ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/شیردهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شیردهی[ویرایش]

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
نتيجه: خوب شد.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۳:۰۶ (UTC)[پاسخ]

موافقان

مخالفان

نظرات

  1. پافشاری بر امانت‌داری در ترجمه گاهی شیوایی و گویایی متن برگردان را از میان برده است.
  2. اشکالات نگارشی مثل درج «می شود» یا «میشود» بجای «می‌شود» در متن زیاد است (تلاش کردم آنها را درست کنم ولی شمارشان زیاد بود).
  3. شایسته‌تراست کوشش گردد تاجایی که می‌شود، واژه‌های فارسی هم‌ارز را بجای واژه‌های عربی به‌کار برد.

نمونه: بجای جمله

مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۵ که در بین ۸۷ نوزاد انجام شد، نشان میداد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه کرده بودند نیمی از شیوع بیماری اسهال، ۱۹٪ یا کمتر از موارد عفونت گوش میانی و ۸۰٪ کمتر از موارد طولانی مدت از اوتایتیس میانی نوزادان را نسبت به نوزادانی که از روش‌های دیگر تغذیوی استفاده کرده بودند را در دوازده ماه اول زندگی دارا بودند.

که برگردانی بوده از:

A 1995 study of 87 infants found that breastfed babies had half the incidence of diarrheal illness, 19% fewer cases of any otitis media infection, and 80% fewer prolonged cases of otitis media than formula fed babies in the first twelve months of life

بهتر بود اینگونه می‌نگاشتید:

پژوهشی در سال ۱۹۹۵ برروی ۸۷ نوزاد، نشان می‌داد که در دوازده ماههٔ نخست زندگی، شیرخواران از شیر مادر، ۵۰٪ کمتر از رخ‌داد بیماری اسهال، ۱۹٪ کمتر از هرگونه عفونت گوش میانی و ۸۰٪ کمتر از کیس‌های عفونت دراز مدت گوش میانی نسبت به نوزادان شیرخشک خوار رنج برده‌اند.

که در آن کمتر از واژه‌های عربی استفاده شده بود، پیوند لازم گذاشته شده بود و گویاتر و کوتاه‌تر بازگو شده بود.

در باور همگانی چنین جاافتاده است که شیردهی یکی از عوامل شل‌شدگی و افتادگی سینه در خانمهاست. جاداشت بخشی را نیز به بررسی علمی این باور (چه بسا نادرست) اختصاص می‌دادید (البته می‌دانم در مقالهٔ انگلیسی این جستار بررسی نشده است) که از دید حقیر جای آن در نوشتار خالیست.

--Pshahkar (بحث) ‏۸ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۷:۳۰ (UTC)[پاسخ]

درود Pshahkar عزیز. از نظرات ارزشمندتان سپاسگزاری می‌کنم و همچنین از تغییراتی که در مقاله تاکنون وارد کرده‌اید.
در مورد مشکلاتی که مطرح نمودید، همه دقیق و درست هستند و در اسرع وقت به پیگیری و رفع آن‌ها مخصوصا اشکالات نگارشی آن اقدام خواهم نمود.
در مورد ترجمه بالا، متاسفانه دستور زبان فارسی بنده آن‌قدر پیشرفته نیست و به همین دلیل بعضی پاراگراف‌ها را به سختی ترجمه کرده بودم تا بتوانم مقصود و درک را از جمله به خواننده برسانم که همانند همانی که شما لطف نمودید و ترجمه نمودید. حتما مقاله را دوباره بازبینی خواهم نمود تا این‌طور مشکلات دوباره رخ ندهد. در واقع در این چند روز نگاهی دوباره به بخش موضوعات نگارشی ویکی‌پدیا انداخته‌ام و قصد دارم که حتما آن‌ها را با این مقاله تطبیق بدهم.
در مورد موضوع آخر، سعی می‌کنم تا موضوعاتی از این قبیل را همراه با منابعی بیشتر پیدا کرده و در مقاله گنجانیده شود.
باز هم از توجه شما سپاس فراوان دارم. Siar FisherTalk ‏۸ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۳۷ (UTC)[پاسخ]
✓ بخش مشکلات شیردهی گسترش یافت. الگویی برای مشکلات ایجاد کردم که با در بخش مذکور گنجانیده شد. البته مقاله‌های آن فعلا زیر ساخت می‌باشند. از مقاله‌های مهم شروع کرده‌ام تا همه به ترتیب کامل شوند.
✓ مشکلات نگارشی و واژه‌های هم‌ارز. تقریبا کامل شد. هرجایی که از این‌طور مشکلات دیدم رفع کردم.

