اندرو ون در بیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آن وان در بیجل
آن وان در بیل
برادر اندرو در سال ۲۰۰۶
زادهٔ۱۱ مهٔ ۱۹۲۸
سینت پانکراس، هلند شمالی، هلند
درگذشت۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۹۴ سال)
هاردرویک، گلدرلند، هلند
ملیتهلندی
دیگر نام‌هابرادر اندرو، "قاچاقچی خدا"
پیشهمسیحی مسیحی، نویسنده
شناخته‌شده برایدرهای باز
همسر(ها)کوری ون در بیجل (ا. ۱۹۵۸–۲۰۱۸)
فرزندان۵

اندرو ون در بیل (هلندی: آن وان در بیل ,[ˈɑ.nə vɑn dər bɛi̯l] ; زاده ۱۱ مه ۱۹۲۸- درگذشته۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲)، که در کشورهای انگلیسی زبان به نام برادر اندرو نام برده می‌شود، یک مبشر مسیحی هلندی و مؤسس سازمان مسیحی درهای باز بود. بیچل به دلیل قاچاق غیرقانونی انجیل و نظایر ادبیات مسیحی به کشورهای کمونیستی در دوره‌های جنگ سرد مشهور بود و به دلیل کارهایش به وی نسبت «قاچاقچی خدا» لقب داده بودند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ون در بیل در سینت پانکراس، هلند، درتاریخ ۱۱ مه ۱۹۲۸،[۱][۲] چهارمین فرزند از ۶ فرزند یک آهنگر بی نوا و یک مادر درمانده متولد شد.[۳] در دهه ۱۹۴۰در تداول انقلاب ملی اندونزی در ارتش استعماری هند شرقی هلند اسم‌نویسی نمود. بعد از اینکه در قتل‌عام مردمان روستایی اندونزی در حالی که به عنوان سرباز کار می‌نمود، شرکت داشت،[۳] یک دوره اندوه و استرس نرم‌خوی شدید را تحمل نمود و بعد از این در رواج جنگ از بخش مچ پا مجروح گردید. در طول دوره تجدید اسکان، وی آغاز به تلاوت کتاب مقدسی نمود که مادر او به او واگذار کرده بود، و در انتها به مسیحیت گروید.[۳] در سال ۱۹۵۳، ون در بیجل در دانشکده آموزشی مبلغان دبلیو یی سی در گلاسکو، اسکاتلند تحصیل نمود.[۴]

وزارت[ویرایش]

در ژوئیه ۱۹۵۵، ون در بیل برای شرکت کردن در پنجمین جشنواره جهانی جوانان و دانشجوها در ورشو از لهستان کمونیستی دیدار نمود، مکانی که یک کتاب فروشی مسیحی به او در رابط محدودیت انجیل در اتحاد جماهیر شوروی این گونه بیان نمود.[۵][۶] او در یک تور کمونیستی زیر نظر دولت به چکسلواکی، که تنها مسیر قانونی برای رفتن به این کشور بود، نام‌نویسی کرد و طی آن تور را ترک نمود تا با گروه‌های مسیحی بومی دیدار نماید. بعدها در همان سال، ون در بیجل درهای باز را بنیانگذاری نمود، یک مأموریت غیر دینی که از مسیحی‌ها تحت آزار و شکنجه حمایت می‌نمود.[۵] درهای باز در قاچاق انجیل و ادبیات مسیحی، عرضه آموزش برای پیشروان مسیحی، و عرضه حمایت مالی و نظایر موردهایی برای مسیحی‌ها تحت آزار و اذیت مشارکت نمود.[۳][۵]

در سال ۱۹۵۷، ون در بیجل با یک ماشین فولکس واگن بیتل به پایتخت اتحاد جماهیر شوروی، به شهر مسکو سفر کرد، که بعد از این سفرش به نماد درهای باز تبدیل گردید.[۴] یک زوج پیرتر به اسم وهستراس، ماشین نوین خودش را به او داده بودند، چون آنان در باره آن دعا نموده بودند و بر این باور بودند که ون در بیجل به ماشین نیازمند است. مردی که در آمرسفورت زندگی می‌نمود، کارل دو گراف، تقاضا کرد که خداوند به او این چنین گفته‌است که به واندر بیجل رانندگی را تعلیم دهد. بعد از این، وقتی که ون در بیجل در یک اردوگاه پناهندگان در آلمان غربی بود، فیلیپ ویتسترا با ون در بیجل تماس گرفت تا به خانه نوین وهستراس در آمستردام هلند بیاید.

