کنفدرالیسم جوامع کردستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کنفدرالیسم جوامع کردستان

کۆما جڤاکێن کوردستان
Koma Civakên Kurdistanê
نشان یا نماد یا نشانواره
تاریخچه
بنیادگذاری۲۰۰۵
پسینکنفدرالیسم جماعت‌های کردستان (ک.ک.ک)
نخستین جلسه
۲۰۰۷
رهبری
رهبر افتخاری
ریاست مشترک شورای قانون‌گذاری
رمزی کارتال
ریاست مشترک شورای قانون‌گذاری
هاجر زاگروس
ریاست مشترک کمیتۀ‌ اجرایی
ریاست مشترک کمیتۀ اجرایی
ساختار
گروه‌های سیاسی
محل نشست‌ها
کوهستان قندیل
وبگاه


کنفدرالیسم جوامع کردستان یا ک.ج.ک (به کُردی: کۆما جڤاکێن کوردستان، که‌جه‌که یا Koma Civakên Kurdistanê, KCK) یک سازمان سیاسی کُرد است که بر اساس ایدئولوژی سیاسی عبدالله اوجالان به تلاش برای تأسیس جامعه‌ای مبتنی بر کنفدرالیسم دموکراتیک در سراسر جغرافیای کردستان می‌پردازد.

همتای این سازمان در رابطه با زنان کنفدرالیسم زنان کردستان (ک.ژ.ک) است که از آن به عنوان به عنوان شاخۀ زنان کنفدرالیسم جوامع کردستان یاد می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

گریلاهای حزب کارگران کردستان با پرچم ک.ج.ک در کرکوک، ۲۰۱۴.

ایدۀ کنفدرالیسم جوامع کردستان در کنگرۀ پنجم کنگرۀ خلق کردستان (کنگرا-گل) که در ماه مه ۲۰۰۷ کوهستان قندیل برگزار شد مطرح شد و بر اساس آن کنفدرالیسم جوامع کردستان (ک.ج.ک) جانشین کنفدرالیسم جماعت‌های کردستان (ک.ک.ک) شد، که از سال ۲۰۰۵ به وجود آمده‌بود. کنفدرالیسم جماعت‌های کردستان (ک.ک.ک) بر اساس مفهوم کنفدرالیسم دموکراتیک اوجالان در کنگرۀ سوم کنگرۀ‌ خلق کردستان در مه ۲۰۰۵ در قندیل که با شرکت ۲۳۶ نماینده برگزار شد تأسیس شد.[۱] در کنگرۀ سوم کنگرۀ خلق کردستان که ک.ک.ک در آن تأسیس شده‌بود، چارت سازمانی شورای ریاست کنگرۀ خلق را متشکل از ۵ نفر، ۱۱ کمیسیون دائمی، دیوان عدالت ۷ نفره، و ریاست شورای اجرایی ۷ نفرۀ ک.ک.ک تعیین کرد. در کنگرۀ سوم زبیر آیدار به عنوان ریاست کنگرۀ خلق و مراد کارایلان به عنوان ریاست شورای اجرایی ک.ک.ک معین شدند.[۱]

در کنگرۀ پنجم در ماه مه ۲۰۰۷ در قندیل که با حضور ۲۱۳ عضو به نمایندگی از کُردهای ترکیه، ایران، سوریه، عراق و خارج از کردستان برگزار شد، نام کنفدرالیسم جماعت‌های کردستان (ک.ک.ک) به کنفدرالیسم جوامع کردستان (ک.ج.ک) تغییر یافت. ک.ج.ک به عنوان یک سازمان چترگون در نظر گرفته شد که برخلاف ک.ک.ک که سازمانی متمرکز بر کردهای ترکیه بود، کردهای ترکیه، ایران، عراق و سوریه را پوشش می‌داد.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ پژوهش «بنیاد مطالعات اقتصادی و اجتماعی ترکیه» با عنوان «ترک کوهستان: چگونه امکان دارد که پ.ک.ک سلاح را کنار بگذارد؟» بایگانی‌شده در ۲۰۱۳-۰۱-۲۰ توسط Wayback Machine و زیرعنوان «آزادسازی مسئلۀ کُرد از خشونت» توسط چنگیز چاندار انجام شده‌است. این پژوهش با شابک شابک ‎۹۷۸−۶۰۵−۵۸۳۲−۰۲−۵ در مارس ۲۰۱۲ منتشر شده‌است.

منابع[ویرایش]

https://en.wikipedia.org/wiki/Kurdistan_Communities_Union