سقوط هواپیمای ایمپریال ایرویز در جاسک (۱۳۰۸)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سانحهٔ سقوط هواپیمای ایمپریال ایرویز در جاسک (۱۳۰۸)
د هاویلند هرکولس
هواپیمای «شهر قاهره»، هواپیمای خواهر «شهر اورشلیم»
سانحه
تاریخ۶ سپتامبر ۱۹۲۹ (۱۹۲۹-09-۰۶)
علتPilot error, stall, loss of control خطای خلبان، واماندگی، از دست رفتن کنترل
محل حادثهفرودگاه جاسک، ایران
۲۵°۳۹′۱۳″ شمالی ۰۵۷°۴۷′۵۷″ شرقی / ۲۵٫۶۵۳۶۱°شمالی ۵۷٫۷۹۹۱۷°شرقی / 25.65361; 57.79917
هواپیما
نوعد هاویلند هرکولس
نام هواپیما«شهر اورشلیم»
شرکت هواپیماییامپریال ایرویز
شماره دمG-EBMZ
مبدا پروازبریتانیا
توقف‌گاه بین‌راه
مقصدهندوستان
مسافرین۳
خدمه۲
کشته‌شدگان۳
مجروحین۲

در ۱۵ شهریور ۱۳۰۸ (۶ سپتامبر ۱۹۲۹) یک هواپیمای د هاویلند هرکولس متعلق به شرکت امپریال ایرویز هنگام فرود در فرودگاه جاسک در نزدیکی شهر جاسک در خلیج عمان سقوط کرد.[۱] [۲] این هواپیما حامل بسته‌های پستی از بریتانیا به هند بود.[۲] در این سانحه خلبان[الف]، یک مکانیک و یک مسافر کشته شدند.[۲] [ب]

هواپیما[ویرایش]

هواپیمای سانحه‌دیده یک د هاویلند هرکولس با رجیستر G-EBMZ بود. این هواپیمای دوباله سه‌موتوره در سال ۱۹۲۷ به خطوط هوایی امپریال تحویل داده شد. نام اختصاصی این هواپیما «شهر اورشلیم» (City of Jerusalem) بود.

سانحه[ویرایش]

هواپیمای مذکور بسته‌های پستی را از بریتانیا به هند حمل می‌کرد. [۲] خلبان هنگام تلاش برای فرود شبانه در جاسک ارتفاع هواپیما را اشتباه ارزیابی کرد و به همین دلیل دچار واماندگی شد و سقوط کرد. [۳] در این سانحه ارابهٔ فرود منهدم شد و بال‌های هواپیما به شدت آسیب دید[۳] و براثر نشت سوخت از مخزن، هواپیما دچار حریق شد. [۳] در این سانحه خلبان، یک مکانیک و یک مسافر کشته شدند و مکانیک ارشد و اپراتور بی‌سیم به شدت مجروح شدند. [۴]

پانویس[ویرایش]

  1. خلبان این پرواز آقای A. E. Woodbridge بود. در برخی منابع از او به عنوان یکی از خلبان‌های موفق در جنگ جهانی اول یاد شده است و برخی معتقدند او کسی بود که بارون سرخ را ساقط کرد.
  2. یکی از آن‌ها، آقای J Court به‌عنوان «مکانیک» یا «مکانیک یدکی» معرفی شده بود و یکی از کارکنان امپریال ایرویز توصیف شد که به‌عنوان مسافر یا خدمه در هواپیما حضور داشت.

منابع[ویرایش]

  1. «Crash of a De Havilland DH.66 Hercules in Jask: 3 killed | Bureau of Aircraft Accidents Archives». www.baaa-acro.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ "Indian Air Mail - Machine Burnt - Three Lives Lost at Jask". The Times. No. 45303. London. 9 September 1929. p. 12. template uses deprecated parameter(s) (help)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ "The Jask Disaster". Flight. 31 January 1930. p. 162.
  4. "The Indian Air Mail Disaster". Flight. 13 September 1929. p. 1018.