پرواز شماره ۲۹۱ ایران ایر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرواز شماره ۲۹۱ ایران ایر[۱]
هواپیمای سقوط شده در سال ۱۹۷۷
سقوط
تاریخیکم بهمن ۱۳۵۸
علتغیرفعال بودن ILS و رادار زمینی
محل حادثهارتفاعات ورجین از کوه‌های لشکرک
هواپیما
نوعبوئینگ ۷۲۷
شرکت هواپیماییایران ایر
شماره دمEP-IRD
مبدا پروازفرودگاه مشهد
مقصدفرودگاه مهرآباد
مسافرین۱۲۰
خدمه۸
کشته‌شدگان۱۲۸
بازماندگان۰

پرواز شماره ۲۹۱ هواپیمایی ایران‌ایر یک پرواز تجاری با هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بود که در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۵۸ از فرودگاه مشهد به مقصد تهران پرواز کرد اما در ۳۰ کیلومتری شمال شرق فرودگاه مهرآباد با کوه‌های لشکرک برخورد کرد. در این حادثه تمامی ۱۲۸ سرنشین این پرواز کشته شدند و هواپیما به کلی از بین رفت.

این سانحه نخستین سقوط یک هواپیمای مسافربری در خطوط هواپیمایی ایرانی است.

شرح حادثه[ویرایش]

هواپیمای بویینگ ۷۲۷ مدل ۱۰۰ با علامت ثبت EP-IRD متعلق به شرکت هواپیمایی ملی ایران در ساعت ۱۷ و ۴۰ دقیقه محلی روز ۱ بهمن ۱۳۵۸ با ۱۲۸ سرنشین شامل ۸ کادر پرواز و ۱۲۰ مسافر از فرودگاه مشهد به مقصد تهران، فرودگاه مهرآباد شروع به پرواز کرد و در ساعت ۱۸ و ۵۲ دقیقه محلی خلبان ضمن تماس با مرکز کنترل تقرب پرواز برای طرح تقرب ILS 1 مجاز می‌شود. با این وجود ۱۹ دقیقه بعد هواپیما در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرق فرودگاه مهرآباد در ارتفاع ۲۶۵۱ متری از سطح دریا به ارتفاعات ورجین از کوه‌های لشکرک برخورد می‌کند.

قطعات این هواپیما در محیطی به شعاع یک کیلومتر پراکنده و متلاشی می‌شود و تمامی ۱۲۸ سرنشین آن جان باختند.

بررسی حادثه[ویرایش]

پس از این سانحه کمیسیونی از متخصصان سازمان هواپیمایی کشوری، هما و نیروی هوایی زیر نظر بازرسی وزارت دفاع ملی و به سرپرستی مصطفی چمران، وزیر وقت دفاع ملی، تشکیل شد. نتایج بررسی‌های این کمیسیون یک ماه بعد از حادثه و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۵۸ اعلام شد.[۲]

علت حادثه[ویرایش]

کمیتهٔ بررسی به صورت این سانحه غیرفعال بودن ILS (تجهیزات ارسال سیگنال به هواپیما جهت فرود مناسب) و رادار زمینی اعلام شد.

نکات[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست سوانح هوایی ایران

منابع[ویرایش]

  1. Iran Air Boeing crashes
  2. «سانحه بوئینگ 727 ایران ایر در کوه‌های لشکرک». کن نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اكتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در 2019-09-28. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. Gero, David (1996). Aviation Disasters Second Edition. Patrick Stephens Limited. p. 161.