جنبش تغییر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنبش تغییر

بزوتنه‌وه‌ی گۆڕان
Bzutinewey Gorran
رهبرعمر سیدعلی
بنیان‌گذارنوشیروان مصطفی
بنیان‌گذاری۲۰۰۹
انشعاب ازاتحادیه میهنی کردستان[۱]
ستادسلیمانیه, کردستان عراق
مرام سیاسیسکولاریسم
ملی‌گرایی کردی
سوسیالیسم لیبرال[۲]
طیف سیاسیچپ میانه
مجلس عراق
۹ از ۳۲۸
مجلس کردستان
۲۴ از ۱۱۱
وبگاه

جنبش تغییر یا جنبش گوران (کردی: بزووتنه‌وه‌ی گۆڕان) یک حزب سیاسی در کردستان عراق است. این جریان در سال ۲۰۰۶ با انشعاب نوشیروان مصطفی از بنیان‌گذاران و رهبران اتحادیه میهنی کردستان، در اعتراض به آن‌چه که فساد اصلاح‌ناپذیر در این حزب خوانده می‌شد- و تأسیس شرکت رسانه‌ای ووشا پدید آمد. این جریان خود را مدافع آزادی و دمکراسی و مخالف فساد و قبیله‌گرایی معرفی می‌کند. پس از مرگ نوشیروان مصطفی ماجدعلوان سالار به ریاست حزب برگزیده شد.

بعد از فوت نوشیروان مصطفی ، پسران او دیدگاه و نگرش سیاسی حزب را کاملا برهم‌زده و رهبری حزب را به دست گرفتن. از لحاظ سیاسی هم کاملا گوش‌به‌فرمان حزب دموکرات کردستان عراق شدن. درحالی که نوشیروان مصطفی تضاد کاملا با این حزب داشت.

مجلس کردستان[ویرایش]

این جریان در انتخابات پارلمان کردستان در سال ۲۰۰۹ به عنوان اپوزیسیون اصلی ائتلاف کردستان متشکل از حزب دمکرات و اتحادیه میهنی مطرح شد و به کسب ۲۴٪ آراء در کردستان عراق شد و ۲۵ کرسی از ۱۱۱ کرسی پارلمان کردستان نائل آمد.

مجلس عراق[ویرایش]

در انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۱۰ هم این حزب با ۴٫۳۶٪ آراء کل کشور به ۸ کرسی دست یافت. این حزب در استان سلیمانیه ۶ کرسی از مجموع ۱۷ کرسی و در استان اربیل ۲ کرسی از مجموع ۱۴ کرسی به دست آورد.

منابع[ویرایش]

  1. "Centrist Kurdish Groups Emerge in Northern Iraq", The Weekly Middle East Reporter, 20 February 2010
  2. "PKK Challenges Barzani In Iraqi Kurdistan - Al-Monitor: the Pulse of the Middle East". al-monitor.com. Retrieved 2016-02-07.

Carnegie Endowment for International Peace

پیوند به بیرون[ویرایش]