کیکاووس جهانداری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیکاووس جهانداری
زادهٔ۱۳۰۲
کرمانشاه
درگذشت۲ بهمن ۱۳۹۳
تهران
ملیتایرانی
پیشهمترجم، نویسنده و پژوهشگر
آثارترجمهٔ گرگ بیابان از هرمان هسه، سفرنامهٔ بلوشر، …
همسر(ها)مهین‌دخت خلیلی[۱]

کیکاووس جهانداری (زادهٔ ۹ آذر ۱۳۰۲ در کرمانشاه - درگذشتهٔ ۲ بهمن ۱۳۹۳ در تهران) مترجم، نویسنده و پژوهشگر اهل ایران بود. کیکاووس جهانداری طی سال‌های مختلف مدیریت، معاونت و ریاست کتابخانۀ شماره ۲ مجلس شورای اسلامی (سنای سابق) را بر عهده داشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

کیکاووس جهانداری در ۹ آذر سال ۱۳۰۲ خورشیدی در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود. او در هنرستان صنعتی تهران که به «مدرسۀ صنعتی آلمانی‌ها» معروف بود تحصیل کرد و در آنجا به زبان آلمانی علاقه‌مند شد. پس از آغاز جنگ جهانی دوم مدرسۀ آلمانی‌ها نیز تعطیل شد، و جهانداری نیز تحصیلات خود را در دبیرستان فیروزبهرام ادامه داد.[۲] وی پس از طی تحصیلات عمومی، وارد دانشگاه تهران شد و به سال ۱۳۲۸ در رشتهٔ زبان‌های خارجی از دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی فارغ‌التحصیل شد. مدتی در کتابخانهٔ دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران به کار پرداخت. از سال ۱۳۳۴ مدت ۱۱ سال، سمت معاونت کتابخانهٔ مجلس (سنای سابق) را عهده‌دار بود و پس از آن تا پیش از انقلاب ایران سمت ریاست آن کتابخانه را در اختیار داشت. در سال ۱۳۳۹ به مدت ۶ ماه، به دعوت دانشگاه فرانکفورت رهسپار کشور آلمان شد و در آن جا به تدریس زبان فارسی پرداخت.[۳] وی همچنین مدتی مدیر بخش منابع خارجی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود.[۴]

درگذشت[ویرایش]

کیکاووس جهانداری به سبب بیماری ریوی در بیمارستان جم بستری شد و روز دوم بهمن ماه ۱۳۹۳ در تهران چشم از جهان فروبست.[۵]

آثار[ویرایش]

کیکاووس جهانداری از مترجمان نامدار ایرانی است و کتاب‌های متعددی را از زبان آلمانی و انگلیسی به فارسی برگردانده است. وی همگام با مترجمان بزرگی همچون احمد آرام، نجف دریابندری، محمد قاضی و … با تکیه بر ترجمهٔ دقیق و نثر روان نوشتاری، سهم به‌سزایی در آشنایی ایرانیان با آثار برگزیدهٔ جهانی داشته است. از ترجمه‌های خوب او می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]