاکستان و شرکت لجستیک ملی سل انجام شد.[۱۱] حدود ۲۵ جریب زمین برای مجتمع پزشکی توسط دولت افغانستان در ناحیه ۱۳ کابل در نظر گرفته شد.[۱۲]

محمد امین فاطمی، وزیر پیشین بهداشت و سلامتی افغانستان:

«بیمارستان جناح در دسترس بودن خدمات بهداشت و سلامتی را برای آسیب‌پذیرترین جمعیت افغانستان – مادران و کودکان – تسهیل خواهد کرد. همچنین به امکانات عمومی سلامتی که در دسترس مردم افغانستان است می‌افزاید.»

در ۲۰ آوریل ۲۰۱۹، این بیمارستان طی مراسمی به ریاست سرور دانش معاون رئیس‌جمهور افغانستان به عنوان مهمان اصلی با حضور فیروزالدین فیروز وزیر بهداشت و سلامتی افغانستان و علی محمد خان وزیر دولت پاکستان در امور پارلمانی برای خدمات رسانی افتتاح شد. فیروز از «هدیه سخاوتمندانه» قدردانی کرد و از «کمک‌های بی‌شمار پاکستان در بخش بهداشت و سلامتی» افغانستان تشکر کرد، در حالی که خان این بیمارستان را بخشی از چشم‌انداز دولت عمران خان برای تامین رفاه برای مردم افغانستان توصیف کرد. او ابراز امیدواری کرد که این پروژه "کمک قابل توجهی" به خدمات بهداشتی کشور داشته باشد.[۵][۶] پاکستان به همین مناسبت این تسهیلات را رسما به دولت افغانستان تحویل داد.

هزینه کل این پروژه در زمان تکمیل ۲۴ میلیون دلار بود و بیش از ۱۲ سال ساختن آن بطول انجامید. بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و نیز ناکارآمدی‌های نهادی و بوروکراتیک به عنوان دلایل تاخیر در تکمیل ذکر شده است.[۵] در زمان افتتاح، پاکستان همچنین در حال ساخت مرکز کلیه نیشتر در جلال‌آباد و بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی نایب امین الله خان در ولایت لوگر با هزینه ۱۹ میلیون دلار بود که هر دو در حال تکمیل بودند.[۵][۶]

امکانات پزشکی[ویرایش]

این بیمارستان شامل یک ساختمان دو طبقه است که در مساحت ۱۶۷۰۰ متر مربع گسترده یافته است. این ساختمان ده برج دارد.[۱۲] این شامل یک بخش مصدومین، بانک خون، بخش سرپایی، مرکز دیالیز، بخش اداری، بخش مراقبت‌های ویژه، مرکز مراقبتٔ‌های ثابت، مرکز تالاسمی، بخش‌های زنان، پزشکی و جراحی، و همچنین اطفال، اورژانس و خدمات غذایی است.[۸] این بیمارستان همچنین شامل یک داروخانه، بخش خشکشویی و استریل کردن است. بخش‌ها از طریق راهروهای سرپوشیده، پله‌ها و آسانسورها قابل دسترسی هستند و به یکدیگر متصل می‌شوند. زیرساخت‌های این بیمارستان شامل مخازن آب سربار، دو حلقه چاه لوله، پنج ژنراتور دیزلی ۱۰۰۰ کیلوولت آمپر، تلمبه‌خانه و سپتیک تانک، ترانسفورماتور برق و سیستم‌های اعلام حریق و تماس پرستار است.[۸]

به گفته سفارت پاکستان در کابل، هزینه‌ اثاثیه و تجهیزات بیمارستان جناح - علاوه بر آموزش پزشکان، امدادگران و سایر کارکنان بیمارستان- تحت کمک هزینه‌ای که پاکستان ارائه می‌کند، پوشش داده می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «Mohammad Ali Jinnah Hospital in Western Kabul Transforms into a Teaching Hospital» (به انگلیسی). Khaama Press. ۲۰۲۲-۰۶-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۱.
  2. Reporter, The Newspaper's Staff (2014-02-24). "Pakistan, Afghanistan to enhance trade ties". DAWN.COM (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-01.
  3. "Pakistan-funded Afghan Hospital Begins Operations". VOA (به انگلیسی). 2019-04-20. Retrieved 2023-09-01.
  4. "Pakistan spends Rs683 million on Afghan hospitals". www.thenews.com.pk (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-01.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ «Projects in Afghanistan». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۲۳.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ Siddiqui, Naveed (2019-04-20). "Pakistan hands over 'state-of-the-art 'Jinnah Hospital in Kabul to Afghan authorities". DAWN.COM (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-01.
  7. "Stalled projects in Afghanistan: Govt asked to release money for Pakistan-funded projects". The Express Tribune (به انگلیسی). 2014-04-27. Retrieved 2023-09-02.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ «Wayback Machine» (PDF). web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۴ مارس ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۲.
  9. «PPP :: Private Investment Opportunities». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۲-۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۲.
  10. «Ministry of Planning,Development & Special Initiatives». www.pc.gov.pk. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۲.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ "Pakistan to construct Rs 1200 mln Jinnah hospital in Afghanistan - Afghanistan | ReliefWeb". reliefweb.int (به انگلیسی). 2007-03-07. Retrieved 2023-09-02.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «Muhammad Ali Jinnah Hospital Kabul - Pakistanis in Kuwait». pakistanisinkuwait.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۳.