گرچه ون در بیجل قوانین کل کشورهایی را که از آنان بازدید می‌نمود با آوردن متن‌های دینی زیر پا می‌گذاشت، ولی بیشتر وقتی که در ایست‌های بازرسی پلیس معطل می‌شد، این مطلب‌ها را به نام نشانه ای از دلگرمی اش به چیزی که باور داشت حمایت خداوند می‌باشد، در نظر می‌گرفت.[۷]

ون در بیجل در دهه ۱۹۶۰، بعد از اینکه انقلاب فرهنگی سیاست خصومت آمیزی را نسبت به مسیحیت و دیگر دین‌ها تشکیل نمود، در دوره‌ها به سازش پرده بامبو از چین دیدار کرد. وی زمانی که به چکسلواکی رفت که اختناق بهار پراگ توسط نیروهای شوروی به آزادی کمی مذهبی در آن محل پایان داد. او با مسیحی‌های کشور چک دیدار نمود و انجیل را به نیروهای تهاجمی و اشغال گر روسیه داد. در اندازه آن دهه، او همچنین نخستین دیدارهای خود را از کوبا انجام داد، که بازدید از آن برای او نسبتاً آسان بود چون این کشور برای آوردن انجیل پس از انقلاب کوبا نیازمند به ویزا از مردمان هلندی نبود.[۱][۸]

در آن وقت، این همه سازمان مسیحی، همانند انجمن انجیل آمریکا و هیئت مأموریت خارجی کنوانسیون باپتیست جنوبی، از قاچاق کتاب مقدس حمایت ننموده و آن را مخاطره آمیز و بی‌تاثیر خواندند و اشاره نمودند که انجیل‌ها «مستقلانه به فروش می‌رسند». در بعضی از کشورهای پرده آهنین[۵] خبرچی‌های «کا گ ب» در نهایت به درهای باز نفوذ نمودند و «کا گ ب» کارهای ون در بیجل را ردیابی نمود.[۵]

قاچاقچی خدا[ویرایش]

در سال ۱۹۶۷، ون در بیجل نخستین نسخه از قاچاقچی خدا را که با جان و الیزابت شریل تحریر گردیده بود، انتشار نمود.[۹] «قاچاقچی خدا» که یک زندگی‌نامه می‌باشد، داستان زمان بچگی، گرویدن به دین مسیحیت و ماجراجویی‌های او را به نام یک قاچاقچی کتاب مقدس در پشت پرده آهنین نقل می‌نماید. به دلیل واقع شدن در معرض مجلات بعد از این کتاب، ون در بیجل قاچاق شخصی انجیل و ادبیات مسیحی به کشورهای دیگر را متوقف نمود و به تبلیغ انجیل و کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی در آمریکای شمالی و اروپا برای حمایت از درهای باز روی آورد.[۱][۳] تا سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰ میلیون نسخه به فروش رسید و به ۳۵ زبان انتشار گردید.[۱۰] یک کتاب کمیک انتخابی از قاچاقچی خدا در سال ۱۹۷۲ توسط کمیک‌های مسیحی مناره انتشار شد.[۱۱]

زندگی بعدی[ویرایش]

بعد از نابودی کمونیسم در اروپا، ون در بیجل تمرکز خود را به خاورمیانه متمایل نمود و برای استحکام کلیسا در جهان اسلام تلاش نمود و چندین دفعه در دهه ۱۹۷۰ از لبنان دیدار نمود. در دهه ۱۹۹۰، ون در بیجل بار دیگر چندین برابر بیشتر به خاورمیانه سفر نمود. وی در کتاب نیروی نور خود از کلیساهای عربی و لبنانی در لبنان، اسرائیل و ناحیه‌های تحت اشغال اسرائیل این گونه سخن می‌گوید که از برخورد نمودن با یک هموطن مسیحی خارج از کشور ابراز خوشنودی می‌نماید چون آنان این احساس را در دل می‌پرورانند که کلیسا در جهان غرب بیشتر پنهان گرفته می‌شود. آنان به همین اساس، ون در بیجل و یکی از همراه‌های خودش که، ال جانسن بود، از پیشروان حماس و ساف، از قبیل احمد یاسین و یاسر عرفات دیدار نمودند.[۱۰] عرفات به وان دی بیجل این اجازه را داد تا یک فروشگاه کتاب مسیحی در نوار غزه بازگشایی نماید. در این سفر، وان در بیجل همچنین در دانشگاه اسلامی غزه در رابط مسیحیت سخنانی گفت.[۱۰] دیدارهای بعدی همچنین مثل سفرهایی به پاکستان در دهه ۲۰۱۰ بود، محلی که وان در بیجل تلاش نمود که با گروه طالبان گفت و گو نماید.[۱۰] ون در بیجل از هجوم ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و هجوم سال ۲۰۰۳ به عراق نظراتی نمود و این گونه بیان نمود که مسیحی‌های انجیلی آمریکایی بیش از اندازه از این جنگ‌ها حمایت می‌کنند.[۳] او همچنین از کشته شدن اسامه بن لادن نظراتی گفت و پیش از این رخداد برای او دعا نموده بود و این عملیات را «کشتار» خوانده بود.[۱۰]

دهمین کتاب ون در بیجل، مؤمنان مخفی: چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که مسلمان‌ها به مسیح ایمان می‌آورند، در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید.

