سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ارتش جمهوری اسلامی ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سانحه بوئینگ ۷۰۷ در فرودگاه فتح
حادثه
تاریخ۲۴ دی ۱۳۹۷
محل حادثهایران، کرج
هواپیما
نوعبوئینگ ۷۰۷
شرکت هواپیماییارتش جمهوری اسلامی ایران
شماره دمEP-CPP
مبدا پروازبیشکک، قرقیزستان
مقصدفرودگاه پیام کرج
خدمه۱۶[۱]
کشته‌شدگان۱۵ نفر (۱۴ مرد و ۱ زن)
مجروحین۱ نفر

۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ سانحه هوایی در اطراف فرودگاه فتح کرج رخ داد و یک فروند بوئینگ ۷۰۷ باری ارتش جمهوری اسلامی ایران که از بیشکک قرقیزستان عازم فرودگاه پیام کرج بود، به اشتباه در فرودگاه فتح در نزدیکی مدرسه کاشانی پور به زمین نشست. مسئولان می‌گویند علت وقوع این سانحه این بوده که به دلیل هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام، آن هم در فاصله نزدیک، خلبان به اشتباه افتاده و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ ۷۰۷ برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده‌است.[۲][۳][۴][۵]

این هواپیما دارای ۱۵ نفر خدمه بوده و در حال حمل گوشت از کشور قرقیزستان به ایران بوده‌است. در این حادثه، به استثنای یک نفر همگی سرنشینان جان خود را از دست دادند.[۶] نام یک زن نیز در میان کشته‌شدگان این پرواز دیده می‌شود. هدایت این پرواز برعهده سرتیپ خلبان غفور قجاوند بود.

پیشینه هواپیما[ویرایش]

تصویر این هواپیما

این هواپیما پیش از انتقال به ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای هواپیمایی ساها پرواز مسافری انجام می‌داد که پس از مشکلی که در اهواز پیدا کرد برای ۵ سال زمین‌گیر بود و پس از آن در سال ۱۳۹۳ به خدمت نیروی هوایی درآمد.[۷] این هواپیما سال ۱۹۷۶ به ناوگان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران پیوسته بود و در لحظهٔ سقوط ۴۲ سال از سن آن می‌گذشت.[۸] شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها) کار تعمیر اساسی آن را در سال ۲۰۱۴ آغاز و در سال ۲۰۱۶ به پایان رساند و پس از آن این هواپیما با شماره ثبت کشوری EP-CPP تحویل نیروی هوایی ارتش شد تا اقدام به حمل پرسنل و بار بین پایگاه‌های ارتش کند. این هواپیما در لیست AOC هواپیمایی ساها نیست.

سقوط[ویرایش]

این هواپیما در صبح روز ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷ در حالی‌که به سمت فرودگاه پیام کرج در حال پرواز بود، به اشتباه در فرودگاه فتح (متعلق به سپاه) که تنها چند کیلومتر با فرودگاه پیام فاصله دارد، به زمین نشست که به دلیل کوتاهی طول باند فرودگاه فتح خلبان قادر به کنترل و توقف وسیله پروازی نشد و پس از خروج از باند و برخورد با دیوار انتهای باند و سپس با یک واحد مسکونی در شهرک زیبادشت فردیس متوقف شد و پس از چند دقیقه منفجر گردید.[۹]

روایت بازمانده[ویرایش]

تنها بازماندهٔ این سانحه سرهنگ فرشاد مهدوی قلعه مهندس پرواز هواپیما بود.[۱۰] فرد نجات‌دهنده، مهرداد راضی، موفق شده بود خود را از سوراخی در دماغه به داخل هواپیما برساند و یک نفر را خارج کند اما به گفتهٔ وی پس از وقوع انفجار دیگر امکان بازگشت وجود نداشته‌است.[۱۱] مهدوی در مورد شرایط سقوط گفت «موقع فرود همه چیز عادی بود و نرمال نشستیم، طبق دستورالعمل‌های نرمال فرودگاه را دیدم و نشستیم. یک لحظه دیدیم آخر باند است و سرعت زیاد بود و یک لحظه قبل از برخود دیگر هیچ چیزی یادم نیست.»[۱۲]

اسامی کامل جانباختگان[ویرایش]

اسامی جانباختگان به شرح زیر است:[۱۳]

  1. غفور قجاوند (خلبان پرواز)
  2. محمدباقر ندری (خلبان پرواز)
  3. جواد سلیمانی (خلبان پرواز)
  4. محمد عبدلی (خلبان پرواز)
  5. عزیزالله علیزاده
  6. سعید قاسمی
  7. فریدون شیخی (پدر فرنوش شیخی و پدر همسر کاوه رضایی)[۱۴]
  8. شاکر آجرلو (خلبان پرواز)
  9. مریم زارعی نژاد
  10. علی افروغ
  11. محمد رضا طاهری
  12. مصطفی محمودی
  13. جواد مرادی
  14. حمید رضا لطفیان
  15. داود ذوالفقاری

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آخرین آمار کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای بویینگ ۷۰۷». خبرگزاری موج. ۲۴ دی ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۴ دی ۱۳۹۷.
  2. «سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/۷ کشته و یک مصدوم تا این لحظه/ محل برخورد خالی از سکنه بود». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۴.
  3. «سقوط هواپیما بوئینگ در صفا دشت کرج». ایران آنلاین. ۲۴ دی ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۵ دی ۱۳۹۷.
  4. «شهادت 13 افسر ارتش در سانحه هوایی». روزنامه ایران. ۲۵ دی ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۵ دی ۱۳۹۷.
  5. «وقتی کم‌کاری مسئولان «بوئینگ ۷۰۷» را به انتهای باند کوبید/ رازهای مهمی که ۲ ماه نادیده گرفته شد +سند». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۶.
  6. «سقوط بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش ایران در اطراف کرج» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۴.
  7. «فرود اضطراری بوئینگ 707 ساها در فرودگاه اهواز». ایسنا. ۲۰۰۹-۰۸-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۴.
  8. "EP-CPP | Boeing 707-3J9C | 21128". JetPhotos (به انگلیسی). Retrieved 2019-01-14.
  9. «سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/پیدا شدن جعبه سیاه/ انتقال ۱۵ جسد و اعلام اسامی ۱۰ تن از قربانیان». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۰۹.
  10. «گفت‌وگو با همسر تنها بازمانده سانحه بوئینگ ۷۰۷». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۶.
  11. «لحظه نجات تنها بازمانده سقوط بوئینگ ۷۰۷». PANA.IR. ۲۴ دی ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۶.
  12. «روایت تنها بازمانده سقوط «بوئینگ ۷۰۷» از حادثه+فیلم». آفتاب نیوز. ۲۰۱۹-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۶.
  13. «خروج پیکر ۹ تن از جان‌باختگان حادثه هواپیما + تکمیلی». www.eghtesadonline.com. ۲۰۱۹-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۰۹.
  14. ««پدر فرنوش شیخی در میان شهدای سقوط هواپیما»». www.iran-varzeshi.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۰۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]