از توجه شما سپاس‌گذارم. Siar FisherTalk ‏۹ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]

ارجاعات داخلی

جا دارد ابتدا تشکری از سیرفیشر گرامی بابت زحمات شبانه روزی‌ای که برای این مقاله کشیدند کرده باشیم. در کل مقاله خوبیست و مطمئنم به زودی نه تنها خوب بل برگزیده نیز خواهد شد. ولی یک ایرادی که نظرم را به خود جلب کرد، نحوه غیر استاندارد ارجاعات به داخل بود که از بدین شکل عمل شده است: [[:en:Inverted nipple|نوک‌پستان درونی]] تا بحال در هیچ شیوه نامه یا استانداردی ندیده ام که چنین روشی را پیشنهاد کرده باشد. لطفا دیگر دوستان استخوان دار در این عرصه نیز نظر دهند.--آرش:) ۱۷ آبان ۱۳۸۹ ‏۸ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۷:۳۹ (UTC)[پاسخ]


تعدادی جمله در آخر برخی پاراگراف‌ها که منبع ندارد نیز بچشم می‌خورد.--آرش:) ۱۷ آبان ۱۳۸۹ ‏۸ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۷:۴۱ (UTC)[پاسخ]

درود آرش عزیز. ممنونم از توجه شما. در مورد ارجاعات به ویکی‌انگلیسی، بله این‌کار را برای چند لینک انجام دادم که تا وقتی که مقاله آن‌را نوشته‌ام دوباره‌لینک داده‌شود که البته کار بسیار وحشتناک و اشتباهی بود! تمام لینک‌های این‌چنینی را اصلاح خواهم نمود تا به‌موقع مقاله‌های آن‌ها ساخته شوند.
جملات بدون منبع آخر: در واقع ویکی‌انگلیسی هم منبعی برای آن‌ها نداشت، برای مثال در خود مقاله انگلیسی شیردهی، بخش تاریخچه کاملا بدون منبع است که من از چند مقاله انگلیسی دیگر ترجمه را انجام داده‌ام و خودم هم چندین منبع از گوگل‌بوکز پیدا کرده‌ام که به‌زودی ارجاع خواهم دادم.
با تشکر از توجه‌تان آرش عزیز. Siar FisherTalk ‏۸ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۳۷ (UTC)[پاسخ]
✓ ارجاعات داخلی: همه ارجاعات برداشته شدند و موارد درست افزوده شد. البته در حال حاضر پیوندهای سرخ هستند که در مدت زمانی ساخته خواهند شد. با تشکر از توجه شما. Siar FisherTalk ‏۹ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]

آخرین تغییرها

درود به دوستان عزیز. گزارش تغییرهای این مقاله تاکنون به شرح زیر می‌باشد:

  1. دو الگوی {{شیردهی}} و {{بیماری‌های پستان}} افزوده شدند. غرض از افزودن الگوی بیماری‌های پستان افزودن بیماری‌های کلی در بخش مشکلات شیردهی بود که افتادگی و غیره—طوری که جناب Pshahkar عزیز فرموده بودند—را نیز شامل می‌گردید. الگو در زیر قرارگرفته‌اند و می‌توانید نمونه آن‌ها را ببینید، در حال حاضر مشکلاتی که دوستان مطرح نموده بودند رفع شد و فقط روی آبی کردن پیوندهای سرخ آن کار می‌کنم. شاید در چند روز تمام آن‌ها به پایان برسد.

لطفا در مورد الگوها اگر مشکلی است نظر بدهید. با تشکر. Siar FisherTalk ‏۱۳ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۱۱ (UTC)[پاسخ]

نظر گیر ۳ پیچ

بهرحال فکر می کنم جناب siar fisher تا حدود خوبی با روال کار آشنایی دارند. امیدوارم هر چه سریعتر مقاله خوب و بعدش هم برگزیده شود.

