بوستان دانشجو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پارک دانشجو)
پارک دانشجو
بوستان دانشجو، شهریور ۱۳۹۳
Map
گونهپارک شهری
مکانچهارراه ولیعصر، تقاطع خیابان‌های ولیعصر و انقلاب، تهران، ایران
مساحت۳۲۰۰ متر مربع[۱]
طراحبیژن صفاری
دسترسی ترابری همگانی

بوستان دانشجو که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، پارک پهلوی نام داشت، در خیابان انقلاب اسلامی (شاهرضای سابق) و در نزدیکی چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر تهران قرار گرفته‌است. این پارک توسط بیژن صفاری طراحی و ساختش در سال ۱۳۴۲ پایان یافته‌است.[۲] پارک دانشجو از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است.

نام پیشین پارک دانشجو «پارک پهلوی» بوده‌است[۳] که در زمینی به مساحت ۳۲۰۰۰ متر مربع احداث شده و شامل سالن تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و بوفه است.

در سالهای اخیر شهرداری تهران اقدام به ساخت ایستگاه متروی تئاتر شهر در ضلع شمال غربی و مجتمع فرهنگی مذهبی ولی عصر در ضلع جنوب غربی این پارک نموده‌است.

پارک دانشجو به جهت نزدیکی به چهارراه ولیعصر، تئاتر شهر، تالار وحدت، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اهمیت و شلوغی زیاد همراه است. همچنین پارک دانشجو از دیرباز محلی برای گردهمایی دگرباشان جنسی در تهران بود.

حضور جامعهٔ ال‌جی‌بی‌تی[ویرایش]

به نوشتهٔ روزنامهٔ جوان این پارک دهه‌هاست با دگرباشی پیوند دارد.[۴] بی‌بی‌سی فارسی و خبرگزاری مشرق از این پارک به عنوان پاتوق همجنسگرایان و خبرگزاری موج از آن به عنوان پاتوق ترنسکشوال‌ها یاد کرده‌اند.[۵][۶][۷] پژوهش میدانی در این زمینه نشان داد که پلیس ایران تلاش می‌کند تا محدودیت‌های امنیتی و حرکتی برای افراد ال‌جی‌بی‌تی در این پارک ایجاد کند و افرادی که ظاهر متعارف نداشته باشند را دستگیر می‌کند.[۸]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشجو - پارک». کتاب اول. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۸.
  2. «بیژن صفاری، معمار و نقاش ایرانی در پاریس درگذشت». رادیو فردا. ۲۰۱۹-۰۴-۲۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۸.
  3. «انقلاب نام کدام خیابان‌ها را عوض کرد؟». خبرگزاری ایسنا. ۱۶ بهمن ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲.
  4. محرمی، جواد (۲۰۲۱-۰۹-۲۸). «بده و بستان معرفتی «تئاتر شهر» با محیط اطرافش!». جوان‌آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۸.
  5. «گوشه ای از زندگی یک همجنسگرا در ایران». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۰۶-۰۷-۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۸.
  6. «۱۲۰ دقیقه با دوجنسه‌های پارک دانشجو/از تن‌فروشی تا عبادت خدا». خبرگزاری موج. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۸.
  7. جنبش گسترش «همجنسگرایی را کدام هنرمندنماها تشکیل دادند؟» مقدار |url= را بررسی کنید (کمک). ۴ آذر ۱۳۹۹.
  8. «فضای عمومی شهر و اقلیت‌های جنسیتی». ماچولند. ۲۰۲۱-۰۲-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۰۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]