ون در بیجل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در سن ۹۴ سالگی فوت کرد.[۱][۱۲] وی به اندازه ۵۹ سال با همسرش کوری (زاده ۱۹۳۱–درگذشته ۲۰۱۸) ازدواج کرده بود.[۱۳][۱۴] آنان در هلند به زندگی خود ادامه داده بودند و ۵ فرزند و ۱۱ نوه از آنان برجای ماند.[۱۵] در هنگام مرگ بیجل، درهای باز در بیش از ۶۰ کشور انفعال بود. این وزارتخانه سالانه ۳۰۰٬۰۰۰ کتاب مقدس و ۱٫۵ میلیون کتاب و نوشته‌های مسیحی را توزیع می‌نماید. این گروه در عرضه امداد، کمک، گسترش جامعه، و مشاوره تروما انفعال می‌باشد، در حالی که از مسیحی‌ها زیر شکنجه آزار و اذیت در کل جهان حمایت می‌نماید.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "Brother Andrew, missionary who fearlessly crossed borders to smuggle Christian literature into Communist lands – obituary". The Telegraph. 29 September 2022. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 1 October 2022.
  2. "World news in brief". Church Times, www.churchtimes.co.uk (به انگلیسی). 30 September 2022. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 1 October 2022. Brother Andrew, 'God's smuggler', dies, aged 94 THE Dutch preacher and founder of the Christian charity Open Doors, Anne Van Der Bijl, known as Brother Andrew, who crossed the Iron Curtain to minister to churches in Warsaw, has died, aged 94. He founded Open Doors on 15 July 1955 (News, 17 July 2020), when he began smuggling Bibles into the country and offering support to persecuted Christians. His book God's Smuggler (1964) sold more than ten million copies in 35 languages. The chief executive of Open Doors, Henrietta Blyth, said: "He leaves behind a remarkable legacy." Brother Andrew was born on 11 May 1928 in Sint Pancras, in the Netherlands. He joined the colonial army of the Dutch East Indies, and converted to Christianity during a period of convalescence during which he spent much of his time reading the Bible.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ ۳٫۵ ۳٫۶ Silliman, Daniel (27 September 2022). "Died: Brother Andrew, Who Smuggled Bibles into Communist Countries". Christianity Today. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 30 September 2022.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ J. Lee GRADY, Secret Agent Man[پیوند مرده], Charisma mag, USA, 28 February 2005
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ Raska, Francis D (9 May 2015). "BIBLES FOR COMMUNIST EUROPE – A COLD WAR STORY – PART I". Hungarian Review. VI (3). Archived from the original on 3 March 2022. Retrieved 30 September 2022.
  6. F.P. (3 October 2012). "Portes ouvertes, une histoire dans l'Histoire [Open doors, a story in history]". La Voix du Nord (به فرانسوی).
  7. Brother Andrew, with John and Elizabeth Sherrill. God's Smuggler (1967), pp. 174, 198.
  8. "Brother Andrew obituary". The Times. 29 September 2022. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 1 October 2022.
  9. Morgan, Timothy C. (18 March 2013). "Brother Andrew's Prophetic Plea: Stop Murdering Terrorists". Christianity Today (به انگلیسی). Archived from the original on 13 November 2018. Retrieved 12 November 2018.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ ۱۰٫۳ ۱۰٫۴ Casper, Jayson (29 September 2022). "The Light Force of God's Smuggler: Arab Christians Mourn Brother Andrew". Christianity Today. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 1 October 2022.
  11. Thom, Mike (28 September 2022). "Brother Andrew, famous for smuggling Bibles into Soviet Union, dies at 94". CHVN Radio. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 1 October 2022.
  12. Bruins, Gerald (September 27, 2022). "Open Doors-oprichter Anne van der Bijl overleden: hij gaf de vervolgde kerk een gezicht". www.nd.nl (به هلندی). Archived from the original on 27 September 2022. Retrieved 27 September 2022. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help)
  13. "Cornelia van der Bijl Passes Away at 86". missionsbox.org. 3 February 2018. Archived from the original on 17 November 2018. Retrieved 17 November 2018.
  14. "'God's Smuggler' Brother Andrew's Wife Corry Dies". www.charismanews.com. Archived from the original on 10 June 2022. Retrieved 2022-10-01.
  15. "Brother Andrew, founder of Open Doors, passes away". Eternity News, www.eternitynews.com.au (به انگلیسی). September 28, 2022. Archived from the original on 1 October 2022. Retrieved 2022-10-01.