  • اول از همه به طریقه درج ارجاعات می پردازیم که با توجه به این نکته که ارجاعات از ویکی انگلیسی به اینجا آورده شده، از استانداردهای ارجاع دهی ویکی فارسیس تبعیت نمی کنند و این قابل قبول نیست. می بایست تمام 147 پانویس بر اساس الگو:یادکرد وب و الگو:یادکرد کتاب نشان داده شوند. البته تعداد معدود معدودی از ارجاعات صحیح هستند ولی غالب منابع نیاز دارند و خود جناب siar fisher خوب می داند که این مسئله قابل چشم پوشی نیست و اگر یک کاربر ویکی انگلیسی ببیند که ما حتی زحمت تغییر الگوی منابع را به خود ندادیم، آبروی ویکی فارسی می رود. هر چه بتوانید تعداد پارامترهای بیشتر از الگوهای ارجاعات را پر نمایید، در مرحله برگزیدگی کارتان راحت تر است. به یاد داشته باشید نام ناشران کتابها و وبگاهها را باید کامل ذکر کنید و نه به صورت اختصاری.
  • تصاویر مقاله خوبند.(البته به لطف ویکی انگلیسی). با اینحال اگر در حین خواندن تصویری را لازم دیدم بیفزتیید ذکر می کنم. علی الحساب وجود یک تصویر لازم می ماند:باید تصویری مقایسه ای از یک سینه قبل از شیردهی پیدا کنید و در کنار آن تصویری از همان سینه که بعد از شیدهی دچار افتادگی سیسنه شده را نشان دهد.
  • در بخش مقدمه حتما در یک جمله باید نظر قرآن را در مورد شیردهی بیان کنید.(ساختن تاپیکی در مورد نظر تک تک ادیان آسمانی به صورت مفصل در خود متن مقاله را بهتان بخشیدم. می توانید به وجود چنین تاپیک کاملی در مقاله آمیزش جنسی در انسان نگاهی بکنید و نفسی راحت بکشید! :) )
  • تاپیک شیردهی در عموم ابهام افرین و گنگ است. لطفا آن را به شیردهی از منظر یا دیدگاه اجتماعی به شیردادن اجتماعی تغییر دهید. اگر خودتان هم نام بهتری در نظر دارید مطرح کنید.
  • بعضی جملات مقاله منبع ندارند که باید منبعدار شوند. مثل جمله تاپیک: شیردهی در عموم#مناطق مختلف و برخوردها#کانادا

خودتان بررسی مجدد کنید و منبعدارشان کنید.

  • لینکهای قرمز مقاله بیشتر از حد یک مقاله خوب هستند. ولی با توجه به تعداد قابل توجه موارد مطرح شده، این را می گذاریم برای برگزیدگی. :)

تا پایان سال 2010 وقت دارید این نواقص را برطرف و مقاله را در باگانی مقالات خوب بگنجانید. امیدوارم وقت کافی باشد!! Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۱:۲۴ (UTC) Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۱:۲۴ (UTC)[پاسخ]

گیر عزیز. سلام و درود فراوان. اول از همه تشکر فراوان بابت نظرات دلپذیر :) واقعا خوشحال شدم و در جهت رفع تمام مشکلات اقدام می‌کنم از همین الآن. در مورد شیردهی در عموم، نظر «دیدگاه اجتماعی به شیردادن»تان بسیار عالی است به نظر من و به همین نام تغییر خواهم داد. گزارش کاری را به زودی برایتان می‌نویسم. :) دوستدار شما. Siar FisherTalk ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۱:۳۸ (UTC)[پاسخ]
درود به دوستان و گیر عزیز. این است تغییرات اخیر در این مقاله:
✓ ارجاع‌دهی همه منظم و فارسی‌سازی شد. برای آن {{یادکرد ژورنال}} را ایجاد و استفاده کردم. لطفا اگر جایی اشتباهی هست، مطلع کنید.
✓ مقاله مذکور هم همان‌موقع به نام صحیح‌تر انتقال یافت.
✓ در مورد تصویر. تصویر غیرآزاد برای قبل و بعد از ماستوپکسی نیست، استفاده منصفانه می‌شود. اما به جای آن تصویری از مراحل افتادگی پستان را افزودم که فکر می‌کنم بهتر از مورد اول باشد تا جایی که دلیل افتادگی پستان شیردهی و حاملگی نیست، به نظر شخصی من افزودن دو تصویر قبل و بعد از شیردهی و افتادگی پستان (اگر باشد) ممکن‌است شک و شبهه‌ای در این نظریه علمی به‌وجود آورد. این نظر شخصی من است و خوشحال می‌شوم نظر شما را نیز در این‌مورد بدانم.
✓ جملات بدون‌منبع‌هم منبع‌دار شدند. از وب‌گاه‌های رسمی همان کشورها می‌توان اطلاعات زیادی پیدا کرد!
می‌ماند لینک‌های سرخ که خودم آرام‌آرام در حال آبی‌کردن‌شان هستم که بیشتر آن‌ها در الگوهای بالا ذکرشده‌اند. با تشکر از توجه‌شما. Siar FisherTalk ‏۱ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۳:۱۴ (UTC)[پاسخ]

مرحله ۲

با سلام. معذرت می خواهم که کمی دیر شد.

