اییراک (قمر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اییراک
تصاویر کشف اییراک که در سپتامبر ۲۰۰ توسط تلسکوپ هاوایی–فرانسه–کانادا گرفته شد
کشف[۱][۲]
کاشفیان ی. کاولارس
برت جیمز گلدمن
تاریخ کشفسال ۲۰۰۰
طبقه‌بندی
طبقه‌بندی
کیوان ۲۲
تلفظ‎/ˈɪɪrɑːk/‎
نامیده به نام
اییراک
S/2000 S 6
ویژگی‌های مداری[۳]
مبدأ ۲۰۰۰ ژانویه ۱٫۵
۱۱٫۳۴۵ مرتبه بزرگی
خروج از مرکز مداری۰٫۳۵۳
451.46 d
(۱٫۲۴ سال ژولینی)
انحراف۴۹٫۲°
ماهزحل
گروهگروه اینوئیتی (کیویاک)
ویژگی‌های فیزیکی[۴][۶]
میانگین قطر
۱۳+۵۰%
−۳۰%
 km
تخت‌شدگی۰٫۰۷۴۱ (کمینه)[الف]
۱۳٫۰۳±۰٫۱۴ h
سپیدایی۰٫۰۶ مفروض
گونه طیف
color: red
B-V=1.05 R-V=0.58[۵]
۲۲٫۶
۱۳٫۲

اییراک (Ijiraq) یا کیوان ۲۲ (Saturn XXII) یک قمر نامنظم کوچک موافق‌گرَد است که به دور کیوان (زحل) می‌چرخد. این قمر در سال ۲۰۰۰ توسط گروهی به رهبری برت جیمز گلدمن و جان جی. کاوِلارس کشف شد و نام موقت S/2000 S 6 به آن داده شد. در سال ۲۰۰۳، این قمر به نام اییراک، نام یک موجود در اساطیر اینوئیت، نام‌گذاری شد.

مدار[ویرایش]

گروه‌های نامنظم موافق‌گرد در میان قمرهای زحل: اینوئیت (آبی) و گیلیک (قرمز). برون‌مرکزیت مدارها با بخش‌های زردرنگی که از اوج تا حضیض گسترش می‌یابد نشان داده شده‌است.

اییراک به دور زحل در فاصله‌ای میانگین ۱۱٫۳ میلیون کیلومتری در ۴۵۱ روز می‌چرخد، در مداری بسیار شبیه به مدار کیویاک.

باور بر این است که اییراک در تشدید کوزای قرار دارد: مدار آن به‌طور دوره‌ای میل را کاهش می‌دهد و در عین حال برون‌مرکزیت را افزایش می‌دهد و بالعکس. شناسه حضیض حول ۹۰ درجه با دامنه ۶۰ درجه نوسان می‌کند.

مانند کیویوک و ثریمر، عناصر مداری اییراک تا حد زیادی با فوبه همپوشانی دارد و احتمال برخورد آن با فوبه در آینده وجود دارد.

ویژگی‌های فیزیکی[ویرایش]

اگرچه اییراک عضو گروه قمرهای نامنظم اینوئیتی است، اما مشاهدات اخیر نشان داده که این قمر به‌طور قابل توجهی از پالیاک، سیارناک و کیویوک قرمزتر است. شیب طیفی آن (اندازه‌گیری بازتابی جسم به عنوان تابعی از طول موج) دو برابر شیب دیگر قمرهای گروه اینوئیتی (۲۰٪ در هر ۱۰۰ نانومتر) است که برای اجرام فرانپتونی قرمز، مانند سدنا معمول است، اما در مورد قمرهای نامنظم ناشناخته است.

علاوه بر این، طیف اییراکی فاقد جذب ضعیف در حدود ۰٫۷ میکرومتر است که به آب‌سازی احتمالی نسبت داده می‌شود و در سه قمر دیگر یافت می‌شود.

نام‌گذاری[ویرایش]

اییراک در سال ۲۰۰۳ به نام اییراک، موجودی افسانه‌ای در اساطیر اینوئیت نام‌گذاری شد.

کاولارس، ستاره‌شناسی در دانشگاه مک‌مستر، این نام را پیشنهاد کرد تا به نام‌گذاری نجومی کمک کند از روال یکنواخت یونانی-رومی و رنسانسی خارج شود. او ماه‌ها وقت صرف کرد تا نام‌هایی بیابد که هم چندفرهنگی و هم مرتبط با فرهنگ در کانادا باشند. او پس از رایزنی با پژوهشگران مردم بومی قاره آمریکا (بدون یافتهٔ مناسب) در مارس ۲۰۰۱ در حال خواندن یک داستان اینوئیت برای فرزندانش بود که ناگهان الهام گرفت. اییراک (موجودی داستانی) قایم‌باشک بازی می‌کند، همان کاری که این ماه‌های کوچک کیوان انجام می‌دهند: یافتن آن‌ها دشوار است و مانند شمالگان کانادا سرد هستند. (تیم کاشف، شامل کانادایی‌ها، نروژی‌ها و ایسلندی‌ها بود و وجه اشتراک‌شان شمالی بودن‌شان است).

کاولارس برای کسب موافقت، با نویسندهٔ داستان، مایکل کوسوگاک، تماس گرفت و این نویسنده نام‌ها را برای «کیویاک» و «سدنا ۹۰۳۷۷» هم پیشنهاد داد.

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام JPL_mean_elems وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Denk, T.; Mottola, S. (2019). Cassini Observations of Saturn's Irregular Moons (PDF). 50th Lunar and Planetary Science Conference. Lunar and Planetary Institute.
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Grav2006 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Denk2018 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

Wikipedia contributors, "Ijiraq (moon)," Wikipedia, The Free Encyclopedia, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ijiraq_(moon)&oldid=1209023293 (accessed February 20, 2024).

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().