سقوط لانگداک مصرایر (۱۳۳۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سقوط اس‌ای.۱۶۱ مصرایر (۱۳۳۰)
هواپیمای اس‌ای.۶۱ نیروی هوایی فرانسه
هواپیمای اس‌ای.۶۱، مشابه هواپیمای سانحه‌دیده
سانحه
تاریخ۲۲ دسامبر ۱۹۵۱ (۱۹۵۱-12-۲۲)
علتوضعیت جوی
محل حادثهتهران، ایران
هواپیما
نوعاس‌‌ای.۱۶۱ لانگداک
شرکت هواپیماییمصرایر
شماره دمSU-AHH
مبدا پروازفرودگاه بغداد، عراق
مقصدفرودگاه تهران، ایران
مسافرین۱۵
خدمه۵
کشته‌شدگان۲۰
بازماندگان۰

سقوط اس‌ای.۱۶۱ لانگداک مصرایر سانحه‌ای بود که در ۳۰ آذر ۱۳۳۰ (۲۲ دسامبر ۱۹۵۱) در حوالی فرودگاه تهران رخ داد و طی آن ۲۰ سرنشین هواپیما جان‌ باختند.

مشخصات هواپیما[ویرایش]

هواپیمای سانحه‌دیده یک هواپیمای مدل اس‌ای.۱۶۱ لانگداک متعلق به هواپیمایی مصرایر با شماره سریال ۴۱ و کد رجیستر SU-AHH بود.[۱]

تصادف[ویرایش]

این هواپیما که یک پرواز بین‌المللی مسافربری از مبدا فرودگاه بغداد، عراق به مقصد فرودگاه تهران را انجام می‌داد در ۱۰ مایلی (۱۹ کیلومتری) غرب تهران به دلیل وضعیت جوی ناپایدار و برفی سقوط کرد. در این سانحه هر پنج خدمه و ۱۵ مسافر هواپیما کشته شدند.

گزارش شده است که این هواپیما چهار بار تهران را دور زد تا این‌که ارتباط آن با برج مراقبت در ساعت ۸ شب (به وقت محلی) قطع شد. در ابتدا فرض بر این بود که احتمالا هواپیما از فرود انصراف داده است و به سمت بغداد حرکت کرده است. اما روز بعد لاشهء هواپیما در یک دره در غرب تهران کشف شد.

قربانیان[ویرایش]

در این سانحه ۱۵ مسافر و ۵ خدمهٔ هواپیما کشته شدند. در میان قربانیان این سانحه، هنری جی. بنت و همسرش نیز حضور داشتند. بنت مدیر اداره همکاری فنی (TCA) بود که بر اجرای برنامه اصل چهار نظارت داشت. همچنین سه عضو دیگر TCA نیز در این سانحه جان باختند. [۲]

لازم به ذکر است که در فهرست مسافران هواپیما نام ۱۷ نفر ثبت شده بود اما دو نفر از آن‌ها در پرواز بغداد سوار نشدند.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «1951 Misrair SNCASE Languedoc crash». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳.

  1. Accident description for SU-AHH در شبکه ایمنی حمل و نقل هوایی. بازیابی‌شده در 1 March 2014.
  2. "WORLD EVENTS IN EUROPE, ASIA AND AMERICA: A MISCELLANY OF NEWS". Illustrated London News (5881): 25. 5 January 1952.
  3. "AIR CRASH NEAR TEHRAN". The Times. No. 52192. London. 24 December 1951. col D, p. 4. template uses deprecated parameter(s) (help)