  • بسی کارتان در نوشتن ارجاعات با ارزش بود. البته نوشتن ارجاعات به این شیوه، کمی ساختارشکنانه بود ولی درست است. از چندین الگوی مختلف یادکرد استفاده کرده اید که باعث می شود مقاله تان از این مرحله عبور کند. تا ببینیم که در مرحله برگزیدگی جناب مدرس که تسلط خوبی بر طرق استاندارد نوشتن شیوه‌نامه‌ها دارند، چه نظری دارند.
  • نظر شما در مورد افتادگی سینه خانمها به دلیل کهولت سن در مقایسه با شیردهی درست تر می ماند. ولی من در جایی خوانده بودم که بعضی دختران جوان ترجیح به بچه دار شدن ندارند یا حداقل آن را به تاخیر می اندازند که مجبور به شیر دادن نشوند که منجر به از فرم قبلی خارج شدن سینه آنها می شود!(عجب دلیل قانع کننده ای!!) از این رو بود که این مسئله برایم مطرح شده بود و درخواست تصویر داده بودم.
  • می ماند لینکهای قرمز. این لینکها در الگوهای مقاله بیشتر خودنمایی می کنند تا متن. پس می توان با توجه به حجم مقاله، لینکهای قرمز را در این حد قابل قبول دانست. مانطور که خودتان گفتید کم کم آبی شان کنید تا برای برگزیدگی مشکلی طرح نگردد.
  • چند نکته نگارشی مورد لزوم:

-در خط دوم بخش مقدمه یک کاما زیادی است که خواندن را غلط کرده است.(ظروف دیگر، است.)

  • هر نوع علامت پانویس یا معادل انگلیسی که در متن مقاله وجود دارد، باید حتما بعد از کاما، ویرگول نقطه و نقطه به صورت چسبیده به آنها بیاید. و قبل از آنها یا با فاصله اگر بیاید غلط است. لطفا از این نظر نیز مقاله را یکبار دیگر مرور کنید. مثلا در خط سوم پاراگراف دوم بخش مقدمه.
  • از آنجا که شیردهی با استفاده از شیر مادر فواید زیادی برای مادر و نوزاد دارد و در خود مقاله نیز به این موضوع به خوبی پرداخته شده است، لازم است در بخش مقدمه نیز 3 یا 4 خط ببیشتر این موضوع بپردازید.

موفق باشید.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۱:۳۷ (UTC)[پاسخ]

درود فراوان گیر ۳ پیچ عزیز. از نظرات مفیدتان ممنونم و تشکری می‌کنم. متاسفانه در این‌روزها کمی بر کارهای من اضافه شده و وقت کمی را برای ویکی دارم به همین دلیل متن و مقاله همه مانده‌بود. امروز قصد چند آبی کردن مقاله‌های جدید را داشتم که نظرات گرانبهای شما را دیدم و از آن صرفنظر کردم تا به مشکلات نگارش آن بپردازم. مقاله را از اول الا آخر چک کرده و نتیجه را به شما خبر خواهم داد. ارادتمند شما. Siar FisherTalk ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۷:۱۹ (UTC)[پاسخ]
گیر ۳ پیچ عزیز. مشکلات مقاله را تا حدودی رفع کردم که می‌توانید گزارش را به صورت زیر ببینید.
✓ مشکلات نگارشی را تا حدی که چشمهایم کار می‌کرد یک به یک هر بخش را ویرایش نموده و مقاله را از اول الی آخر خوانده و رفع کردم :).
✓ بخش آغازین در حال حاضر گسترش داده‌شد و خلاصه‌ای از تمام مقاله درست شده. فقط سوالی داشتم که باید بپرسم: اگر بخش آغازین آخرین پاراگراف را ببینید، در مورد تمامی فواید صحی آن توضیح داده‌ام که در واقع از قسمت‌های شیردهی#فواید برای نوزاد و شیردهی#فواید برای مادر اتخاذ شده‌است؛ سوال من این است که آیا لازم است که در بخش آغازین منابع آن‌ها نیز ذکر شود؟ اگر این‌طور باشد برای هر کلمه (برای اثبات) می‌توان منبع همان خط از بخش مورد نظر را آورد که البته بسیار باعث شلوغی و شاید سردرگمی خواننده‌ها شود. من از اوردن آن‌ها اجتناب کردم اما نظر شما را در این مورد نیازمندم.
سؤال دیگری که دارم باز هم در مورد بخش آغازین است. با توجه به اینکه این بخش باید خلاصه‌ای از تمام مطلب باشد، آیا باید در مورد شیردهی#مشکلات شیردهی، شیردهی#روش‌ها و رعایت‌ها و شیردهی#تاریخچه شیردهی نیز در این بخش چیزی نوشت؟ درواقع نوشتن آن‌ها موضوع نیست بلکه طولانی شدن بخش آغازین موضوع است. نظر شما در این مورد چیست؟
من در این روزها درگیر برخی مسائل هستم و شاید نتوانم سریع تغییرات را در مقاله اعمال کنم. از توجه شما ممنون و سپاس‌گذارم. Siar FisherTalk ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۷:۰۷ (UTC)[پاسخ]